Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Jakie jest konkretne zuzycie paliwa?


    Polecamy

    Rozwijam pytanie bo u góry za mało miejsca.
    Chodzi mi o konkretne (na przykładzie np jednego konkretnego lotu) o zuzycie paliwa na typowej europejskiej trasie np. Warszawa - Londyn.
    Wiem, ze to zalezy od wiatrow, obciazenia i wielu innych rzeczy, ale chcialbym sie dowiedziec o jakies konkretne liczby.
    Wspaniale by było gdyby ktoś podał wyszczególnienie, tzn: ile na kołowanie, na wznoszenie, lot na przelotowej oraz rezerwa.
    Oglądałem zachwalany (i nie zawiodlem sie) film o typowym locie atlantyckim 747 Virgin, i tam kapitan podał konkretne liczby.

    Chciałem nadmienić, ze używałem opcji szukaj, ale bez rezultatu.

  2. #2
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    ja nie wiem jakie sa te poszczegolne wielkosci, ale chetnie uslysze, jakie sa na locie antlantyckim

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dane według filmu opisującego lot B747-400 linii Virgin Atlantic, trasa Heathrow - Sanfrancisco:
    Tankuje 118 ton, przewidywane zużycie podczas lotu 107 ton, 10 ton przewidywanej rezerwy przy przyziemieniu, 1000 kg na kołowanie.
    Ta tona jest standardowym zużyciem na LHR. W przypadku JFK trzeba liczyć dwie tony.

  4. #4
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    2 tony paliwa na sam taxing!! niezle.. a wznoszenie i czysty lot (czyli od przelotowej do przyziemiena, chyba ze jest jeszcze podzial na wznoszenie, przelow, ladowanie)

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    250 kg na silnik, to nie tak duzo

  6. #6
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Jakie jest konkretne zuzycie paliwa?

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Wiem, ze to zalezy od wiatrow, obciazenia i wielu innych rzeczy, ale chcialbym sie dowiedziec o jakies konkretne liczby.
    hmm skoro zalezy to od baaardz owielu czynnikow to wiadomo ze konretnej liczby sie nie dostanie. ale tutaj znaleziony kalkulatorek dla b734-400 i 777 8)

    http://home.sc.rr.com/flyingrhino/

  7. #7
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolomic
    2 tony paliwa na sam taxing!! niezle.. a wznoszenie i czysty lot (czyli od przelotowej do przyziemiena, chyba ze jest jeszcze podzial na wznoszenie, przelow, ladowanie)
    Jakby ktos chcial to sobie moze robic takie podzialy ale piloci tego nie potrzebuja robic. Dla uproszczenia w ich tabelach zuzycia paliwa wznoszenie i ladowanie jest juz wliczone w dystansie.

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Jakby ktos chcial to sobie moze robic takie podzialy ale piloci tego nie potrzebuja robic. Dla uproszczenia w ich tabelach zuzycia paliwa wznoszenie i ladowanie jest juz wliczone w dystansie.
    Dokładnie, tym bardziej, że stosuje się powszechnie tzw. komputerowe plany lotu, dzięki czemu tabel się w sumie nie używa, bo nawet w razie niespodziewanego lądowania (np pogoda) zawsze szybko nowy plan można podesłać chociażby ACARSem. Takie plany robi w sumie tylko kilka ośrodkow, w Europie (i nie tylko - bo QA też!) popularne jest LIDO Lufthansy. Plany te uwzględniają praktycznie wszelkie czynniki mające wpływ na lot jak: masa (z systemu rezerwacji), pogoda, ograniczenia ruchowe (NOTAMs), dostępne trasy. Na tej samej trasie w zależności od pogody (wiatry), masy (możliwy pułap lotu), dostępności trasy różnice w paliwie na trasie jak np. Doha-Genewa mogą spokojnie sięgać kilku ton paliwa (A330). Przykład danych z CFP (computer flight plan) jaki mam przed sobą: A332, ZFW=155t (to mniej więcj komplet pax, mało cargo), czas lotu to 5h53', ground distance=2707NM, cost index CI=11, średni wiatr 10kts w ogon - co daje zużycie na trasę 31267kg, rezerwa na trasę (3% - z przepisow) - 938kg, dolot na lotn. zapas. 2568kg (29 minut), 30 min rezerwy nad lotniskiem - 2053kg, kołowanie - 400kg; razem daje 37226kg. Oczywiście - tankuje się z dokładnością do 100kg. Ponadto plan zawierać może dodatkowe informacje jak np: zmiana masy o +/- 2000kg - zmiana zużycia o +369 lub -329kg, zmiana poziomu o jeden mniej to +756kg, czas 5h56".
    Tak to wygląda! Plany są dokładne, po czym patrzę na pogodę i jeśli jest pogoda na styk to tak na dzień dobry ze 2-3t paliwa ekstra proszę...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    No dobra, przyznam się dlaczego rozpętałem ten wątek.
    Chodzi mi o zużycie paliwa na paxa na milę (lub kilometr).
    Dlaczego? Obecnie na świecie rozpętała się nagonka na tych co sobie pupki samolotem wożą, a zwłaszcza przybrała na siłę tu, gdzie obecnie mieszkam. Dlatego też chcę się zorientować jak to jest faktycznie z tym paliwem.
    Np. Ił62M WAW - JFK do lotu transatlantyckiego zatankował 73 tony paliwa na ok 180 pasażerów(w/g książki pana Reszki, ale nie wiem czy można temu wierzyć bo inne liczby są czaem lekko niedokładne)
    B747 LHR - Sanfranciso na mniej więcej dwa i pół raza większą ilość pasażerów zabrał 118 ton.
    Ile na podobnej trasie przepali A380?
    A jak się mają do tego loty europejskie?

  10. #10
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Liczenie zużycia "per pasażer" nie ma najmniejszego sensu, samolot ma olbrzymią masę własną. Dużo lepszy wynik da Ci uśredniona wartość na milę.

    A o nagonce na pasażerów pierwsze słyszę, możesz wyjaśnić?

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Liczenie zużycia "per pasażer" nie ma najmniejszego sensu, samolot ma olbrzymią masę własną.
    Jemu pewnie chodzilo o spalaniu na "siedzenie/mile" a to akurat ma sens i jest bardzo czesto uzywanym wykladnikiem ekonomi samolotu. W literaturze fachowej mowi sie na to CASM (cost per available seat mile). A tak zeby bylo jasno dla pytajacego - takie dane nie sa latwe do znalezienia na internecie.

  12. #12
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    W literaturze fachowej mowi sie na to CASM (cost per available seat mile)
    A polskiej literaturze - pasażerokilometr.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  13. #13
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Liczenie zużycia "per pasażer" nie ma najmniejszego sensu, samolot ma olbrzymią masę własną. Dużo lepszy wynik da Ci uśredniona wartość na milę.

    A o nagonce na pasażerów pierwsze słyszę, możesz wyjaśnić?
    Niestety, nagonki są.
    Zaczyna się bardzo niewinnie, np w zeszłym roku o 100% skoczył rządowy podatek do bodajże GBP10 za pasażera w przypadku lotu wenątrz EU, a do GBP20 za pozaunijne loty. Tutaj te dane są niepewne, ale z pewnością można je skorygować.
    Co do nagonki to nie mogę podać konkretnego odnośnika, ale zaczyna się od "dobrowolnych" - jesli w porę zauważysz datków na środowisko, czytałem kilka artykułów w gazetach lub czasopismach potępiających tzw weekendowe wycieczki lotnicze.
    EU oblicza kary nakładane na przewożników za zanieczyszczanie środowiska, dalej już tylko krok do dalszych szykan.

  14. #14

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Przykładowe pasażerokilometry: http://student.agh.edu.pl/~cjohnny/dane.jpg
    Wychodzi na to, że pełny samolot i auto z dwoma osobami w środku zużywają tyle samo pasażerokilometrów, tak samo się opłacają.

  15. #15
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jasiekmk
    Przykładowe pasażerokilometry: http://student.agh.edu.pl/~cjohnny/dane.jpg
    Tych co eksploatuje samoloty interesuje raczej calkowity DOC (Direct Operating Cost) na pasazero-mile. Nie tylko liczy sie paliwo ale koszt zalogi, przegladow, amortyzacji silnikow, itp.

    Tutaj jest bardzo ladny dokument na temat pewnych regionalnych lini lotniczych gdzie na stronie 18 jest tabela z podanymi DOC dla pewnych typow samolotow.

    http://www.dot.state.mn.us/aero/avof...esentation.pdf

    Tak dla przykladu dla takiego ERJ140 koszt ten wynosi 16 centow (DOC/ASM).

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •