Witam serdecznie. Od lat nurtuje mnie pytanie, w jaki sposób rdzewieja kadłuby popularnych samolotów, wykonane ze stopów duraluminium, takie jak A320, B737, oczywiscie najnowszych generacji. Bardzo prosze o nakierowanie, bo zdania w róznych źródłach zdania są podzielone.
Dzieki za ciekawy artykuł. Ciekawi mnie fakt, że Boeing na swojej stronie internetowej niektóre elementy opisuje jako aluminum alloys, a niektóre jako advanced aluminum alloys. Czy te zaawansowane stopy aluminium prezentują jakiś większy stopień odporności na korozję. Dla przykładu nowy B747-8: Boeing's New Airplane - Design Highlights
Cześć
Odpowiedź może mało fachowa ale z własnego doświadczenia. Mam w domu kajak z aluminium, lat 40+, podobno blacha pochodzi z Mielca, więc pewnie jakieś odpady z Antka Rdzewieje w ten sposób, że wypadają w niej dziurki ok 1mm średnicy. Strasznie wkurzające, bo zauważasz dopiero jak cieknie... Pewnie to jakieś zanieczyszczenie stopu.
Pozdrawiam
Cześc. Rozumiem, że kajak jest wykonany z duraluminium, bo aluminium nie rdzewieje.
Ja przy okazji istnienia tematu chciałem zapytać jeszcze o jedną rzecz. Czy Boeingi 737NG mają wykonane z materiałów kompozytowych równiez stateczniki pionowe? Na tym zdjęciu: http://www.fotoszok.pl/show.php/1379...737ng.jpg.html widać wyraźnie, że dziób, gondole silników, elementy pod skrzydłami oraz obydwa stateczniki wykonane są z innych materiałów, ale nie wiem, czy sa to kompozyty. W 737 dotychczas produkowano z kompozytu tylko statecznik poziomy, ale wydaje mi sie, że w NG coś jednak zmieniono, bo maja one szersze zastosowanie kompozytów, ale nie jestem do końca pewny. Czy ktos z Was mógłby pomóc mi ustalić, czy statecznik pionowy w 737 NG jest wykonany z kompozytów? Dzieki.
Kolega to tak na poważnie czy żarty sobie robi?
ps. Przepraszam ale nie mogłem się powstrzymać.
Z pytaniem w temacie to na powaznie, jesli chodzi o obrazek, to taki nawinął mi się, wrzuciłem go podgladowo. Czy wiesz może jak to jest z tym 737NG?
No nie śmiej się ze mnie. A tak na powaznie. Nigdzie nie mogłem znaleźć żadnego schematu, jaki element z czego jest wykonany w 737NG.
Pewnie nie mogles znalezc bo nie bylby to jakis specjalnie fascynujacy rysunek.
O ile wiem obojetnie czy to NG czy Classic to zawartosc kompozytow jest dosc podobna, podobna tez do 757, mianowicie wszystkie powierzchnie sterowne w tym pionowy ster, wloty do silnikow, drzwi od podwozia sa zrobione z jakis grafitowo-epoksydowych kompozytow. Specjalne stopy aluminiowe byly uzyte w niektorych elementach konstrukcji ktore przenosza najwieksze obciazenia.
Dzięki N077GL za pomoc. Chodziło mi jednak nie o materiały użyte do budowy powierzchni sterowych na statecznikach, ale o same stateczniki. Jesli chodzi o statecznik poziomy, to Boeing przy współpracy z NASA skonstruował do 737 w pełni kompozytowy statecznik poziomy i produkowany jest od generacji Classic: Access forbidden! Na stronie Boeinga znalazłem na przykład rysunek zastosowania materiałów konstrukcyjnych dla 777: http://www.fotoszok.pl/show.php/1379755_b777.jpg.html dla 737 Boeing niestety na swojej stronie nie opublikował. Widac na tym rysunku dla 777 wyraźnie, że cały statecznik pionowy, jak i poziomy jest zbudowany z materiałów kompozytowych. Z kolei w innych źródłach pisza o 737 generacji NG nastepująco: "Pojawienie się samolotu najnowszej generacji- Boeing 777 skłoniło konstruktorów firmy Boeing do opracowania nowych wersji popularnego B 737. Na początku lat 1990-tych rozpoczęto prace na trzema wersjami nowej generacji tzw. Next Generation, stanowiących rozwinięcie samolotów wersji Classic. W efekcie prac powstała rodzina samolotów, które tylko z wyglądu przypominają swoje starsze wersje. Główne zmiany polegają na zastosowaniu nowych większych skrzydeł zakończonych wingletami (opcja na życzenie klienta) i silników CFM56-7 o większym ciągu, a także szerszego zastosowania materiałów kompozytowych oraz najnowszych systemów awionicznych". (samolotypolskie.pl - Boeing 737). Zatem budowa 737NG wiązała się poniekąd z 777, zwłaszcza jeśli chodzi o te kompozyty, jednak o stateczniku pionowym ani słowa w sieci, zadnego obrazka, schemaciku, nic. A mnie własnie interesuje tylko i wyłącznie ten statecznik pionowy.
W 737 żaden statecznik nie jest kompozytowy. W NG krawędź spływu statecznika pionowego jest z kompozytów reszta tradycyjna.
Przeciez wyraźnie jest powiedziane, że statecznik poziomy jest wykonany z kompozytów.
Lucas - dam ci dwie rady, nie uzywaj polskich źrodel i nie porownuj z 777, to inny samolot. Jak chcesz to mozesz sobie latwo znalezc na internecie duzo zdjec z montażu 737NG i przed malowaniem zobaczyć jak poszczegolne zespoły wyglądają, potem porownywac z analogicznymi częściami innych Boeingow o ktorych wiesz wiecej co do użytych materialow. W każdym razie rozwiązuj sobie ten problem sam, używaj własnego czasu i inteligencji, ja in zmierzam spedzic teraz godzin analizujac dziesiatki fotografi aby zaspokoić twoja ciekawość, mnie to mało interesuje.
Powiem szczerze, że z tymi materiałami kompozytowymi to jest dziwna sprawa. Na przykład Boeing chwalił się na prawo i lewo, ileż to nowych materiałów kompozytowych zastosował w swoim nowym 747-8 i ponoć w przeliczeniu na jednego pasażera znacznie zmniejszyła się masa samolotu. Powiedzcie mi tylko gdzie: Boeing's New Airplane - Design Highlights ? Wstawki kompozytowe i z włókna weglowego są takie same jak w jego poprzedniku 747-400, a cały kadłub wykonany jest z duraluminium. Chyba, że inaczej rozumiem słowo: "kompozyty".
Zakładki