1Likes
-
1
Post By PiotrekR
-
Uskok i prądy
Polecamy
Od pewnego czasu nurtuje mnie na czym polega uskok wiatru i prąd zstępujący. Wiem jakie mogą być tego konsekwencje AA 1420 (1/4) Katastrofa w przestworzach - Wyscigi z burza - YouTube czy DAL 191 Katastrofa w przestworzach: Zdmuchnięty przez wiatr (1/4) - YouTube, ale jak się tworzą te zjawiska i co temu sprzyja? Z góry dzięki.
-
Uskok wiatru, to gwałtowna zmiana kierunku i/lub predkosci wiatru. Samolotowi, ktory wleci w taki uskok albo gwałtownie przyrasta predkosc (pól biedy), albo gwałtownie spada (to juz gorzej)
Uskoki wiatru najczęściej występują przy chmurach burzowych, choć mogą byc powodowane rowniez innymi czynnikami - np. uksztaltowaniem terenu, a nawet inwersja temperatury.
Najbardziej niebezpieczna forma "windshear'u", to "microburst". Moze sie on pojawić pod chmura burzowa, kiedy "wypluwa" ona słup zimnego powietrza opadajacego z duża prędkością. Kiedy taki słup powietrza dotrze do ziemi, rozchodzi sie na boki powodując wiatr wiejacy z prędkościami rzędu kilkudziesięciu km/h w rożnych kierunkach
Załącznik 939
Samolot, ktory wleci w "microbursta" najpierw dostaje kilkadziesiąt km/h wiatru czołowego, co powoduje gwałtowny wzrost predkosci i zmusza pilotów do redukcji ciagu. Za chwile samolot wpada w silne duszenie, powodujące duże opadanie i spadek predkosc, a na koniec, wylatujac, dostaje silny wiatr w ogon, co powoduje dalszy duzy spadek predkosci. Taka kombinacja pozbawia samolot sporej czesci energii i moze zabraknąć wysokości, zeby z tego uciec...
-
Gdzieś czytałem, ze uskok moze powodować nawet położenie rożnych obiektów w okolicy lotniska. Np. Duży parking przy supermarkecie, który sie mocno i szybko nagrzewa oraz oddaje to ciepło a zaraz za marketem jest staw/jeziorko gdzie jest chlodniej i w takiej sytuacji moze utworzyć sie uskok.
gorsza sprawa, ze właściwie poza raportami wcześniej ladujacych załóg cieżko jest taki uskok wykryć i idąc dalej, zmierzyć siłę, tak czy inaczej jest to podawane w informacji przy okazji ladowania
-
Taki przypadek jak mówisz powoduje zwykłą turbulencje (komin termiczny) tj. to za mały kaliber aby o tym informować. W słoneczny dzień przy ziemi (do pewnej wysokości) pełno jest takich turbulencji.
-
-
Polecamy
Zostaje głosowe ostrzeżenie WINDSHEAR z E/GPWS.
Uprawnienia umieszczania postów
- Nie możesz zakładać nowych tematów
- Nie możesz pisać wiadomości
- Nie możesz dodawać załączników
- Nie możesz edytować swoich postów
-
Zasady na forum
Zakładki