Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Amadeusz

Wątek: Grawitacyjne wypuszczanie podwozia

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Grawitacyjne wypuszczanie podwozia


    Polecamy

    No wlasnie, a propos jutrzejszej rocznicy ostatniego niestety lądowania u nas SP-LPC: od czego zalezy to, czy dany samolot moze, lub nie, wypuscic podwozie grawitacyjnie? Od wielkosci samolotu? Od tego czy podwozie opuszcza sie i podnosi wzdluz kierunku lotu czy w poprzek niego?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Mam nadzieje ze sie orientujesz ze w takim 767 jak najbardziej podwozie moze sie wysunac na zasadzie grawitacji, potrzebna jest natomiast ciagle eletryka aby zwolnila pewne zaciski/uchwyty aby to podwozie samo opadlo. Brak elektryki byl tu problemem a nie ze podwozie nie zostalo zbudowane na grawitacyjne wysuniecie. W mniejszych samolotach pilot recznie moze takie podwozie uwolnic ale w takim 767 podwozie moze byc zbyt duze na tego typu kompletnie reczne rozwiazania.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 31-10-2012 o 20:50

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    W malej Bonanzie i Baronie awaryjne wysuniecie podwozia polega na recznym kreceniu korba ...

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Co do wypuszczania podwozia w sytuacjach awaryjnych to wygląda to tak...

    W samolotach dużych, musi być system awaryjnego wypuszczania podwozia... kropka.
    Przepisy (CS 25.729.(c)) same w sobie nie wskazują konkretnego rozwiązania technicznego jedynie warunki jego funkcjonowania.
    AMC do CS 25.729 wskazuje informacje wspomagajace certyfikacje systemu podwozia.



    Pozdrawiam
    Check your facts man !

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie Grawitacyjne wypuszczanie podwozia

    [QUOTE=Aérospatiale;833364
    W samolotach dużych, musi być system awaryjnego wypuszczania podwozia... kropka.[/QUOTE]
    Nic w tym odkrywczego skoro nawet te 'małe' maja systemy zapasowe.

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    W roznych samolotach jest to roznie rozwiazane, w jednych jest to elektryczne zwolnienie zamkow (757, 767, itp) w innych mechaniczne (linki w 737, krby w innych). Generlanie jak samolot ma chowane podwozie to w ten czy innych sposob istnieje mozliwosc jego awaryjnego wypuszczenia.
    W 757 po zwolnieniu zamkow trzymajacych podwozie w pozycji schowanej, zostaje ono wypuszczone na zasadzie grawitacyjnej i pod wlasnym ciezarem otwiera drzwi komory podwozia, te drzwi juz sie nie zamykaja az do wlaczenia hydrauliki.
    W 737 ciagnie sie za linki w kokpicie 3 linki do 3 nog. potem przez okienko (tylkow 737CL, w NG juz tego niema) w podlodze mozna sprawdzic czy podwozie sie wysunelo i zablokowalo, jesli w kokpicie lampki tego nie pokazuja.
    w PA28 uczono mnie, ze jak juz musze awaryjnie podwozie wysunac to po uzyciu malej dzwigni do zwolnienia cisnienia w systemie hydraulicznym trza potrzasnac samolotem (uzywajac steru kierunku).
    Pozdrawiam
    Lukasz

  7. #7
    Awatar mikii77

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    Chojnice

    Domyślnie

    W odcinku "Atak nad Bagdadem" w "Katastrofie w przestworzach" był wątek, że mechanik pokładowy wysuwał podwozie za pomocą korbki. Był to samolot A300.

  8. #8

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Jakis czas temu w jedny z nocnych wydan programu "N24" bylo na temat etapow budowania A380 i pokazywali, ze w jednym momencie przy certyfikacji nieprawidlowo dzialalo wlasnie grawitacyjne otwieranie lukow podwozia i wypuszczania wozkow. Musieli cos przeprojektowywac i montowac ponownie ale i tak nie dzialalo jak chcieli.
    O maly figiel calosc by sie znow odwlekla ale ktos wpadl na pomysl i sciagneli do hali potezne wentylatory.. wlaczyli i wiatr okazal sie pomocny przy awaryjnym otwieraniu pokryw i opadaniu wozkow podwozia.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  9. #9
    Amadeusz
    Goście

    Domyślnie

    Ogladalem te testy podwozia ale nie pamietam czy chodzilo o awaryjne. W kazdym razie kolo sie blokowalo o dzwiczki i to byl problem. Dlaczego odchodzi sie od linek na rzecz pradu skoro to system awaryjny?
    mikii77 likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nic w tym odkrywczego skoro nawet te 'małe' maja systemy zapasowe.
    Owszem, mają... ale czy muszą?

    Co do linek to nie jestem pewien czy się odchodzi... Tak jak wspominałem, przepisy nie dyktują rozwiązania...
    Sądzę że jest to związane przynajmniej częściowo z rozmiarem samolotu i co za tym idzie masą podwozia.

    Przepisy dyktują defacto jedynie iż musi być sposób (nie koniecznie grawitacyjny) wypuszczania podwozia w przypadku awarii jednego (nie koniecznie jedynego) źródła zasilania albo w przypadku prawdopodobnej awarii systemu normalnego.

    Innymi słowy, elektryczne systemy są w pełni dopuszczone i w tych konstrukcjach gdzie je zastosowano uznano za rozsądne lub wskazane z konkretnych powodów...


    Pozdrawiam
    A
    Check your facts man !

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Aérospatiale Zobacz posta
    Owszem, mają... ale czy muszą?
    Tak, FAR 23.729:
    (c) Emergency operation. For a landplane having retractable landing gear that cannot be extended manually, there must be means to extend the landing gear in the event of either
    (1) Any reasonably probable failure in the normal landing gear operation system; or
    (2) Any reasonably probable failure in a power source that would prevent the operation of the normal landing gear operation system.
    Poza tym usterki podwozia są na tyle częste, że nikt by nie kupił samolotu w którym nie da się go wypuścić w manualny sposób. Chociaż np. Cessna 172RG posiada awaryjny system wypuszczania podwozia, który jednak wymaga obecności płynu hydraulicznego - w przypadku wycieku, wypuszczenie podwozia jest niemożliwe... choć słyszałem historię o szefie instruktorów w pewnej szkole w US, który wychylając się przez otwarte drzwi wyciągnął podwozie w 172RG za pomocą pętli z paska od spodni, ale to już temat na inny raz

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •