Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 73
Like Tree11Likes

Wątek: ILS Cat I, II, III

  1. #1
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie ILS Cat I, II, III


    Polecamy

    Hej.
    Od jakiegoś czasu nurtuje mnie pytanie czym fizycznie i parametrowo różnią się od siebie poszczególne kategorie systemów ILS ? Co sprawia, że każdy ma inne minima lądowania i np. przy ILS III można lądować na automacie ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
    Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/

  2. #2
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Z głowy powiem, że różnią się dokładnością. Jeżeli można to tak nazwać.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    No i nie chodzi tylko o ILS, ale o przygotowanie terenu pod końcowym segmentem podejścia, odpowiednie systemy świetlne podejścia do lądowania, zasilanie, monitoring, zapewnienie prowadzenia po wylądowaniu itd.

  4. #4
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Przede wszystkim różnią się wymaganą dokładnością (stabilnością) sygnału. Jest to mierzone raz w trakcie oblotów i kalibracji, a dwa stale monitorowane na ziemi. Sam układ techniczny ILS ani sygnał się nie zmienia, natomiast często trzeba kombinować aby utrzymać wymagane parametry wyższych kategorii. I stąd się często biorą konieczności wyrównywania terenu, wprowadzania większych stref chronionych, procedur ruchowych itp.
    Druga sprawa to infrastruktura techniczna lotniska wymagana do wyższych kategorii ILS - przede wszystkim dotyczy to oświetlenia podejścia, drogi startowej i dróg kołowania.

  5. #5
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Ladowac w automacie mozna w kazdej kategorii ILSa.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    Od jakiegoś czasu nurtuje mnie pytanie czym fizycznie i parametrowo różnią się od siebie poszczególne kategorie systemów ILS ?
    Z punktu widzenia ladujacego samolotu niczym sie nie roznia. Odbiorniki samolotu nie widza roznicy pomiedz tymi kategoriami. Natomiast roznia sie technicznym zapleczem, oswietleniem pasa, itp. o czym inni juz pisali.

  7. #7
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Z punktu widzenia ladujacego samolotu niczym sie nie roznia. Odbiorniki samolotu nie widza roznicy pomiedz tymi kategoriami. Natomiast roznia sie technicznym zapleczem, oswietleniem pasa, itp. o czym inni juz pisali.
    A jakie fizyczne uwarunkowania nie pozwalają na działanie CAT III na EPWA? Gdzieś czytałem że sprawa zamyka się na kwestiach technicznych...

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Gdzieś czytałem że sprawa zamyka się na kwestiach technicznych...
    Sprawa sie zamyka na $$$.
    Trzeba sporo tych zielonych wydac aby sobie zafundowac Cat. III. Pisalismy juz tu o tym do znudzenia ze nie kazde lotnisko widzi finansowy sens w zakladaniu Cat.III. Poczytaj stare wpisy na ten temat, temat walkowany raczej do znudzenia.

  9. #9
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Zatem jeśli przystosowanie ILS do wyższych kategorii wiąże się tylko z dostosowaniem infrastruktury, to dlaczego np. w piękny pogodny dzień, na lotniskach o niższych kategoriach niż III nie można lądować na full automacie, tylko na pewnej wysokości cpt misu przejąć stery ?
    To na co idą te $$$ przy podnoszeniu kategorii, poza infrastrukturą ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
    Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/

  10. #10
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Kiedyś piloci muszą ćwiczyć manualne lądowania Dlatego budowanie IIIc na lotnisku, w którym jest statystycznie 1 dzień mgły w roku jest nieopłacalne ...
    Pitterek

  11. #11
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    Zatem jeśli przystosowanie ILS do wyższych kategorii wiąże się tylko z dostosowaniem infrastruktury, to dlaczego np. w piękny pogodny dzień, na lotniskach o niższych kategoriach niż III nie można lądować na full automacie, tylko na pewnej wysokości cpt misu przejąć stery ?
    To na co idą te $$$ przy podnoszeniu kategorii, poza infrastrukturą ?
    Ale kto ci powiedzial ze nie mozna. Tak jak masz napisane, dla systemow samolotu kategoria nie ma znaczenia, i bedzie zachowywac sie tak samo. Jesli masz kontakt wzrokowy, nic ci nie zabrania wykonac autolandu, przy monitorowaniu tego co robi automat. Kategoria mowi o tym, jakie sa minima warunkow pogodowych, a nie o tym, czy mozna wykonac autoland.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    to dlaczego np. w piękny pogodny dzień, na lotniskach o niższych kategoriach niż III nie można lądować na full automacie
    Przeciez bylo napisane wyzej ze mozna. System automatycznego ladowania w wiekszosci przypadkow porardzi sobie z kategoria I lub II. Czy pilotowi wolno ladowac automatycznie na pasach o kat I lub II czesto zalezy od wewnetrznych procedur samej linii, od specyfiki tego lotniska/pasa, itp. A tak na marginesie to automatyczne ladowania sa raczej rzadkoscia a nie regula (i beda szczegolnie rzadkie przy idealnej pogodzie), temat znowu byl tu walkowany wielokrotnie dlaczego tak jest. Doprawdy radze korzystac z wyszukarki.


    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    To na co idą te $$$ przy podnoszeniu kategorii, poza infrastrukturą ?
    Wogole nie rozumiem pytania, na to ida aby miec CAT III a na co niby innego?
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 11-09-2012 o 21:51

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Kasa idzie na IIIa/b/c, IIIa/b/c ma wpływ na podwyższenie standardu lotniska, umożliwia wykonanie autolandu w razie potrzeby lub chęci przy każdych (tak, tak, wiem, prawie każdych, nie czepiać się) warunkach. Nie robi się tego zawsze bo człowiek bestia leniwa, nic by nie robił tylko "doglądał" komputera i w razie potrzeby nie miał nawyku działania tylko wiedziałby jak działać (a to różnica..). Poza tym komputer nie człowiek i może czegoś nie zauważyć a pilot zareaguje ułamek sekundy wcześniej jeśli nie będzie musiał wciskać magicznego guzika "disengage a/p" co może uratować życie wielu osobom.

    Podsumowując, porównajmy to do opon.
    Głębszy bieżnik na co dzień nic nie daje, w deszczu pomaga ale niech się trafi jakoś pechowo wielka ulewa albo głębsza kałuża na suchej drodze. Co mamy? Bum, trach, prask itd. Codziennie na łysych lub prawie łysych oponach da się jeździć ale jeden raz na 50 lat jazdy uratują życie.

    Tak samo z IIIa/b/c, coś się spsiuje, coś trzaśnie i któraś "trójka" będzie bardziej pomocna niż I/II.

  14. #14
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Weźcie pod uwagę też, że system ILS jest w dzisiejszych czasach już bardzo archaiczny, podatny na zakłócenia i niewspółmiernie kosztowny i istnieją już znacznie lepsze technologie umożliwiające to samo. Szkoda więc chyba też pakować wielkich pieniędzy w coś, co właściwie nie ma przyszłości.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Nonsens. ILS ma sie bardzo dobrze i nic go szybko nie zastapi. Jesli chodzi o podatnosc na zaklocenia to jak narazie wlasnie jest to bardzo mocna strona ILS w porownaniu do takiego np. GPS. Byl kiedys MLS ktory mogl powaznie zagrozic systemowi ILS bo mial liczne nad nim przewagi ale po prostu zainteresowanie tym systemem dawno zgaslo.

  16. #16
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Ma się dobrze, bo lotnictwo jest skostniałe i powoli przyjmuje nowe technologie (kwestia wyposażenia, szkoleń itp.). Nikt nie powie mi, że w XXI wieku dobrym systemem jest system z lat 30-tych, który rozkłada przejeżdżający nieopodal pociąg...

    Przyszłości trzeba wypatrywać w systemach typu GBAS, a nie analogu sprzed wojny...

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Twój GBAS rozkłada urządzenie wielkości pudełka zapałek...

  18. #18
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Ma się dobrze, bo lotnictwo jest skostniałe i powoli przyjmuje nowe technologie (kwestia wyposażenia, szkoleń itp.). Nikt nie powie mi, że w XXI wieku dobrym systemem jest system z lat 30-tych, który rozkłada przejeżdżający nieopodal pociąg...

    Przyszłości trzeba wypatrywać w systemach typu GBAS, a nie analogu sprzed wojny...
    Ma sie dobrze bo spelnia swoje zadanie. Twoj GBAS to przede wszystkim rozklada ekonomia.

  19. #19
    Awatar hds.147

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Kontynuując moją ciekawość zapytam inaczej: jeśli sygnały ILS każdej kategorii są takie same, to dlaczego procedury nie pozwalają na przyziemianie na automacie przy kategorii I i II ?
    saturn5... chodzi mi o wypowiedź N077GL
    Sprawa sie zamyka na $$$. Trzeba sporo tych zielonych wydac aby sobie zafundowac Cat. III
    Skoro sygnały nie różnią sie od siebie, to na co potrzebne te $$$ ? Parę światełek i modyfikacji terenu nie są chyba takie kosztowne ?
    Canon EOS 7D mark II + Canon EF 100-400 mm f/4.5-5.6 L IS USM
    Heavy Weight Photography: https://heavyweightphotography.wordpress.com/
    Paraglider Rider: https://www.instagram.com/paragliderrider/

  20. #20
    Awatar Huberts

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA/ W-WA GROCHÓW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez hds.147 Zobacz posta
    Parę światełek i modyfikacji terenu nie są chyba takie kosztowne ?
    Te "światełka", to nie lampki na biurko... Montaż jednej lampy może kosztować więcej niż dobry samochód. Zależy jeszcze ile roboty musisz wykonać aby do montażu się przygotować. Czy stawiasz słupy pod lampy, czy dłubiesz w betonie i kopiesz kanały pod kable, musisz płacić. I to słono.
    Modyfikacje terenu (mówimy o otoczeniu z ogrodzeniami, budynkami, drogami, liniami kolejowymi i co tam się może wokół lotniska znaleźć...) pochłaniają kosmiczne pieniądze, szpadlem tego nie ogarniesz.

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •