Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree1Likes
  • 1 Post By N077GL

Wątek: Wypompowywanie paliwa

  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Wypompowywanie paliwa


    Polecamy

    Przypuscmy nastepujaca sytuacje.
    Samolot zostal zatankowany maksymalna iloscia paliwa (przyjmijmy 50 ton) i oczekuje do lotu majacego odbyc sie nastepnego dnia rano.
    Do lotu jednak z pewnych przyczyn nie dochodzi (upadek biura podrozy, wojna w miejscu docelowym itp). Zostala podjeta decyzja o przebazowaniu samolotu na bardzo krotkim dystansie, na ktora potrzeba powiedzmy 5 ton paliwa.
    Co z pozostalym paliwem? Przewozi sie je godzac sie na koszty z tym zwiazane czy jest mozliwosc wypompowania go przed lotem?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie Wypompowywanie paliwa

    Jeżeli ilosć paliwa nie powoduje przekroczenia maksymalnej masy do lądowania to się leci. Jeżeli jednak masa do lądowania będzie przekroczona paliwo należy roztankować - dostawca paliwa ma specjalne do tego cysterny, bo paliwa raz zatankowanego po zlaniu nie wolno powtornie zatankować do jakiegokolwiek samolotu!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzieki Bedrzich, you're the star! (izwienitie angielskiego wtracenia)

    Oraz dziekuje za slowo "roztankowac", nie wiedzialem jakiego uzyc.

  4. #4
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    bo paliwa raz zatankowanego po zlaniu nie wolno powtornie zatankować do jakiegokolwiek samolotu!
    Z czystej ciekawości, ktoś wie dlaczego?

  5. #5
    Awatar szerszen

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    ... paliwa raz zatankowanego po zlaniu nie wolno powtornie zatankować do jakiegokolwiek samolotu!
    Trochę mnie to zaciekawiło
    Mógłbyś wyjaśnić dlaczego tak jest? Czy chodzi o jakość takiego paliwa?

    Próbowałem znaleźć coś na szybko na ten temat i tu http://e-dziennik.strazgraniczna.pl/...012/18/akt.pdf jest napisane, że w pewnych warunkach można wykorzystać roztankowane paliwo ponownie.

  6. #6
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Pewno ze względu na mozliwe zanieczyszczenia lub zawartosc wody. Paliwo powinno sie pobierac z najnizszego punktu zbiornika a tam o cos takiego nie trudno. W koncu nie wiadomo co w zbiorniku siedzi.
    Wydaje mi sie, ze zadna firma paliwowa nie bedzie chciala brac na siebie odpowiedzialnosci za cos takiego. Samolot to nie samochod, ktory sie zatrzyna na poboczu.

    Pewno po przefiltrowaniu paliwo wraca do obiegu.

    A tak moze pytanie dodatkowe, czy zbiorniki podlegaja czyszczeniu podczas przegladow? Jesli tak to podczas jakich przegladow?

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Paliwo sie pobiera z najnizszego pkt??? Przeciez to ten sam port przez, ktory sie podaje paliwo...
    Paliwo takie po badaniu laboratoryjnym mozna ponownie uzyc.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Paliwo sie pobiera z najnizszego pkt??? Przeciez to ten sam port przez, ktory sie podaje paliwo...
    Mówiąc ogólnie tak jest. Port jest ten sam ale paliwo jest wypompowywane przez system paliwowy samolotu. Używa się do tego pompy ssącej cysterny i pomp paliwowych samolotu. Paliwo zamiast do silników/apy jest podawane do zaworu roztankowania a potem do gardzieli. Po roztankowaniu paliwo musi być zbadane bo istnieje możliwość zassania "śmieci" z dna zbiornika.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ponieważ sam miałem nieprzyjemność korzystania z tej usługi (czas i pieniądze), to w zależności gdzie został zatankowany samolot, procedurę badania paliwa robi się przed lub po roztankowaniu samolotu.


  10. #10
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    A czy w małych samolotach jest tak samo? Ktoś spotkał się z możliwością zlania paliwa np. w Cessnie w przypadku, gdy przekroczona jest masa?

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    A czy w małych samolotach jest tak samo? Ktoś spotkał się z możliwością zlania paliwa np. w Cessnie w przypadku, gdy przekroczona jest masa?
    Oczywiście, u mnie w firmie zdarzało się to kilka razy dziennie. Wiadro, pompka i jazda.

  12. #12
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    A przepisy jakoś określają co dalej z takim paliwem się robi? Tutaj chyba też nie można go po prostu wlać do dystrybutora

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Przypuscmy nastepujaca sytuacje. Samolot zostal zatankowany maksymalna iloscia paliwa
    Nikt tego nie robi, dlatego wyimaginowane sytuacja. Nikt nie bedzie tankowac profilaktycznie na maksa, poroniony pomysl ktory by tylko swiadczyl ze imbecyle rzadza w tej lini. Naprzyklad gosc z obslugi naziemnej w SYD mowi o powiedzmy 744 latajacym na trasie SYD-LAX i jak wiadomo ze ma leciec nastepnego dnia na tej trasie i potrzebuja te powiedzmy okolo 170 ton to wieczorem napelnia do 130 ton a rano dopiero dopelnia jak pelne dane lotu sa znane i dyspacz z kapitanem ustala ostateczna liczbe. Maja standardowe tabele jaki samolot mozna dopelniac do jakiej wartosci na podstawie dlugosci spodziewanej trasy nastepnego dnia. Tym niemniej sytuacji kiedy ostatecznie trzeba odciagnac paliwa nie da sie zupelnie uniknac.

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    A przepisy jakoś określają co dalej z takim paliwem się robi?
    Tak dla przykladu np FAA pozwala go z powrotem wlac pozniej do tego SAMEGO samolotu z ktorego go wypompowano. Mozna go uzyc w innych samolotach pod warunkiem ze proces usuwania paliwa byl pod specjalnym nadzorem technicznym (detale w przepisach FAA).
    kopalnia likes this.

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie Wypompowywanie paliwa

    Cytat Zamieszczone przez N077GL
    Nikt tego nie robi, dlatego wyimaginowane sytuacja. Nikt nie bedzie tankowac profilaktycznie na maksa, poroniony pomysl ktory by tylko swiadczyl ze imbecyle rzadza w tej lini.
    Myślę, że zbyt dosłownie podchodzisz do sprawy. Oczywiście, że nie praktykuje się tankowania "na zaś" natomiast blędy czy usterki prowadzące do przetankowania zdarzają się i głownie to może doprowadzić do sytuacji zbyt dużej ilości paliwa. Przykład z mojego podwórka - przez pomyłkę w JFK zatankowano nasz samolot 20 tonami więcej i był problem! Trwało chwilę zanim dostawca paliwa dostarczył cysternę do zlewania paliwa, a zlewanie paliwa trwa dłużej niż tankowanie i efekcie lot był opoźniony o ponad 2 godziny.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2012
    Mieszka w
    Poznan

    Domyślnie


    Polecamy

    Podepnę sie pod temat.
    Gdzie znajdę regulacje odnośnie tankowania samolotów na lotnisku?
    Interesuje mnie tez sama cysterna (wyposażenie, mechanizm liczący) do tankowania i zbiorniki na lotnisku - w sumie to każde informacje mnie zaciekawią.
    Pozdrawiam


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •