Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
Like Tree1Likes
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: Rudder Ratio

  1. #1
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie Rudder Ratio


    Polecamy

    Witam serdecznie. Do czego służy tak na chłopski rozum ostrzeżenie "RUDDER RATIO" w Boeingach i dlaczego nie wystepuje on w Boeingu 737? A może też występuje, tylko ma inna nazwę? Bardzo proszę o nakreślenie istoty wystepowania tego systemu. Dzięki z góry.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Google + "rudder ratio boeing" = ?
    Tak, jest też odnośnik do dwóch wątków na forum airliners.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    deleted....

  4. #4
    Awatar adam090401

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    KRAKÓW (EPKK)

    Domyślnie

    A na 737 nie ma Rudder Ratio, czy wystepuje on pod inna nazwą? Tego tam nie ma w necie.

  5. #5
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Szczerze mówiąc to mnie też to interesuje, jak jest rozwiązany na 737 system "RUDDER RATIO"? Czy nie włącza się czasem kontrolka "STBY RUD ON" na overhead?

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Problem czulosci steru kierunku wystepuje praktycznie na wszystkich samolotach pasazerskich. Bierze sie on stad, ze na malych predkosciach, w pewnych fazach lotu (glownie start/ladowanie) potrzeba duzej skutecznosci steru, glownie do kompensacji asymetrii ciagu po awarii silnika, lub przy bocznym wietrze. Dlatego ster kierunku ma zwykle duza powierzchnie i spory zakres wychylen.

    Poniewaz skutecznosc steru rosnie z kwadratem predkosci, te same wychylenia, ktore sa potrzebne na malych predkosciach, na duzej predkosci moglby spowodowac zbyt duze przeciazenia boczne, a nawet zniszczenie konstrukcji samolotu. Dlatego w wiekszosci samolotow sa urzadzenia "oslabiajace" skutecznosc steru kierunku wraz ze wzrostem predkosci. Mozna to rozwiazac na kilka sposobow.

    W "duzych" Boeingach (np. 767) zastosowany jest "rudder ratio changer". O ile dobrze rozumiem dokumentacje dziala on tak, ze zmienia sie przelozenie w systemie sterowania sterem kierunku - tj. to samo wcisniecie pedalu wraz ze wzrostem predkosci powoduje mniejsze wychylenie steru. Zakres wychylen pedalow jest niezmienny.

    Airbusy z kolei maja "rudder travel limiter" - przelozenie pozostaje bez zmian, natomiast zmniejsza sie dopuszczalny zakres wychylen pedalow i steru.

    737 ma to rozwiazane jeszcze inaczej. Specjalne zawory na pewniej predkosci redukuja cisnienie hydrauliczne dostarczane do silownikow steru kierunku, tym samym oslabiajac ster. Reszte robia sily aerodynamiczne, ktore na duzych predkosciach sa silniejsze od hydrauliki i ograniczaja wychylenie steru... Poniewaz nie czuje sie kompetentny w temacie 737, polecam ponizszy link: The Rudder System
    Canonier likes this.

  7. #7
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki layoverlover za super fachowe przedstawienie tych systemów. Czy zatem na takim 767 komunikat "Rudder Ratio" oznacza, że ster kierunku się wychylił, czy system Rudder Ratio uległ awarii? Czy odpowiednikiem lampki "Rudder Ratio" z 767/757 jest lampka "FEEL DIFF PRESS" występująca na 737?

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •