Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree1Likes
  • 1 Post By frik

Wątek: Heterodyna i jej zapobieganie

  1. #1
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie Heterodyna i jej zapobieganie


    Polecamy

    Chciałbym bardzo poruszyc sprawę wystepowania zjawiska Heterodyny, która była między innymi przyczyną katastrofy na Teneryfie. Wiem, że takie zjawisko zazwyczaj nie jest groźne, ale kiedy już powstanie, może nieść za sobą tragiczne skutki. Istnieją jednak systemy zapobiegające temu zjawisku, instalowane na pokładach samolotów. Jak wygląda takie typowe urządzenie zapobiegające Heterodynom instalowane na pokładach samolotów, jak się ono nazywa oraz jak się sprawdza w praktyce? Czy ktoś z Was na tym forum ma na co dzień do czynienia z takimi urządzeniami? Prosiłbym o wszelkie informacje. Dzięki.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Tak po ludzku pisząc, to chodzi Ci o nałożenie się korespondencji radiowej na siebie?
    thewho likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Tak po ludzku pisząc, to chodzi Ci o nałożenie się korespondencji radiowej na siebie?
    Tak. Dokładnie o to mi chodziło. Bo to zjawisko zwane jest heterodyną.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Słowniki i szybki gugiel mówią coś innego, stąd pytanie W sumie gdyby nie wzmianka o Teneryfie bym się nie domyślił.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    W sumie też nie wiem, dlaczego w jednym z odcinków z serii "Seconds from Disaster" nazwali to zjawisko heterodyną, stad taka nazwę tutaj wymieniłem. Też wydawała mi się dziwna. Definicja Heterodyny jest troche inna: Heterodyna
    Czy Wiesz coś może na temat urządzeń zapobiegających temu zjawisku, instalowanych czasem na pokładach samolotów? Jak sprawdzają sie w praktyce? Wiem, że na razie kwestie prawne nie nakazuja instalacji takich urzadzeń na pokładach samolotów.

  6. #6
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Tłumaczenie "Seconds from ..." jak również i innych programów na NG oraz Discovery pozostawia wiele do życzenia. Szczególne jaskrawe sa dla mnie przypadki w programie "Wheelers Dealers", gdyż mechanika to moje hobby a i w angielskim się trochę orientuję.

    Musimy zdać sobie sprawę, że tłumacze w większości są humanistami i bez konsultacji ze specjalistami nie są w stanie zawsze użyć odpowiednich słów. A na konsultacje może nie starczać czasu lub pieniedzy gdyż zarówno terminy są wyśrubowane a i stawki do najwyższych nie należą.
    Wiem to z dobrego źródła, gdyż niektóre pozycje programowe na wyzej wymieninych kanałach są tłumaczone przez znajomą mojej lepszej połowy.

  7. #7
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    A jak to zatem na pokładach samolotów jest? Czy radia VHF są w jakiś sposób zabezpieczone przed możliwością nakładania się korespondencji radiowej na siebie, na zasadzie "odcinania" pilota, który się wtrąci w rozmowę?

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    A jak to zatem na pokładach samolotów jest? Czy radia VHF są w jakiś sposób zabezpieczone przed możliwością nakładania się korespondencji radiowej na siebie, na zasadzie "odcinania" pilota, który się wtrąci w rozmowę?
    Absolutnie nie są.

  9. #9
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Zostało w tym odcinku powiedziane, że inżynierowie lotniczy mogą zainstalować urządzenie antyblokujące (tak rzekomo się ono nazywa) za jedyne 13 tysięcy dolarów. Ja tylko piszę o tym, co dokładnie zostało przekazane w tym odcinku serialu. Czy zatem wszyscy zgodnie twierdzicie, że takie coś nie istnieje?

    http://www.dailymotion.com/video/xrq...startowym_tech

    Przekonajcie się sami. Od 3:00 do 3:55.

  10. #10
    Xon
    Xon jest nieaktywny
    Awatar Xon

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zastosowanie modulacji AM trochę pomaga.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie znam się na radiostacjach lotniczych, ale bawiłem się trochę radiostacjami wojskowymi (pewnie nie tylko wojsko z nich korzysta) na pasma KF i UKF. Występuję tam często opcja "Listen before transmit", która polega na tym, że radiostacja przed rozpoczęciem nadawania sprawdza, czy kanał jest wolny. Jeśli wykryje jakiś sygnał odmawia nadawania (po nacisnieciu PTT jest beeeep w słuchawce). Jednak to jedynie zapobiega równoczesnemu nadawaniu (pod warunkiem, że wszycy mają taką opcję właczoną), na zapewnia poprawnego odbioru, gdy mimo wszystko kilka osób zacznie nadawać równocześnie.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Zostało w tym odcinku powiedziane
    Ten temat był już pewnie poruszony nieraz... ale nie zastanowiłeś się kiedyś, że przeczytanie raportu końcowego lub jego kluczowych części zajmie Ci mniej czasu niż oglądanie ruchomych obrazków? Gwarantuję Ci, że nawet jeżeli niewiele zdołasz się nauczyć czytając za pierwszym razem, to przynajmniej nie będziesz zapamiętywał kretyńskiego "filmowego lotniczego" języka. Oglądałem może ze trzy Air crashe itp. jak dotąd i w każdym były rażące niekonsekwencje scenariusza, nie mówiąc o bardziej szczegółowych kwestiach.

  13. #13
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    No, co prawda to prawda. Ja mam zawszę zwyczaj czytania raportów koncowych o różnych katastrofach, dlatego te kretyńskie wywody w programach typu Air Crash sprawiły, że już sam w nie zaczynałem wierzyć. Dzięki wszystkim za odpowiedzi. No a dla mnie jest to lekcja, aby z takich programów nie brać na poważnie wszystkiego, co tam usłyszę. Najważniejsze są raporty końcowe. Zgodzicie się ze mną?

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    "Heterodyna" nie byla przyczyna katastrofy na Teneryfie. Natomiast w przypadku nakladajacych sie transmisji, obie sa znieksztalcone (i zazwyczaj niezrozumiale, ewentualnie z jednej mocniejszej daje sie cos wychwycic), wiec adresat po prostu prosi o powtorzenie. Strona nadajaca tez czesto jest w stanie sie zorientowac ze naklada sie z inna, jesli obie transmisje zaczynaja sie rownoczesnie, albo gdy po skonczeniu swojej slyszy koncowke innej. Wiec raczej zadnych drogich zabawek do eliminowania tego zjawiska nie trzeba.

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Dokladnie tak jak napisal Behemot. Wystarczy troche praktyki z radiem i "sie wie" czy transmisje byly nalozone. Problemem jest tutaj raczej strata czasu jaki potrzeba na powtorzenie wiadomosci, co w bardziej ruchliwych rejonach moze kreowac niebezpieczne sytuacje w sprawnym kontrolowaniu ruchu.

  16. #16

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak koledzy wyżej, ewentualnie jeśli po nałożonych transmisjach na częstotliwości zapanuje chwilowa cisza to czasem pilot samolotu trzeciego rzuci w eter "blocked" żeby wcześniej nadające stacje wiedziały że ich transmisje były równoległe.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •