Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Ponowne włączenie rewersów?


    Polecamy

    A propos katastrofy Tu-204, takie pytanie: czy jest mozliwe w samolocie pasazerskim ponowne wlączenie rewersow juz po ich odstawieniu w czasie dobiegu? Bo na Wnukowie, jak mozna sądzic z informacji w mediach, piloci lądowali normalnie, tzn. wlaczyli na standardową ilosc czasu rewersy, i dopiero gdy je odstawili, okazalo sie, ze nie dzialają hamulce. (Przynajmniej tak to wyglada na chwile obecną; pewnie MAK i tak oglosi, ze przyczyną katastrofy byl blad pilotow.) A zatem: czy jesli piloci zorientują sie w takiej chwili, ze nie dzialają hamulce, to mozna jeszcze wlączyc ponownie rewersy? Czy moze jest na to (prawdopodobnie) za malo czasu? Wiadomo ze silniki turbinowe reaguja z pewnym opoznieniem, a tu cenne sekundy uciekaly wraz z blyskawicznym zblizaniem sie konca pasa...

  2. #2
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Pierwsze słyszę żeby włączać rewers na określoną ilość czasu. Skąd takie wiadomości, jakiś onet?
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Generalnie nie ma z tym problemu. Jesli rewersy sa otwarte (a powinny byc, do czasu az samolot zwolni do predkosci kolowania), ciag wsteczny mozna ponownie uzyskac prawie natychmiast. Jesli sie rewersy zamknie, trzeba doliczyc kilka sekund na ponowne ich otwarcie...

  4. #4
    Awatar Patryk13

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Można ponownie włączyć ciąg wsteczny? - Tak, można.

    Edit: Jednak czy by to dało jakiś znaczny efekt?
    Ostatnio edytowane przez Patryk13 ; 31-12-2012 o 14:44 Powód: wagarowanie na j.polskim

  5. #5
    Awatar kudak

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Grudziądz

    Domyślnie

    Jednak poniżej 60 kts rewers na niewiele się zda.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Bo na Wnukowie, jak mozna sądzic z informacji w mediach, piloci lądowali normalnie, tzn. wlaczyli na standardową ilosc czasu rewersy, i dopiero gdy je odstawili, okazalo sie, ze nie dzialają hamulce. (Przynajmniej tak to wyglada na chwile obecną; pewnie MAK i tak oglosi, ze przyczyną katastrofy byl blad pilotow.)
    Sądząc z informacji w odpowiednim wątku, to na chwilę obecną nie ma podstaw, by tak sądzić.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Rewers włącza sie nie na określony czas, ale zazwyczaj do momentu wyhamowania do określonej prędkości, poniżej której ma znikoma skuteczność, za to może mieć negatywne efekty. Gdyby hamulce nie działały, to mieliby problem w wyhamowaniu do tej prędkości, i od razu by sie w t zorientowali, więc koncepcja raczej chybiona.

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kudak Zobacz posta
    Jednak poniżej 60 kts rewers na niewiele się zda.
    Da tyle samo co zwykle - bodaj ok. 25-30% ciągu startowego. Jedynie ryzyko uszkodzenia (śmieciem z ziemi) rośnie.

    Pozdrawiam, Adam

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Da tyle samo co zwykle - bodaj ok. 25-30% ciągu startowego. Jedynie ryzyko uszkodzenia (śmieciem
    Nie do końca.
    Odwrocony ciąg faktycznie maleje jak szybkośc spada a poza tym z praw fizyki przy większej szybkości masz wiecej wykonywanej pracy w hamowaniu, w sumie dlatego mowi sie ze efektywność rewersow gwałtownie maleje jak szybkość spada. Efekt śmieci jest zupełnie osobnym zagadnieniem.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Czy wobec tego da się cofnąć samolot rewersem po zatrzymaniu ?

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    DC9 Ground Reverser Powerback - YouTube
    Kiedyś była wzmianka na tym forum, ze niektóre samoloty mogą to zrobić i nazywamy to "powerback", jednakże nie za dużo typów jest w stanie to zrobić. Z tego co pamiętam można to z powodzeniem robić na c17 (czasami na pokazach robią coś takiego), dc 9 (nie wiem czy cała rodzina tych samolotów czy tylko ten model -przykład na filmiku powyżej).


    Edit :
    znalazłem ten temat
    Jak cofa odrzutowy samolot pasażerski?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Dzięki za błyskawiczną odpowiedź o tak nietypowej porze .
    Przy okazji - pozdrowienia dla wszystkich "nocnych Marków" .

  13. #13

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jazet Zobacz posta
    Dzięki za błyskawiczną odpowiedź o tak nietypowej porze .
    Przy okazji - pozdrowienia dla wszystkich "nocnych Marków" .
    Forumowa straż czuwa. A tak na serio zasiedziałem się nad czymś innym i właśnie uświadomiłeś mnie która godzina
    Dobra koniec OT

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie do końca.
    Fakt, masz rację. Tym niemniej to nie jest tak, jak np. w hamulcach elektromagnetycznych w systemach kołowych - nawet przy prędkościach rzędu 0 ciąg silnika osiąga całkiem zgrabne wartości. Zresztą te 25-30% trochę zaniżyłem, by nie bawić się w redukcję (w rzeczywistości w optymalnych warunkach bywa nawet do 40% ciągu "normalnego").

    Pozdrawiam, Adam

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •