Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree3Likes

Wątek: W jaki sposób rdzewieją kadłuby samolotów z duraluminium?

  1. #1
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie W jaki sposób rdzewieją kadłuby samolotów z duraluminium?


    Polecamy

    Witam serdecznie. Od lat nurtuje mnie pytanie, w jaki sposób rdzewieja kadłuby popularnych samolotów, wykonane ze stopów duraluminium, takie jak A320, B737, oczywiscie najnowszych generacji. Bardzo prosze o nakierowanie, bo zdania w róznych źródłach zdania są podzielone.

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

  3. #3
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Dzieki za ciekawy artykuł. Ciekawi mnie fakt, że Boeing na swojej stronie internetowej niektóre elementy opisuje jako aluminum alloys, a niektóre jako advanced aluminum alloys. Czy te zaawansowane stopy aluminium prezentują jakiś większy stopień odporności na korozję. Dla przykładu nowy B747-8: Boeing's New Airplane - Design Highlights

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Czy te zaawansowane stopy aluminium prezentują jakiś większy stopień odporności na korozję.
    Tak i nie, zalezy od stopu a jest ich masa. To bardzo specjalistyczna wiedza, jest ksiazka ktora ma prawie 800 stron na ten temat, tam wszystko (pewnie) znajdziesz.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 12-12-2012 o 22:40

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Cześć

    Odpowiedź może mało fachowa ale z własnego doświadczenia. Mam w domu kajak z aluminium, lat 40+, podobno blacha pochodzi z Mielca, więc pewnie jakieś odpady z Antka Rdzewieje w ten sposób, że wypadają w niej dziurki ok 1mm średnicy. Strasznie wkurzające, bo zauważasz dopiero jak cieknie... Pewnie to jakieś zanieczyszczenie stopu.

    Pozdrawiam

  6. #6
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Cześc. Rozumiem, że kajak jest wykonany z duraluminium, bo aluminium nie rdzewieje.

  7. #7
    Awatar aisle seat

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    aluminium nie rdzewieje.
    Poczytaj o zachowaniu aluminium w środowiskach wyraźnie zasadowych, w tym o zmianie właściwości tlenku glinu zanim powielisz ponownie nieprawdziwe opinie o tym, że aluminium rzekomo nie koroduje

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Cześc. Rozumiem, że kajak jest wykonany z duraluminium, bo aluminium nie rdzewieje.
    Prawdopodobnie tak, dokumentacji do niego nie mam tak mi się skrótowo napisało

  9. #9
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Ja przy okazji istnienia tematu chciałem zapytać jeszcze o jedną rzecz. Czy Boeingi 737NG mają wykonane z materiałów kompozytowych równiez stateczniki pionowe? Na tym zdjęciu: http://www.fotoszok.pl/show.php/1379...737ng.jpg.html widać wyraźnie, że dziób, gondole silników, elementy pod skrzydłami oraz obydwa stateczniki wykonane są z innych materiałów, ale nie wiem, czy sa to kompozyty. W 737 dotychczas produkowano z kompozytu tylko statecznik poziomy, ale wydaje mi sie, że w NG coś jednak zmieniono, bo maja one szersze zastosowanie kompozytów, ale nie jestem do końca pewny. Czy ktos z Was mógłby pomóc mi ustalić, czy statecznik pionowy w 737 NG jest wykonany z kompozytów? Dzieki.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Kolega to tak na poważnie czy żarty sobie robi?


    ps. Przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać.
    saturn5 and perc like this.

  11. #11
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Z pytaniem w temacie to na powaznie, jesli chodzi o obrazek, to taki nawinął mi się, wrzuciłem go podgladowo. Czy wiesz może jak to jest z tym 737NG?

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Czy wiesz może jak to jest z tym 737NG?
    Wiem

  13. #13
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    No nie śmiej się ze mnie. A tak na powaznie. Nigdzie nie mogłem znaleźć żadnego schematu, jaki element z czego jest wykonany w 737NG.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Nigdzie nie mogłem znaleźć żadnego schematu, jaki element z czego jest wykonany w 737NG.
    Pewnie nie mogles znalezc bo nie bylby to jakis specjalnie fascynujacy rysunek.
    O ile wiem obojetnie czy to NG czy Classic to zawartosc kompozytow jest dosc podobna, podobna tez do 757, mianowicie wszystkie powierzchnie sterowne w tym pionowy ster, wloty do silnikow, drzwi od podwozia sa zrobione z jakis grafitowo-epoksydowych kompozytow. Specjalne stopy aluminiowe byly uzyte w niektorych elementach konstrukcji ktore przenosza najwieksze obciazenia.

  15. #15
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Dzięki N077GL za pomoc. Chodziło mi jednak nie o materiały użyte do budowy powierzchni sterowych na statecznikach, ale o same stateczniki. Jesli chodzi o statecznik poziomy, to Boeing przy współpracy z NASA skonstruował do 737 w pełni kompozytowy statecznik poziomy i produkowany jest od generacji Classic: Access forbidden! Na stronie Boeinga znalazłem na przykład rysunek zastosowania materiałów konstrukcyjnych dla 777: http://www.fotoszok.pl/show.php/1379755_b777.jpg.html dla 737 Boeing niestety na swojej stronie nie opublikował. Widac na tym rysunku dla 777 wyraźnie, że cały statecznik pionowy, jak i poziomy jest zbudowany z materiałów kompozytowych. Z kolei w innych źródłach pisza o 737 generacji NG nastepująco: "Pojawienie się samolotu najnowszej generacji- Boeing 777 skłoniło konstruktorów firmy Boeing do opracowania nowych wersji popularnego B 737. Na początku lat 1990-tych rozpoczęto prace na trzema wersjami nowej generacji tzw. Next Generation, stanowiących rozwinięcie samolotów wersji Classic. W efekcie prac powstała rodzina samolotów, które tylko z wyglądu przypominają swoje starsze wersje. Główne zmiany polegają na zastosowaniu nowych większych skrzydeł zakończonych wingletami (opcja na życzenie klienta) i silników CFM56-7 o większym ciągu, a także szerszego zastosowania materiałów kompozytowych oraz najnowszych systemów awionicznych". (samolotypolskie.pl - Boeing 737). Zatem budowa 737NG wiązała się poniekąd z 777, zwłaszcza jeśli chodzi o te kompozyty, jednak o stateczniku pionowym ani słowa w sieci, zadnego obrazka, schemaciku, nic. A mnie własnie interesuje tylko i wyłącznie ten statecznik pionowy.

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    W 737 żaden statecznik nie jest kompozytowy. W NG krawędź spływu statecznika pionowego jest z kompozytów reszta tradycyjna.

  17. #17
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Przeciez wyraźnie jest powiedziane, że statecznik poziomy jest wykonany z kompozytów.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Przeciez wyraźnie jest powiedziane, że statecznik poziomy jest wykonany z kompozytów.
    Gdzie jest tak napisane?
    Chyba problem z czytaniem ze zrozumieniem się kłania.

  19. #19

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie W jaki sposób rdzewieją kadłuby samolotów z duraluminium?

    Lucas - dam ci dwie rady, nie uzywaj polskich źrodel i nie porownuj z 777, to inny samolot. Jak chcesz to mozesz sobie latwo znalezc na internecie duzo zdjec z montażu 737NG i przed malowaniem zobaczyć jak poszczegolne zespoły wyglądają, potem porownywac z analogicznymi częściami innych Boeingow o ktorych wiesz wiecej co do użytych materialow. W każdym razie rozwiązuj sobie ten problem sam, używaj własnego czasu i inteligencji, ja in zmierzam spedzic teraz godzin analizujac dziesiatki fotografi aby zaspokoić twoja ciekawość, mnie to mało interesuje.

  20. #20
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie


    Polecamy

    Powiem szczerze, że z tymi materiałami kompozytowymi to jest dziwna sprawa. Na przykład Boeing chwalił się na prawo i lewo, ileż to nowych materiałów kompozytowych zastosował w swoim nowym 747-8 i ponoć w przeliczeniu na jednego pasażera znacznie zmniejszyła się masa samolotu. Powiedzcie mi tylko gdzie: Boeing's New Airplane - Design Highlights ? Wstawki kompozytowe i z włókna weglowego są takie same jak w jego poprzedniku 747-400, a cały kadłub wykonany jest z duraluminium. Chyba, że inaczej rozumiem słowo: "kompozyty".

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •