To są właśnie skutki cięcia godzin z tematów specjalnościowych na wiadomej nam uczelni...
Temat jest prosty, tylko trzeba wiedzieć co to jest mechanizacja skrzydła i wiedzieć jakie urządzenia ją tworzą. Samych klap jest kilka rodzajów- Krugera, krokodylowe, szczelinowe, przesuwno - obrotowe itd., z czego każdy rodzaj inaczej wpływa na biegunową, co już samo w sobie mogło by być materiałem na całą pracę. Rozszerz to jeszcze o klapolotki, sloty, spoliery, urządzenia wydmuchujące powietrze na górną powierzchnie profilu celem utrzymania warstwy laminarnej czy hamulce aerodynamiczne (w przypadku hamulców dobrze odnieść się do szybowców, w internecie dostępne są instrukcje użytkowania w locie, a w nich m.in biegunowe prędkości na hamulcach w porównaniu do konfiguracji "czystej", samych hamulców też są co najmniej 2 rodzaje). Jak to zrobisz może okazać się, że uzbiera się całkiem sporo materiału. Nie mówiąc już o teoretycznym wstępie wyjaśniającym opływy skrzydła, pojęcie biegunowych, ich punkty charakterystyczne, wykres Cz/Cx itd.
W pierwszej kolejności sugeruję użyć opcji SZUKAJ, bo tego typu tematy wielokrotnie poruszane były na tym forum. Po drugie wypożycz kilka książek z aerodynamiki- kilka tytułów jest w bibliotece. Z pamięci polecić mogę Podstawy praktycznej aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu odrzutowego dla pilota A. Milkiewicza, była też kiedyś Aerodynamika praktyczna i dynamika aparatów latających Stiepanow i Aronin, choć za nią głowy nie dam uciąć. Do tego książki i materiały dostępne na Szybowce i samoloty - szkolenie lotnicze | Nakolannik.pl i Szkolenie samolotowe - Zasady lotu i osiągi - Picamo (zobacz co jest na samym dole, ale nie tylko). Na pewno inni też dodadzą coś od siebie, a jest na tym forum kilku specjalistów
Zakładki