Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree1Likes
  • 1 Post By PiotrekR

Wątek: Uskok i prądy

  1. #1
    Awatar Suchar62

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Nadarzyn

    Domyślnie Uskok i prądy


    Polecamy

    Od pewnego czasu nurtuje mnie na czym polega uskok wiatru i prąd zstępujący. Wiem jakie mogą być tego konsekwencje AA 1420 (1/4) Katastrofa w przestworzach - Wyscigi z burza - YouTube czy DAL 191 Katastrofa w przestworzach: Zdmuchnięty przez wiatr (1/4) - YouTube, ale jak się tworzą te zjawiska i co temu sprzyja? Z góry dzięki.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Uskok wiatru, to gwałtowna zmiana kierunku i/lub predkosci wiatru. Samolotowi, ktory wleci w taki uskok albo gwałtownie przyrasta predkosc (pól biedy), albo gwałtownie spada (to juz gorzej)

    Uskoki wiatru najczęściej występują przy chmurach burzowych, choć mogą byc powodowane rowniez innymi czynnikami - np. uksztaltowaniem terenu, a nawet inwersja temperatury.

    Najbardziej niebezpieczna forma "windshear'u", to "microburst". Moze sie on pojawić pod chmura burzowa, kiedy "wypluwa" ona słup zimnego powietrza opadajacego z duża prędkością. Kiedy taki słup powietrza dotrze do ziemi, rozchodzi sie na boki powodując wiatr wiejacy z prędkościami rzędu kilkudziesięciu km/h w rożnych kierunkach

    Załącznik 939

    Samolot, ktory wleci w "microbursta" najpierw dostaje kilkadziesiąt km/h wiatru czołowego, co powoduje gwałtowny wzrost predkosci i zmusza pilotów do redukcji ciagu. Za chwile samolot wpada w silne duszenie, powodujące duże opadanie i spadek predkosc, a na koniec, wylatujac, dostaje silny wiatr w ogon, co powoduje dalszy duzy spadek predkosci. Taka kombinacja pozbawia samolot sporej czesci energii i moze zabraknąć wysokości, zeby z tego uciec...

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem, ze uskok moze powodować nawet położenie rożnych obiektów w okolicy lotniska. Np. Duży parking przy supermarkecie, który sie mocno i szybko nagrzewa oraz oddaje to ciepło a zaraz za marketem jest staw/jeziorko gdzie jest chlodniej i w takiej sytuacji moze utworzyć sie uskok.
    gorsza sprawa, ze właściwie poza raportami wcześniej ladujacych załóg cieżko jest taki uskok wykryć i idąc dalej, zmierzyć siłę, tak czy inaczej jest to podawane w informacji przy okazji ladowania

  4. #4
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Taki przypadek jak mówisz powoduje zwykłą turbulencje (komin termiczny) tj. to za mały kaliber aby o tym informować. W słoneczny dzień przy ziemi (do pewnej wysokości) pełno jest takich turbulencji.
    alien likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    No ok, rozumiem :-)

  6. #6
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie


    Polecamy

    Zostaje głosowe ostrzeżenie WINDSHEAR z E/GPWS.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •