Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree3Likes
  • 1 Post By layoverlover
  • 1 Post By pitterek
  • 1 Post By bedrzich

Wątek: Start z Okęcia

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie Start z Okęcia


    Polecamy

    Witam
    MIeszkam w Warszawie na Bemowie. Swego czasu (remont pasa) każdy samolot (start/lądowanie) leciał nad moim blokiem. Od zakończenia modernizacji pasa samoloty wróciły na ścieżkę nad Ursusem.
    Jednak mam pytanie. Choćby dziś, paląc papieroska na balkonie widziałem samoloty startujące z Okęcia, które leciały nad Ursusem. Jednak dwa z nich dopiero nade mną skręcały na zachód (szeroko pojęty). Moje pytanie brzmi: czy procedura startu zezwala na taką rozbieżność wyboru korytarza lotu po starcie?
    Jestem laikiem lotniczym, więc pytanie skierowane do osób znających topografię Warszawy

    Pozdrawiam

  2. #2
    Awatar Huberts

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/ W-WA GROCHÓW

    Domyślnie

    Zapewne te dwa samoloty wystartowały z dłuższego pasa do lotu transatlantyckiego. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że chodzi o Boeingi 767 LOT-u.
    Krótki pas jest dla nich zbyt krótki by oderwały się z pełnym obciążeniem (tzn oderwać się można, ale nie ma marginesu bezpieczeństwa w razie konieczności przerwania startu), więc zawsze, lub prawie zawsze startują z drogi startowej 15-33 czyli tej dłuższej, na której przedłużeniu jest z jednej strony Piaseczno, a z drugiej Bemowo. Krótsza to 11-29 nad Ursus z jednej strony i Ursynów z drugiej. Różnica w długościach jest dosyć znaczna. Do startów w kierunku zachodnim korzystają z niej mniejsze i lżejsze maszyny, co nie oznacza, że załoga nie może poprosić o dłuższą drogę, to jest autonomiczna decyzja ludzi siedzących w kokpicie. Ale jeśli wystarczający jest krótszy pas, to po co komplikować sobie życie...
    Rejsów dużych samolotów jest z Okęcia kilka dziennie, to i nie często się zdarzają "odstępstwa od normy" .
    Są oczywiście sytuacje nietypowe jak zamknięcia pasów, z różnych przyczyn, czy silne wiatry uniemożliwiające lub znacznie utrudniające korzystanie z jednego z pasów.
    Zasadniczo, standardowe konfiguracje operacji na Okęciu to: lądowania na 33 (znad Piaseczna) starty z 29 (nad Ursus), oraz lądowania na 11 (znad Ursusa) i starty z 15 (nad Piaseczno).

    Mam nadzieję, że coś wyjaśniłem.

    Pozdro.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    B767 na odległościach lotów transatlantyckich spokojnie mogą startować z 29, do MTOW zazwyczaj jeszcze trochę brakuje . Start z 33 to tylko takie "ekstra" zabezpieczenie się.
    Eee tam, podpis ;)

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    B767 na odległościach lotów transatlantyckich spokojnie mogą startować z 29
    Jakos specjalnie do tej pory nie interesowalem sie osiagami 767 ani jak sie one maja do lotniska w Warszawie. Myslisz, ze start z 33 to tylko zabezpieczenie i bez problemu moga pojsc z 29?

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Na tyle na ile ja znam tę sprawę, to jak zwykle - na dwoje babka wróżyła. Pewnie przy pewnych kombinacjach MTOW/wiatru/temperatury ASDA 29 by nie wystarczyła.

    Defaultowe puszczanie z 33 to wynik daawno temu wystosowanego wniosku załóg latających na B767.

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    ASDA, to jedno, a drugie to kwestia redukcji ciagu. Moze być tak, za samolot da radę z 29, ale start z 33 pozwoli na większa redukcję ciagu do startu, co oszczędza silniki.
    GoldenDave likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ASDA, to jedno, a drugie to kwestia redukcji ciagu. Moze być tak, za samolot da radę z 29, ale start z 33 pozwoli na większa redukcję ciagu do startu, co oszczędza silniki.
    O, to, to .


    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Jakos specjalnie do tej pory nie interesowalem sie osiagami 767 ani jak sie one maja do lotniska w Warszawie. Myslisz, ze start z 33 to tylko zabezpieczenie i bez problemu moga pojsc z 29?
    OIDP, w większości przypadków tak, choć tabelami nie jestem w stanie w tym momencie posłużyć.

    Edit: coś tam na szybko wyguglałem, przykładowa tabelka na samym końcu dla 767-300ER:LINK - klapy co prawda 20, ale długość potrzebnego pasa (nie wczytywałem się, ale ponieważ są to runway length requirements for airport design, to przypuszczam że ASDA) dla wysokości Okęcia, masy 169 ton i umiarkowanej temperatury to rząd 2000-2200m.
    Ostatnio edytowane przez Mimis ; 19-07-2012 o 15:50 Powód: Dopisek
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    EPWA Piaseczno

    Domyślnie

    Żeby nie zaśmiecać forum chciałbym spytać co tam lata około 50 sekundy przy lewym łokciu pierwszego oficera. Dziekuje za odpowiedz

    Take off from B737/800 cabin - YouTube

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Empty operating ok. 90t.

    Payload: paxy 250*100kg=25t

    Fuel: NY ok. 59-61t (trip: 50-52t), ORD 63t (trip 54t).

    W sumie: NY ok. 175t, ORD do 180t.

    Bez żadnego cargo NY z 29 idzie na styk. ORD i NY z odrobiną cargo (tak pod MTOW) mogą przewalić, zwłaszcza, że z 29 runoff jest mały.

    Przypominam, że przy okazji remontu 33 z pasa 29 wszystkie maszyny zatrzymywały się w KEF. Nie dlatego, że wszystkie musiały, ale pewnie zapobiegliwie chodziło o to, by nie różnicować czasów (bo to z kolei nabiłoby maszynę z niższym czasem i wydłużało czas z powodu wprowadzenia międzylądowania).

    Pozdrawiam, Adam

  10. #10
    Awatar agravator

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Łowicz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kamil.. Zobacz posta
    Żeby nie zaśmiecać forum chciałbym spytać co tam lata około 50 sekundy przy lewym łokciu pierwszego oficera. Dziekuje za odpowiedz

    Take off from B737/800 cabin - YouTube
    Kółko trymera steru wysokości.
    Co to takiego trymer i do czego on służy ?

  11. #11
    Awatar digger

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    Krakow, Poland

    Domyślnie

    Warto zaznaczyć, że za starych dobrych czasów B767 LOTu regularnie latały z KRK gdzie pas jest krótszy niż 11-29 w WAW z tym, że tutaj nie było możliwości wyboru drogi startowej, ale co pokazuje że 11-29 jest w stanie obsłużyć taką maszynę tyle że z mniejszym marginesem bezpieczeństwa jak już to wcześniej zostało powiedziane.

  12. #12

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez digger Zobacz posta
    Warto zaznaczyć, że za starych dobrych czasów B767 LOTu regularnie latały z KRK gdzie pas jest krótszy niż 11-29 w WAW z tym, że tutaj nie było możliwości wyboru drogi startowej, ale co pokazuje że 11-29 jest w stanie obsłużyć taką maszynę tyle że z mniejszym marginesem bezpieczeństwa jak już to wcześniej zostało powiedziane.
    Z tym, jeśli dobrze pamiętam, to samolot nie mógł być wyładowany na pełno. I to było podawane jako jeden z powodów zawieszenia lotów z Krakowa.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez digger Zobacz posta
    Warto zaznaczyć, że za starych dobrych czasów B767 LOTu regularnie latały z KRK gdzie pas jest krótszy niż 11-29 w WAW z tym, że tutaj nie było możliwości wyboru drogi startowej, ale co pokazuje że 11-29 jest w stanie obsłużyć taką maszynę tyle że z mniejszym marginesem bezpieczeństwa jak już to wcześniej zostało powiedziane.
    W Krakowie pas był już za krótki - zależnie od warunków, tam MTOW potrafiło być ograniczane o ponad 10t (dla 763).

    Pozdrawiam, Adam

  14. #14
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    A jak były niesprzyjające warunki pogodowe (ciepło) i duży ładunek to lądował na dotankowanie w GDN.
    GoldenDave likes this.
    Pitterek

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A przede wszystkim te co latały z Krakowa z mniejszymi restrykcjami i bez lądowania technicznego, to były Oskary, czyli 767-200ER.
    Eee tam, podpis ;)

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez digger Zobacz posta
    ... ale co pokazuje że 11-29 jest w stanie obsłużyć taką maszynę tyle że z mniejszym marginesem bezpieczeństwa...
    Hmm, zastanów się co piszesz - albo margines bezpieczeństwa JEST, albo go nie ma! A jaki - to już sprawa drugorzędna...
    Metoda obliczeń osiągów do startu polega obecnie (głównie!) na metodzie improved climb a nie balanced field - co pozwala to na oszczędniejsze użytkowanie silników. Dodatkowo w przypadku Krakowa zastosowano dodatkowy trik - zmieniono dopuszczalne ustawienie trymera czyli stabilizatora do startu czo pozwoliło na większą masę startową. Nie pamiętam wartości, na LOTowskich 767 nie latałem, zresztą mam wrażenie, że o tym na forum już pisaliśmy...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 20-07-2012 o 19:07
    GoldenDave likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •