Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 32 z 32
  1. #21
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przyspieszenia sie tu nie dodaja algebraicznie. Jak chcesz je juz doodawac to jest to dodawnie wektorow skierowanych prostopadle do siebie. A wiec powiedzmy 1G + 0,3 G bedzie w sumie zaledwie 1,04G.
    To oczywiste ze sumuja sie wektorowo, ale pomysl jaki jest kierunek przyspieszczenia w momencie gdy samolot zaczyna sie wznosic. Wektory nie beda prostopadle.

    Nie, najwieksze przyspiesznie jest zdecydowanie zaraz na poczatku rozbiegu na ziemi. W momencie rotacji i pozniej czesc mocy silnika idzie na pokonywanie tzw. "induced drag" czyli oporow aerodynamicznych wskutek wytwarzania siily nosnej. Rozbieg na ziemi daje okazje do najwiekszego przyspiesznia poziomego bo praktycznie cala moc silnika idzie na przyspieszenie i opory aerodynamicznie sa ciagle stosunkowo male.
    Skad ta pewnosc ? Wez pod uwage to co wczesniej sam napisales, jesli nawet skladowa pozioma jest wieksza na poczatku przyspieszania to i tak niewiele ona wplywa na laczne przeciazenie - a to odczuwa organizm.

    Ekspertem nie jestem, ale z wlasnego doswiadczenia, pomimo ze przy rozpedzaniu czuje sie przyspieszenie to jednak problemow z utrzymaniem aparatu w tej samej pozycji przy oknie nie mialem nigdy, za to podczas odrywania od ziemii tak latwo utrzymac aparat w tej samej pozucji juz nie jest.

  2. #22
    Awatar bukow

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rotterdam

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    To oczywiste ze sumuja sie wektorowo, ale pomysl jaki jest kierunek przyspieszczenia w momencie gdy samolot zaczyna sie wznosic. Wektory nie beda prostopadle.
    Myślisz pewnie o przyspieszeniu samolotu w osi jego ruchu prostoliniowego po starcie.
    Jest to również wypadkowa prostopadłych do siebie wektorów składowych w trzech kierunkach przyjętego układu współrzędnych 0XYZ.
    Suma wektorów równa jest sumie ich wartości tylko w przypadku, gdy mają ten sam kierunek i zwrot.

  3. #23
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie, mysle o przyspieszeniu wynikajacemu z zmiany kierunku poruszania sie. A dokladnie chodzi o pojawienie sie i przyrost predkosci w kierunku pionowym.
    Jak winda rusza to przyspieszenie nie dziala w kierunku poziomym prawda ?

    Tylko nie wiem jak to wyliczyc.
    W uproszczeniu mozna na podstawie filmow lub fotek oszacowac promien luku po jakim startuje samolot i na podstawie predkosci przy starcie wyliczyc sile odsrodkowa.
    Przy kazdym starcie bedzie pewnie inaczej.

  4. #24

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    To jest naprawdę proste. Wektor przyspieszenia - jak sam napisałeś - pionowego to dV(v)/dt, czyli zmiana prędkości pionowej po czasie, i żadnych łuków tutaj nie trzeba. Przyspieszenie powodujące siłę odśrodkową, wynikające z poruszania się samolotu po łuku jest już "wliczone" w przyspieszenie pionowe. A skoro jest pionowe, to jego wektor jest skierowany prostopadle do wektora przyspieszenia poziomego wynikającego z rozpędzania się po pasie - dokładnie jak napisał Saturn5, i nie ma co tu komplikować - to obliczający rozbija sobie przyspieszenie całkowite (wypadkową) na 2 prostopadłe składowe dla uproszczenia rachunków.

    Natomiast to, że podczas odrywania jest Ci trudniej utrzymać aparat niż podczas przyspieszania wynika z Twojej fizjologii, a konkretnie z tego, że Twoja (i dowolnej osoby) reakcja na nagłą zmianę kierunku bądź wartości przyspieszenia jest opóźniona. Jeśli samolot stałby na pasie na pełnym ciągu i hamulcach, a Ty byś trzymał aparat, to w momencie puszczenia tych hamulców, czyli na początku ruchu, przy nagłej zmianie przyspieszenia, też byłoby Ci trudno go utrzymać nieruchomo. [edit] A wówczas - tak jak przy odrywaniu - mamy do czynienia ze zmianą kierunku i wartości wektora przyspieszenia, bo przecież cały czas stania na pasie masz przyspieszenie 1G w kierunku ziemi powodujące siłę działającą na Twoją rękę i aparat.
    Eee tam, podpis ;)

  5. #25
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To jest naprawdę proste. Wektor przyspieszenia - jak sam napisałeś - pionowego to dV(v)/dt, czyli zmiana prędkości pionowej po czasie, i żadnych łuków tutaj nie trzeba.
    a skad wezmiesz te predkosci ? informacje o tym przy jakiej predkosci samolot startuje znalezc jest latwiej

    Przyspieszenie powodujące siłę odśrodkową, wynikające z poruszania się samolotu po łuku jest już "wliczone" w przyspieszenie pionowe.
    to oczywiste - ta sama kwestia, a rozne przedstawienia

    A skoro jest pionowe, to jego wektor jest skierowany prostopadle do wektora przyspieszenia poziomego wynikającego z rozpędzania się po pasie - dokładnie jak napisał Saturn5, i nie ma co tu komplikować - to obliczający rozbija sobie przyspieszenie całkowite (wypadkową) na 2 prostopadłe składowe dla uproszczenia rachunków.
    saturnowi wychodzilo tylko przyspieszenie poziome, wiec chyba zupelnie sie pogubil i nie wie o czym mowa.
    ja nie komplikuje tylko upraszczam (przyspieszenie jako sila odsrodkowa)

    Natomiast to, że podczas odrywania jest Ci trudniej utrzymać aparat niż podczas przyspieszania wynika z Twojej fizjologii, a konkretnie z tego, że Twoja (i dowolnej osoby) reakcja na nagłą zmianę kierunku bądź wartości przyspieszenia jest opóźniona. Jeśli samolot stałby na pasie na pełnym ciągu i hamulcach, a Ty byś trzymał aparat, to w momencie puszczenia tych hamulców, czyli na początku ruchu, przy nagłej zmianie przyspieszenia, też byłoby Ci trudno go utrzymać nieruchomo. [edit]
    mozliwe, nie znam sie na tym
    chodzi ci o zmiane przyspieszenia w czasie ? mozliwe ze przy rozpedzaniu organizm ma czas na kontre bo przyspieszenie rosnie wolniej, niz przy odrywaniu sie od ziemii.

    Moze ktos z was ma jakies szacunkowe wartosci tych przeciazen przy starcie. Wiadomo ze beda wieksze dla pustego 319 niz dla pelnego 747.

  6. #26

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    a skad wezmiesz te predkosci ? informacje o tym przy jakiej predkosci samolot startuje znalezc jest latwiej
    Przypuszczam że te wartości (przeciążenia) raczej się mierzy niż liczy. Natomiast skąd prędkość? Ano samolot ma pewną określoną prędkość wznoszenia, którą osiąga w określonym czasie - jednak obie te wartości zależą od wielu zmiennych, i dlatego przypuszczam że jednak przeciążenie się mierzy, nie liczy.
    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    to oczywiste - ta sama kwestia, a rozne przedstawienia
    Tor lotu po oderwaniu to nie jest taki sobie normalny łuk o określonym punkcie obrotu, tylko coś raczej zbliżonego przez chwilę do paraboli, a potem zmieniające się w mniej więcej prostą gdy samolot nabierze już prędkości pionowej. Dlatego naprawdę ciężko byłoby wyliczać jakiekolwiek wartości typowe dla ruchu obrotowego.
    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Przyspieszenia sie tu nie dodaja algebraicznie. Jak chcesz je juz doodawac to jest to dodawnie wektorow skierowanych prostopadle do siebie. A wiec powiedzmy 1G + 0,3 G bedzie w sumie zaledwie 1,04G.
    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    saturnowi wychodzilo tylko przyspieszenie poziome, wiec chyba zupelnie sie pogubil i nie wie o czym mowa.
    ja nie komplikuje tylko upraszczam (przyspieszenie jako sila odsrodkowa)
    Jak widać Saturnowi nie chodziło tylko o przyspieszenie poziome, lecz o wypadkową - po prostu o przyspieszenie samolotu.
    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    mozliwe, nie znam sie na tym
    chodzi ci o zmiane przyspieszenia w czasie ? mozliwe ze przy rozpedzaniu organizm ma czas na kontre bo przyspieszenie rosnie wolniej, niz przy odrywaniu sie od ziemii.
    W czasie ROZPĘDZANIA samolotu jego przyspieszenie spada, z powodów o których pisał Saturn. Natomiast moment RUSZENIA to wzrost przyspieszenia, ale trudno mi się wypowiadać na temat jakie ono jest w porównaniu z przyspieszeniem podczas odrywania, bo nie znam wartości, a poza tym oba zależą od akcji pilota.
    Natomiast siły działające na Twoją rękę z aparatem to jeszcze inna para kaloszy, bo zmienia się układ odniesienia, dochodzi m.in. przyspieszenie ziemskie i - fakt - ewentualne małe siły odśrodkowe wynikające z obrotu samolotu, jeśli siedzisz z przodu albo z tyłu.
    Eee tam, podpis ;)

  7. #27
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Przypuszczam że te wartości (przeciążenia) raczej się mierzy niż liczy. Natomiast skąd prędkość? Ano samolot ma pewną określoną prędkość wznoszenia, którą osiąga w określonym czasie - jednak obie te wartości zależą od wielu zmiennych, i dlatego przypuszczam że jednak przeciążenie się mierzy, nie liczy.
    to biegnij zmierzyc kolego
    po to jest fizyka by pewne rzeczy przewidziec

    Tor lotu po oderwaniu to nie jest taki sobie normalny łuk o określonym punkcie obrotu, tylko coś raczej zbliżonego przez chwilę do paraboli, a potem zmieniające się w mniej więcej prostą gdy samolot nabierze już prędkości pionowej. Dlatego naprawdę ciężko byłoby wyliczać jakiekolwiek wartości typowe dla ruchu obrotowego.
    to oczywiste
    ale by cos czasem przewidziec trzeba zalozyc pewne uogolnienia i uproszczenia. Inaczej bysmy w kosmos nie latali

    Jak widać Saturnowi nie chodziło tylko o przyspieszenie poziome, lecz o wypadkową - po prostu o przyspieszenie samolotu.
    pisal zupelnie nie o tym o czym rozmawiamy

    W czasie ROZPĘDZANIA samolotu jego przyspieszenie spada, z powodów o których pisał Saturn. Natomiast moment RUSZENIA to wzrost przyspieszenia, ale trudno mi się wypowiadać na temat jakie ono jest w porównaniu z przyspieszeniem podczas odrywania, bo nie znam wartości, a poza tym oba zależą od akcji pilota.
    to oczywiste

    Natomiast siły działające na Twoją rękę z aparatem to jeszcze inna para kaloszy, bo zmienia się układ odniesienia, dochodzi m.in. przyspieszenie ziemskie i - fakt - ewentualne małe siły odśrodkowe wynikające z obrotu samolotu, jeśli siedzisz z przodu albo z tyłu.
    teraz to pojechales



    by Wam pokazac ze nie takie to straszne, zmusilem sie do tego by sprobowac te wartosc wyliczyc

    przyspieszenie odsrodkowe to v2/r - gdzie v to predkosc podczasu ruchu po okregu, a r to promien tego okregu. Znalazlem w sieci ze przed startem i chwile po nim predkosc rotacji to okolo 3stopnie na sekunde. Z tego wyliczylem ze promien okregu po ktorym porusza sie samolot to okolo 1300m, zalozylem ze start odbywa sie z predkoscia okolo 70m/s.
    Razem daje to przyspieszenie przy starcie (tak dlugo jak dlugo rotacja bedzie 3stopnie na sekunde) okolo 3,77 m/s2, czyli niecale 0,4g.

    Mniej wiecej tyle ile szacowalem wczesniej.

    Do ksiazek chlopaki

  8. #28

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Panowie
    A moze tak z drugiej strony

    a=F/m

    Gdzie m - masa samolotu
    F= Sila ciagu - sila oporu aerodynamicznego
    Ten ostatni mozna w przyblizeniu policzyc jesli znajdziecie wspolczynnik Cx dla samoltu
    Wzór jest w wikipedii

    Pozdro

  9. #29
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    no i jak w ten sposob uwzglednisz przyspieszenie ktore wyzej wyliczylem ?

    zaraz pewnie pojawia sie glosy, ze kat nachylenia maszyny nie zmiania sie tak samo szybko jak kierunek jego lotu - ale coz musialem zalozyc
    Moze macie dokladniejsze dane jak wyglada wznoszenie sie takiego 737 czy 320

  10. #30
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    Nie, mysle o przyspieszeniu wynikajacemu z zmiany kierunku poruszania sie. A dokladnie chodzi o pojawienie sie i przyrost predkosci w kierunku pionowym.
    Tylko nie wiem jak to wyliczyc.
    Bardzo prosto to sie da wyliczyc. Szybkosc startowa samolotu jest w przyblizeniu znana - 140 kts. Druga rzecz jaka potrzebujesz to szybkosc rotacji (pitch) przy starcie - zawodowi piloci sa uczeni robic to z szybkoscia 3 stopni/sekunde. Te dwie liczby sa wystarczajace aby obliczyc wielkosc przeciazenia spowodowana zmiana kierunku lotu - wynosi ona okolo 0.35g a wiec jest faktycznie wieksza od (sredniego) przyspieszenia w poziomie. Jesli dodatkowo pilot wykona rotacje troche szybciej niz wartosc regulaminowa to przeciazenie to bedzie jeszcze wieksze.

  11. #31
    Awatar Rob_Sad

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    wlasnie tak to wyliczylem, te same przyjalem zalozenia i ten sam wyszedl mi wynik - a wszystko kilka postow wyzej.

  12. #32
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rob_Sad
    wlasnie tak to wyliczylem, te same przyjalem zalozenia i ten sam wyszedl mi wyniki - a wszystko kilka postow wyzej.
    Sorry, przeoczylem.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •