Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree1Likes
  • 1 Post By layoverlover

Wątek: System sterowania klapami

  1. #1
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Question System sterowania klapami


    Polecamy

    Witam serdecznie. Mam pytanie czysto systemowe. A mianowicie, czy w popularnych samolotach Airbusa, Boeinga i Embraera klapy sterowane są podobnie jak przez Fly-By-Wire? Chodzi mi o to, czy dźwignia sterowania klapami w kokpicie jest połączona kablem elektrycznym do siłowników klap lub innym sygnałem elektronicznym? Pytam, poniewaz od dawna w róznych samolotach przez FBW sterowane są lotki, spoilery, stery wysokosci, itp. a jak wiadomo, to wszystko ma obniżyc wage samolotu. Jak wiec to wyglada w przypadku klap w róznych modelach popularnych samolotów pasazerskich?

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Na A320 klapy i sloty sterowane są przez 2 komputery SFCC (Slat/Flap Control Computer). Sygnał z dźwigni klap idzie do komputera, a ten, poprzez silniki hydrauliczne, steruje klapami i slotami.

    Na innych samolotach jest zresztą chyba podobnie - klapy najczesciej są napędzane hydraulicznie, a sterowane elektrycznie. Kwestia tylko czy i przez jakie komputery sygnał jest przepuszczany...

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    A czy komputer ma możliwość "poprawienia" ustawienia klap, jeśli na przykład zostanie przestawiona dźwignia sterująca przy zbyt dużej szybkości samoloty?

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    A czy komputer ma możliwość "poprawienia" ustawienia klap, jeśli na przykład zostanie przestawiona dźwignia sterująca przy zbyt dużej szybkości samoloty?
    Komputer FBW do tego nie potrzebny, naprzyklad 737NG ma elektroniczny system zwany flap load relief ktory automatycznie wsunie klapy jak przekroczysz dopuszczalne szybkosci aby nie dopuscic do uszkodzenia klap, naprzyklad z 30 zrobi 25, z 40 30 , itp. 737NG oczywiscie nie ma zadnego FBW. Ten system zwany FSEU ma tez inne funkcje - naprzyklad pilnowac aby klap chodzily symetrycznie po obu stronach.

  5. #5
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Ale na 737 sygnał przekazywany jest elektrycznie do tego systemu i siłowników?

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie System sterowania klapami

    Elektrycznie to się wpuszcza nawet klapy w Cessnie czy Kolibrze a o "fly by wire" nikt nie mowi...
    Nie na tym FBW polega! Zresztą nie raz to poruszano na forum... Sygnał do sterowania klapami jest "poprawiany" komputerami np. w ATRach - teoretycznie po przekroczeniu maksymalnej prędkości na klapach ten komputer zabraniał ich wypuszczania, ale kiedyś ktoryś z kolegow probował to zademonstrować i niestety coś nie zadziałało jak trzeba, wyszedł overspeed i już się nikt tą wajchą nie bawił jak nie trzeba
    Komputer typu "slats flaps control" służy oprocz sterowania nimi do wykrywania i kontrolowania niesymetrycznego wypuszczania slot/klap, czasem dodatkowo jest to tzw relief czyli chowanie klap i/lub slotow po przekroczeniu prędkości dopuszczalnych.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Sygnał do sterowania klapami jest "poprawiany" komputerami np. w ATRach - teoretycznie po przekroczeniu maksymalnej prędkości na klapach ten komputer zabraniał ich wypuszczania, ale kiedyś ktoryś z kolegow probował to zademonstrować i niestety coś nie zadziałało jak trzeba, wyszedł overspeed i już się nikt tą wajchą nie bawił jak nie trzeba
    O ile wiem, na wczesnych ATR'ach komputer MFC nie pozwalał wypuścić klap powyżej predkosci 180kt. Po katastrofie w Roselawn w 1994 wprowadzono modyfikację wylaązajacą tę funkcje, zeby załoga mogła wypuścić klapy powyżej Vfe w niebezpieczeństwie.

  8. #8

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    przepraszam za te wpisy ale nie potrafilem skasowac postow .pozdrawiam swiatecznie

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    O ile wiem, na wczesnych ATR'ach komputer MFC nie pozwalał wypuścić klap powyżej predkosci 180kt. Po katastrofie w Roselawn w 1994 wprowadzono modyfikację wylaązajacą tę funkcje, zeby załoga mogła wypuścić klapy powyżej Vfe w niebezpieczeństwie.
    W LOTowskich działało to jeszcze około roku 1995(96?)
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    W LOTowskich działało to jeszcze około roku 1995(96?)
    Zawsze mnie korciło, zeby to przetestować, ale jakoś nie miałem odwagi
    egon.olsen likes this.

  11. #11
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Ale podsumowując, skoro na A320 klapy i sloty sterowane są przez 2 komputery SFCC, to czy na 737 rozwiazane jest to tak, że z dźwigni klap sygnał idzie elektrycznie do odpowiednich komputerów, np. PSEU, a komputer w odpowiedni sposób steruje siłownikami + pilnuje, aby nie przekroczyc limitów, itp.?

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    W 737 nie ma zadnych "komputerow" zwiazanych z klapami, Boeing nie nazywa FSEU komputerem tylko elektronicznym zespolem (electronic unit). I ma on funkcje wylacznie monitorujace dzialanie klap i ewentualnie ingerujace w ich dzialanie, nie ma zadnych innych nadrzednych funkcji. Komputer to urzadzenie ktore zwykle ma procesor, pamiec i software ktory mozna zmieniac, jesli w tym wypadku Boeing nie nazywa tego komputerem to widocznie nie jest to wlasciwa nazwa. Na stronie 24 w tym obszernym dokumencie masz schemat sterowania klapami w 737 lacznie z hydraulika i elektryka i gdzie w tym tkwi FSEU.

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...55534169,d.b2I
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 26-12-2012 o 23:22

  13. #13
    Awatar Lucas122005

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Dziekuje Wam bardzo za eszystkie odpowiedzi. Jednak w dalszym ciagu nikt nir odpowiedział mi na pytanie najwazniejsze. Czy w 737 tak samo jak na A320 dźwignia sterowania klapami połączona jest elektrycznie z komputerem, (tudzież z systemem FSEU w 737) i dopiero ten steruje siłownikami hydraulicznymi? Wnioskuje, że FSEU znajduje się gdzies w okolicach skrzydeł.

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Czy w 737 tak samo jak na A320 dźwignia sterowania klapami połączona jest elektrycznie z komputerem, (tudzież z systemem FSEU w 737) i dopiero ten steruje siłownikami hydraulicznymi?
    Nie jest, ani w klasyku ani w engiecie. Dżwignia jest połączona mechanicznie linkami z FCU gdzie otwiera zawór hydrauliczny i dzieje się magia.

    Cytat Zamieszczone przez Lucas122005 Zobacz posta
    Wnioskuje, że FSEU znajduje się gdzies w okolicach skrzydeł.
    Pudło. FSEU znajduje się w luku awionicznym.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •