Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie Lądowisko na dachu wieżowca?


    Polecamy

    Szukałem ale w necie nic na ten temat nie znalazłem. Mianowicie jak wygląda sprawa bezpieczeństwa lądowania na budynku wysokim? Oczywiście pytam o lądowanie helikoptera. Zetknąłem się z opinią laika że lądowisko na dachu drapacza chmur to przepis na katastrofę. Zwłaszcza ze względu na nagłe podmuchy. W Polsce akurat zdaje się nie ma takich lądowisk ale na świecie kilka takich istnieje. Czy taki lądowisko jest bezpieczne?

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Nie znam się w tej materii, ale wydaje mi się, że na pewno lądowisko musi mieć spełnione pewne warunki np. odpowiednie oświetlenie, żadnych wysokich elementów obok lądowiska, żeby śmigło nie zahaczyło (czyli lądowisko jest najwyższym elementem całego wieżowca), być może pilot musi mieć dodatkowe uprawnienia, certyfikaty.
    Co do podmuchów, jak lądujesz na normalnym lądowisku na ziemi, to też mogą się trafić podmuchy. Ląduje się też na statkach, gdzie dochodzą fale, które powodują, że lądowisko cały czas zmienia swoją pozycję (szczególnie w pionie) i jakoś sobie piloci radzą. Sądzę, że w porównaniu do statku to lądowanie na wieżowcu jest bezpieczniejsze. Pomijam takie ekstrema jak trzęsienie ziemi gdzie w Japonii wieżowce są tak skonstruowane, że oś wieżowca na szczycie może się przesuwać i o kilka metrów podczas "chwiania" się.

    W zasadzie powiedziałbym, że każde lądowanie ma w sobie jakieś tam ryzyko, jedno mniejsze drugie większe w zależności od wielu czynników.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tanebo Zobacz posta
    Szukałem ale w necie nic na ten temat nie znalazłem.
    Mozesz sporo znalezc na temat New York Airways ktora w latach 60/70 przewozila pasazerow ze szczytu wiezowca Pan Am na Manhattanie na pobliskie lotniska (Newark, JFK, La Guardia). To byla wygodna metoda dla biznesmenow aby sie dostac ze srodka Manhattanu na lotnisko w 10 minut. Niestety niebezpieczenstwo zawsze jest, zwlaszcza podwyzszone przy helikopterach, mieli wypadek w ktorym zapadlo sie podwozie jak byli na dachu i rotor zabil 4 czekajace osoby i dodatkowo jedna osobe na ulicy. To nie mialo zwiazku z zadnymi podmuchami, po prostu helikopter przez swoja nature zawsze bedzie bardziej niebezpieczny. Ten wypadek przyczynil sie do zamkniecia firmy w 1979.

    Dosc popularne sa ciagle specjalne ladowiska na dachu dla medycznych helikopterow. Naprzyklad zaraz kolo mnie (Oakland, US) jest dziecinny szpital ktore ma takie ladowisko, po prostu teren jest zbyt zabudowany aby znalezc ladowisko dla helikoptera w rozsadnej odleglosci. Ladowisko istniej juz przez 10-lecia i nigdy nie bylo wypadku. Pojdz sobie na google-maps i zobacz zdjecie satelitarne to zobaczysz specjalne oznakowanie w tym szpitalu do ladowania na dachu (nawet oznakowanie ze ladowisko jest prywatne).

    Nie znam dokladnie statystyk wypadkowych ale wydaje mi sie ze grubo przeceniasz niebezpieczenstwo podmuchow przy ladowaniu w takich warunkach.

  4. #4
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Mozesz sporo znalezc na temat New York Airways ktora w latach 60/70 przewozila pasazerow ze szczytu wiezowca Pan Am na Manhattanie na pobliskie lotniska (Newark, JFK, La Guardia). To byla wygodna metoda dla biznesmenow aby sie dostac ze srodka Manhattanu na lotnisko w 10 minut. Niestety niebezpieczenstwo zawsze jest, zwlaszcza podwyzszone przy helikopterach, mieli wypadek w ktorym zapadlo sie podwozie jak byli na dachu i rotor zabil 4 czekajace osoby i dodatkowo jedna osobe na ulicy. To nie mialo zwiazku z zadnymi podmuchami, po prostu helikopter przez swoja nature zawsze bedzie bardziej niebezpieczny. Ten wypadek przyczynil sie do zamkniecia firmy w 1979.
    Z Heliportu na Manhattanie chyba nadal oferują taxi helikopterem. Podobna usługa jest też w Tokio z tego co pamiętam, pozatym w Burj Dubai też jest lądowisko jak komuś RR na ziemi nie starczy.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Z ust pilota słyszałem że wiatr na wysokości 200, 300 metrów jest trzykrotnie szybszy niż na poziomie gruntu. Plus dochodzą zawirowania spowodowane przez sam drapacz chmur. Z tego wynikałoby że lepszy jest okrągły plan budynku. Bo powoduje mniejsze zawirowania.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Z Heliportu na Manhattanie chyba nadal oferują taxi helikopterem. .
    Juz nie, regularnych lotow za przyzwoita cene (od miejsca) nie ma, ostatnie sie skonczyly w 2009. Oczywiscie mozesz sobie wyczarterowac caly helikopter - jest firma ktora to oferuje - kosztuje tylko okolo $2000 za 10 min. lotu. No i oczywiscie ten heliport nie jest na dachu.

  7. #7
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Lądowiska wyniesione na poziomie dachu budynku są także w Polsce : Nysa, Zielona Góra, Brodnica, Kraków (2 lądowiska w trakcie budowy) i jeszcze w kilku miejscowościach. Przeważnie są to lądowiska przyszpitalne. Śmigłowce operujące z takich lądowisk winny być w tzw. 1 klasie osiągowej aby w razie awarii jednego silnika można było kontynuować lub przerwać podejście i odlecieć w bardziej przyjazny teren.
    Wszystkie operacje na takim helipadzie wykonuje się w kategorii A - strome podejścia i starty z elementem wznoszenia do tyłu, do punktu decyzji.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Lądowisko na dachu wieżowca?

    Cytat Zamieszczone przez tanebo Zobacz posta
    Mianowicie jak wygląda sprawa bezpieczeństwa lądowania na budynku wysokim?
    Jak zapytasz pilotow heli ( a nie laikow) to ci często powiedzą ze w ladowaniu na dachach czuja sie bezpieczniej bo sa to z reguły dobrze opracowane helipady z duża ilością miejsca, dobrymi podejsciami i grubo powyżej jakichkolwiek przeszkod. Dużo łatwiej na nich ladowac niż wciskajac sie gdzies miedzy budynki. Problem wiatru i zawirowań jest grubo przesadzony.

  9. #9
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tanebo Zobacz posta
    Z ust pilota słyszałem że wiatr na wysokości 200, 300 metrów jest trzykrotnie szybszy niż na poziomie gruntu.
    To nie jest żadna wiedza tajemna, tylko podstawowe wiadomości z meteorologii. Już na wysokości 20 metrów wiatr wyraźnie się wzmaga. Ale też staje się równiejszy, mniej porywisty (szczególnie nad płaskim podłożem, jak np. powierzchnia morza)

    Plus dochodzą zawirowania spowodowane przez sam drapacz chmur. Z tego wynikałoby że lepszy jest okrągły plan budynku. Bo powoduje mniejsze zawirowania.
    Dochodzą zawirowania, tym bardziej, że wysokie budynki zwykle stoją w grupach. I o tym, jakie warunki przy różnych kierunkach i siłach wiatru panują w pobliżu takiej grupy, a także w "dolinach" pomiędzy wysokościowcami, decydują wzajemne zależności pomiędzy kształtami i położeniem takich budynków (interferencja). Wiatry mogą się wzmacniać, ale mogą też się wygaszać.
    Ogólnie rzecz biorąc tymi sprawami rządzi na tyle złożona fizyka, że próby przewidywania w oparciu o chłopski rozum zwykle zawodzą.
    Kármán vortex street - Wikipedia, the free encyclopedia
    For every solution there is a problem.

  10. #10
    L4
    L4 jest nieaktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Juz nie, regularnych lotow za przyzwoita cene (od miejsca) nie ma, ostatnie sie skonczyly w 2009. Oczywiscie mozesz sobie wyczarterowac caly helikopter - jest firma ktora to oferuje - kosztuje tylko okolo $2000 za 10 min. lotu. No i oczywiscie ten heliport nie jest na dachu.
    Oczywiście, taka ciekawostka tylko :-).
    Google zwraca jeszcze:
    New York Helicopter Shuttle | NY Helicopter | Airport Transfers
    Airport Transfers: New York Charter Flight Service, NY Helicopter Charter Shuttles -> tutaj można sobie do Hamtons też skoczyć na przykład.

    Dla Tokio nadal jest wieżowiec:
    ARK Hills Heliport | About Heliports | MORI BUILDING CITY AIR SERVICES - MORI Building
    Ale tanio też nie jest.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tanebo Zobacz posta
    Z ust pilota słyszałem że wiatr na wysokości 200, 300 metrów jest trzykrotnie szybszy niż na poziomie gruntu. Plus dochodzą zawirowania spowodowane przez sam drapacz chmur. Z tego wynikałoby że lepszy jest okrągły plan budynku. Bo powoduje mniejsze zawirowania.
    OIDP helikopter jest znacznie bardziej odporny na podmuchy (przy starcie, lądowaniu) niż samolot. Poza tym - tak jak wielu wskazuje w tym wątku - znacznie bardziej "fikuśnie" ląduje się na helipadzie pomiędzy budynkami niż na dachu, bo dochodzi bliskość budynków, ich wpływ na wiatr, robią się dysze itp. Jak wiatr cię spycha nad budynkami, to przerywasz podejście i decydujesz co dalej. Jak wiatr cię spycha na najbliższy budynek, to ups, może się zrobić gorąco. Przykładowo, na lądowisko szpitalne pod moimi oknami przylatują co jakiś czas SARy z całego regionu trenować starty i lądowania, bo jest właśnie wrednie umieszczone na wyniesionym helipadzie w sąsiedztwie 33-metrowych (i niższych) budynków, i uznawane jest za mocno "tricky".
    Eee tam, podpis ;)

  12. #12
    Zbanowany
    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Niedaleko Kielc

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tanebo Zobacz posta
    W Polsce akurat zdaje się nie ma takich lądowisk ale na świecie kilka takich istnieje. Czy taki lądowisko jest bezpieczne?
    A jednak są ! U nas w Kielcach na Budynku Kolportera
    link do postu i zdjeć (post nie mój) -> SkyscraperCity - View Single Post - [Kielce] Biurowiec Kolportera

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Konkretnych informacji należy szukać w ICAO Doc 9261 - Heliport Manual. Słowo klucz to "Elevated heliports".

  14. #14
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L4 Zobacz posta
    Oczywiście, taka ciekawostka tylko :-).
    No wlasnie, to sa tak naprawde czartery, ceny kolosalne. Tez dla ciekawostki taki przelot (od siedzenia) kosztowal $4,50 w 1955.

  15. #15

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Mokotów

    Domyślnie

    Według mojej wiedzy najwyższym budynkiem w Polsce z lądowiskiem dla helikopterów na dachu, jest budynek dawnej TP S.A. przy ul. Twardej w Warszawie ( 128 m ). Przy projektowaniu tego lądowiska w latach 2000 - 2001 napotkano na wiele problemów związanych z brakiem wówczas stosownych polskich przepisów i norm technicznych dla tego typu obiektów, a samo lądowisko chyba nigdy nie zostało użyte. Na zdjęciach w google maps i zumi wyraźnie je widać wraz z oznaczeniem maksymalnej masy śmigłowca ( 2,5 t )

  16. #16
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    W Gdańsku na nowym budynku Uniwersytetu Medycznego jest właśnie nowoczesny helipad bardzo często używany. Tu kilka fajnych fotek.
    Ztcw. jest tak jak pisał wcześniej SAR37, dochodzi jeszcze tylko kwestia jaki mamy helipad. Taki jak na fotkach które podlinkowałem - totalnie płaski czy adaptowany z fragmentu dach gdzie potrafi być "obstawiony" różnymi nadbudówkami na samym dachu. Widziałem takie na filmach z lądowisk szpitalnych w Stanach. Wtedy faktycznie powietrze się "odrobinę bardziej kręci"

    Edit:
    Szkoda bo nie mogę znalećś tego filum, ale dal bym sobie paznokieć obciąć, że był to helipad jakiegoś dziecięcego szpitala w północnej części USA albo w płd. Kanadzie.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  17. #17
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Ciekawostka z innego kraju: The Center for Land Use Interpretation

    W Los Angeles wszystkie nowe budynki wyższe niż 75 stóp (~25m) muszą obowiązkowo mieć lądowisko helikoptera. W LA jest około 80 takich lądowisk. No i zupełnie zmienia to wygląd miasta, bo nie można budować "nowoczesnych" wieżowców z różnymi iglicami, dziwnymi zwieńczeniami. Dach musi być płaski.

  18. #18
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Widziałem kiedyś na jakimś forum (skyscrapers?) wątek, w którym lokalsi z LA strasznie narzekali na ten przepis, bo z jego powodu miasto ma banalną skyline.
    I przywoływali jako kontrprzykłady SF, też stojące na bombie zegarowej (sejsmicznej) czy Tokio, w których takich ograniczeń nie ma.
    For every solution there is a problem.

  19. #19

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Tupungato Zobacz posta
    Ciekawostka z innego kraju: The Center for Land Use Interpretation

    W Los Angeles wszystkie nowe budynki wyższe niż 75 stóp (~25m) muszą obowiązkowo mieć lądowisko helikoptera. W LA jest około 80 takich lądowisk. No i zupełnie zmienia to wygląd miasta, bo nie można budować "nowoczesnych" wieżowców z różnymi iglicami, dziwnymi zwieńczeniami. Dach musi być płaski.
    Oj tam zaraz musi. Wyobraźni zabrakło. W Osace jest budynek z dachem, powiedzmy nie płaskim, który się rozsuwa, a helipad się podnosi. Można nawet powiedzieć że w przypadku dachów stromych są dodatkowe możliwości - po opuszczeniu lądowiska dach można zasunąć i mamy od razu hangar.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •