Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree3Likes
  • 3 Post By layoverlover

Wątek: A320 fly-by-wire a direct law

  1. #1
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie A320 fly-by-wire a direct law


    Polecamy

    Witam,
    Przeglądając internetowe źródła, informację o A320 natrafiłem na taką wzmiankę dotyczacą systemu fly-by-wire:
    Oczywiście, w sytuacji kiedy system ulega awarii (co jest niezmiernie rzadkie), włącza się tryb bezpośredni (DIRECT LAW), w którym to trybie komendy pilota przekładają się na bezpośrednie sterowanie maszyną - tak jak w każdym innym samolocie.
    I mam pytanie, jak w takim razie zrealizowany jest tryb bezpośredni? W normalnym trybie pracy, siłownikami, zaworami itp. porusza komputer po "przetrawieniu" poleceń pilota, ruchu sticka itd. - jak więc od strony technicznej zrealizaowane jest to przejście w tryb bezpośredni i czy są sytuacje, inne poza awarią w których pilot ma możliwość manualnie załączyć ten tryb?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W "Direct Law" sygnaly dalej sa przepuszczane przez komputer (musi dzialac chociaz jeden z czterech), ale w sposob uproszczony - tj. wychylenie powierzchni sterowych jest funkcja tylko wychylenia "sidesticka". Niemniej jednak zeby to dzialalo potrzeba elektryki i hydrauliki.

    W przypadku totalnego braku elektryki jest jeszcze "mechanical backup", tj. mozliwosc ograniczonego sterowania trymerem (stabilizatorem), oraz sterem kierunku. Dalej potrzebna jest hydraulika. Calkowity brak hydrauliki=> brak mozliwosci sterowania samolotem (zeby uprzedzic malkontentow, podobnie jest w 747/757/767/777/787)

    Nie ma mozliwosci recznego przejscia w "Direct Law" (chyba zeby samemu powylaczac komputery), a liczba usterek powodujacych przejscie bezposrednio w "Direct Law" jest niewielka. Wiekszosc pojedynczych usterek w ukladzie sterowania nie powoduje degradacji systemu FBW, a usterki podwojne (np. 2 uklady hydro, 2 komputery FBW) powoduja zwykle przejscie w "Alternate Law", ktore (z grubsza) rozni sie od "Normal Law" glownie brakiem zabezpieczen (np. przed przeciagnieciem, nadmiernym przechyleniem itp.)

    Z kolei jesli system jest w "Alternate Law" (po jakiejs usterce), to po wypuszczeniu podwozia samoczynnie przejdzie w "Direct Law", zeby samolot zachowywal sie poprawnie podczas ladowania...

    Troche to zakrecone, ale prosciej nie umiem
    moraw2008, majek and Canonier like this.

  3. #3
    Awatar Rocko Silento

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    Between EPMI & EPSC

    Domyślnie

    Czyli biorąc to na chłopski rozum:
    Im większa awaria tym większe "uproszczenie" w przenoszeniu ruchów wolantu. Czyli mniej zabezpieczeń, a w ostateczności ograniczenie możliwości sterowania. Dobrze myślę?

  4. #4
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta

    Troche to zakrecone, ale prosciej nie umiem
    Prościej się chyba nie dało Dzięki.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Layover, ty powinieneś podręczniki pisać, prościej i treściwiej chyba się już nie da .
    Eee tam, podpis ;)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •