Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 82
Like Tree17Likes

Wątek: Mgła, ILS, lotnisko nie zamkniete, ale brak operacji

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Mgła, ILS, lotnisko nie zamkniete, ale brak operacji


    Polecamy

    (Sorry za przydlugi tytul, ale to pod kątem przydatnosci w poleceniu "szukaj". )

    Rano w wiadomosciach radiowych podawano, ze (m.in.) na Okeciu samoloty nie lądują i nie startują. Zadzwonilem do Okeciowego ATIS-u, ale ten nie mowil "airport closed" tylko podawal normalnie parametry dla pasow, oczywiscie z dodaniem (piszac w skrocie) "ILS cat. II in use". Dlaczego zatem samoloty nie lądowaly i nie startowaly? Przeciez chyba maszyny (odpowiednio: zalogi) latajace do nas mają stosowne wyposazenie (odpowiednio: uprawnienia), przynajmniej w wiekszosci?

  2. #2
    skorzewski
    Goście

    Domyślnie Mgła, ILS, lotnisko nie zamkniete, ale brak operacji

    Lotnisko nie było zamknięte bo nie było ku temu powodów, decyzja o lądowaniu należy do pilota, a że pogoda zmienna jest, to chyba nikomu nie trzeba mówić, Okęcie ma ILS II, poczytaj różnice pomiędzy ILS 2 a 3 to będziesz miał odpowiedz.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 23-10-2012 o 09:21 Powód: kodowanie

  3. #3
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Przeciez chyba maszyny (odpowiednio: zalogi) latajace do nas mają stosowne wyposazenie (odpowiednio: uprawnienia), przynajmniej w wiekszosci?
    Załogi mają też swoje minima których muszą przestrzegać

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez skorzewski Zobacz posta
    Lotnisko nie było zamknięte bo nie było ku temu powodów.
    A kiedy są powody, żeby zamknąć lotnisko?
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Wtedy, kiedy nie spełnia wymogów certyfikacyjnych.
    egon.olsen likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2008

    Domyślnie

    Albo samolot bez podwozia leży na pasie

  7. #7
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Ten drugi argument jest mocniejszy. Bo pierwszy to lipa - zawsze może się znaleźć (i bywa, że się znajduje) Dysponent Lotu, któremu biurokracja niestraszna.
    For every solution there is a problem.

  8. #8
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Oj, z tym zawsze bym nie przesadzał. Znalazł się tylko raz i dał (miejmy nadzieję) "nauczkę" innym Ważnym Dysponentom. Oby na zawsze.
    Ostatnio edytowane przez atccontroller ; 22-10-2012 o 21:28
    Roger, roger, but say again.

  9. #9
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Nie raz się znalazł, nie dwa, i niejeden. Tyle, że dla jednego z nich okazało się, że to już o jeden raz za daleko.
    Co do reszty, nie mam uwag.
    For every solution there is a problem.

  10. #10
    skorzewski
    Goście

    Domyślnie Mgła, ILS, lotnisko nie zamkniete, ale brak operacji

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    A kiedy są powody, żeby zamknąć lotnisko?
    Hmm, myślałem, że wiesz takie rzeczy, zawsze można zadzwonić do Panów ATISu, jeżeli pamięć szwankuje.

  11. #11
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Zgrubsza mowiac, lotnisko zamyka jego wlasciciel/zarzadzajacy, a zrobi to zazwyczaj wtedy, gdy fizycznie nie jest w stanie przyjac zadnych operacji, a wiec najczesciej bedzie to dotyczyc niedostepnosci drog startowych (np. po ciezkich opadach sniegu/deszczu, wypadku lotniczym, uszkodzeniu nawierzchni). Mgla sie nie kwalifikuje.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez skorzewski Zobacz posta
    Hmm, myślałem, że wiesz takie rzeczy, zawsze można zadzwonić do Panów ATISu, jeżeli pamięć szwankuje.
    A ja myślałem, że znasz pojęcie sarkazmu
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Byc moze radio nie mowilo explicite ze *zadne* samoloty nie lądują ani nie statrują, gdy byla ta mgla. Wiec moze spytam inaczej: jaka częsc lotow byla odwolana bądź opozniona bądź przekierowana ("zdajwertowana")?

    Czy jest az tak malo, jak mozna wywnioskowac ze wpisu #3, maszyn i zalog odpornych na takie mglowe warunki, jak byly ostatnio?

  14. #14
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Byc moze radio nie mowilo explicite ze *zadne* samoloty nie lądują ani nie statrują, gdy byla ta mgla. Wiec moze spytam inaczej: jaka częsc lotow byla odwolana bądź opozniona bądź przekierowana ("zdajwertowana")?

    Czy jest az tak malo, jak mozna wywnioskowac ze wpisu #3, maszyn i zalog odpornych na takie mglowe warunki, jak byly ostatnio?
    Maszyn i załóg odpornych na ta pogodę trochę jest - tylko lotniska w tym kraju kiepsko wyposażone...

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Maszyn i załóg odpornych na ta pogodę trochę jest - tylko lotniska w tym kraju kiepsko wyposażone...
    No ale Okecie *jest* wyposazone, i ATIS podawal, ze owo wyposazenie *jest* w tym dniu w uzyciu.

    Dobra, laissons tomber.

  16. #16
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    No ale Okecie *jest* wyposazone, i ATIS podawal, ze owo wyposazenie *jest* w tym dniu w uzyciu.
    Poważnie nie łapiesz, że jak warunki są poniżej minimów CAT I, to się wprowadza procedury CAT II. A jak zejdą poniżej CAT II, to nie ma czego innego do wprowadzenia. Co ma ATIS podawać?

    Piotr

  17. #17
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie Mgła, ILS, lotnisko nie zamkniete, ale brak operacji

    CAT II w przypadku Okęcia daje możliwość lądowania przy RVR (widzialnosci na pasie) 300m (dla ATRow) i 400m dla większych samolotów. Tymczasem RVRy tego wieczoru spadały chwilami poniżej 200m - a do tego potrzeba już CAT IIIb. Żeby móc wylądować w CAT III:

    - przewoźnik musi mieć odpowiednie zezwolenia
    - samolot musi być odpowiednio wyposażony
    - załoga musi być przeszkolona
    - lotnisko musi mieć odpowiednie wyposażenie i procedury.

    Tego ostatniego niestety w Polsce brakuje...
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 24-10-2012 o 14:07 Powód: format

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Ktoś mi kiedyś powiedział, że urządzenia dla CAT I, i II są takie same, i że umożliwiają autoland. Kwestia tylko certyfikacji, papierologii, i odpowiedzialności, kto ma ją ponieść w razie, gdy coś się stanie. Prawda to ?
    Irik likes this.

  19. #19
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Ktoś mi kiedyś powiedział, że urządzenia dla CAT I, i II są takie same, i że umożliwiają autoland. Kwestia tylko certyfikacji, papierologii, i odpowiedzialności, kto ma ją ponieść w razie, gdy coś się stanie. Prawda to ?
    Chyba nie do końca... Samo urzadzenie ILS to jedno, ale do CAT II/III trzeba spełnić jeszcze szereg innych warunków. Przykładowo: ILS CAT II wymaga dodatkowego zrodla zasilania, niezaleznego od sieci miejskiej. ILS CAT III dodatkowo wymaga jeszcze zapasowego nadajnika ILS. Do tego kwestie zapewnienia odpowiedniej dokladnosci sygnalu, zaleznej nie tylko od samego nadajnika, wyznaczenie stref krytycznych, itd. itp. Dalej - kwestia odpowiedniego oswietlenia, procedur ruchu samolotow i pojazdow naziemnych itd itp... Plus wspomniana przez Ciebie papierologia.

    Wszystko to wymaga sporych inwestycji i nakładow pracy ze strony lotnisk, ale IMHO jest to bardzo potrzebne i czas najwyzszy, zeby ktos sie u nas za to zabral...
    ORMO_PL likes this.

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Już dawno się zabrał

    http://pansa.pl/aap/II_Kategoria.pdf
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •