Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree13Likes
  • 1 Post By layoverlover
  • 2 Post By alien
  • 2 Post By bedrzich
  • 1 Post By urban787
  • 1 Post By Plociu

Wątek: Pytanie techniczne - dobieg w B737-800

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Aarhus

    Domyślnie Pytanie techniczne - dobieg w B737-800


    Polecamy

    Da radę wylądować B737-800 (dokładnie to chodzi mi o EI-EFZ) na odcinku rządu 600-700 metrów?

    Samolot mniej więcej zapełniony w 50%, lądowanie w Billund. Według słów paxa (laika) samolot skręcił od razy w pierwszą drogę kołowania, która jest właśnie jakieś 620 metrów od progu pasa, a jakieś 780 metró od początku asfaltu...

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Przy lekkim samolocie i silnym wietrzeczolowym powinno sie dac bez wiekszego problemu.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Opowiesc wydaje sie grubo podejrzana bo normalne przyziemienie powinno sie odbyc w touchdown zone a to jest okolo 300 m od progu pasa a wiec przy prawidlowym podejsciu/ladowaniu zostaje ci tylko okolo 300m przed skretem. Dodatkowo ogladam plan lotniska i te poprzeczne drogi kolowana sa prostopadle czyli musial praktycznie kompletnie wytracic szybkosc przed tym skretem (wszystko w tych 300-400 m). Musialby by byc potwornie lekki i miec niezly wiatr czolowy aby takiego numeru dokonac.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 23-12-2012 o 21:28

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    To jest mozliwe i zdarza sie, ale jako wyjatek.

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Na A320 na pewno sie da... A 737, jak podejrzewam, jest bardzo zblizony osiagowo...

    Natomiast rutynowo sie tego nie robi, bo szkoda pasazerow i hamulcow...
    Tupungato likes this.

  6. #6
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Potwierdzam, raz widziałem A320 który dał radę zwolnić w poprzeczną drogę 780m od progu, a nawet tak mocno nie wiało

  7. #7
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    bo szkoda pasazerow
    Falstart, Maciek. Dzień dobroci (oraz noc cudów ) dopiero jutro...
    layoverlover and mgab like this.
    For every solution there is a problem.

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Nie takie rzeczy....

    A poważnie - oczywiście nie jest to zgodne z procedurami linii lotniczych, ale z punktu widzenia osiągów daje się zrobić bez najmniejszych problemów! No może troszkę trzeba się postarać...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 23-12-2012 o 22:03
    Tupungato and GoldenDave like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  9. #9
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Nie takie rzeczy....

    A poważnie - oczywiście nie jest to zgodne z procedurami linii lotniczych, ale z punktu widzenia osiągów daje się zrobić bez najmniejszych problemów! No może troszkę trzeba się postarać...
    wystarczy dopchnąć rewers i ciut dłużej trzymać

    a znam z opowiadań lądowanie na trawie w Dąbiu(Szczecin) na 100 metrach - zmierzono ślady kół - Dakotą na trzy punkty fakt że na miękką glebę w wykonaniu kapitana Klemensa Długaszewskiego
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    wystarczy dopchnąć rewers i ciut dłużej trzymać
    Rola rewersu w skracaniu dobiegu (na suchym pasie) jest przeceniana, raczej zwyczajne hamulce....

  11. #11
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Rola rewersu w skracaniu dobiegu (na suchym pasie) jest przeceniana, raczej zwyczajne hamulce....
    Hmm - na pewno?
    To, że PRZEPISY nie wymagają rewersu na suchym pasie nie znaczy, że takiego wpływu nie ma! Bo ma, rzędu kilku % szczególnie kiedy hamowanie jest na maksa lub całkowicie ręczne (znaczy - nożne ). Doatkowo na 737 można TEORETYCZNIE otworzyć rewers na 5 stopach nad ziemią (wypróbowane na symulatorze!), nowsze samoloty wymagają do zadziałanie rewersu zadziałanie czujnika "on ground" i/lub rokręcenia kół, przynajmniej jednego.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  12. #12
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Gdzieś na YT widziałem lądujący TU-154(lubIŁ-62).Rewersy otwierają się kilka metrów nad ziemią przed przyziemieniem.
    Więc chyba w starszych typach też to było mozliwe?
    EDIT:Nawet długo nie szukałem: https://www.youtube.com/watch?v=vI6lt1gz8_E
    Tupungato likes this.

  13. #13
    Awatar PAWW

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPNL / LIPH

    Domyślnie

    Doatkowo na 737 można TEORETYCZNIE otworzyć rewers na 5 stopach nad ziemią (wypróbowane na symulatorze!)
    Bedrzich, pewnie chodziło Ci o Klasyki, bo na NG juz tak nie otworzysz.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PAWW Zobacz posta
    Bedrzich, pewnie chodziło Ci o Klasyki, bo na NG juz tak nie otworzysz.
    FCOM z NG mówi co innego.

    Inna sprawa, że instrukcja zabrania włączania odwraczaczy podczas lotu.

  15. #15

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Hipotetycznie, mam super sportowe auto i powiem, że rozpędzi się do 100 km/h w 3 sekundy. Nie oznacza to, że jednak spod każdych świateł na skrzyżowaniu ruszam i grzeję do oporu. W normalnych warunkach nie wykorzystuję wszystkich możliwości maszyny, ale w razie krytycznych sytuacji, np. wyprzedzanie i zaczynam widzieć, że kończy mi się miejsce na wyprzedzanie, a jestem w takim punkcie, że lepiej dać gazu i wjechać w lukę niż rezygnować w prawie ukończonego manewru.

    Jak widać w instrukcji pisze, że " da się " przed dotknięciem pasa uruchomić reversy, ale nie powinno się używać. Konstruktorzy zostawili taką tylną furtkę gdyby była krytyczna sytuacja, że samolot ma bardzo mało paliwa i w najbliższym zasięgu gdzie da się lądować na pasie jest jakiś krótki pas, gdzie technicznie jest możliwe wylądować, choć wg. procedur, standardów pas nie spełnia podstawowego wymogu długości pasa by móc przyjmować normalnie rozkładowo samolot tej wielkości.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Bo ma, rzędu kilku %
    No wlasnie, bardzo malo!

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    Luboń k. Poznania

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slavco
    jest jakiś krótki pas, gdzie technicznie jest możliwe wylądować, choć wg. procedur, standardów pas nie spełnia podstawowego wymogu długości pasa by móc przyjmować normalnie rozkładowo samolot tej wielkości.
    Hmm... coś o takim pasie słyszałem, niedaleko Warszawy zdaje się?
    marjak92 likes this.

  18. #18
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie


    Polecamy

    Billund ma jeszcze tego bonusa, że przy lądowaniu w kierunku 09 pas jest pod górę. Na całej długości między progami 29ft czyli ~9m.
    Ale i tak wydaje mi się to trudnym osiągnięciem, bo nie ma high speed exits, tylko trzeba uczciwie zwolnić i skręcić o 90 stopni.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •