Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Awatar michał s

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Zależność oporu statku powietrznego od jego wysokości.


    Polecamy

    Szybkie pytanie do Was.
    Szukam informacji na temat zależności oporu statku powietrznego od jego wysokości lotu. Wiadomo, im wyżej tym mniejsza gęstość powietrza a im rzadsze powietrze tym mniejszy opór... Ale szukam troszeczkę więcej info dotyczących tej zależności, jakiś wykres, definicje itp.
    Z góry wielkie dzięki za odpowiedzi!

  2. #2
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chyba najlepszym obrazem wpływu zmiany wysokości(i gęstości powietrza) na prędkość będzie wykres IAS(CAS) do TAS vs. Altitude

    Poniżej bardzo uproszczony wykres (chodzi w nim bardziej o zauważenie zależności niż dopatrywanie się realnych wartości):

    A tutaj troszkę bardziej zaawansowany:


    TUTAJ źródło z opisem
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  3. #3
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Opór przy danym kącie natarcia zmienia się dokładnie tak samo jak siła nośna, czyli zależy od kwadratu prędkości i gęstości. Jeśli prędkość jest stała, to wystarczy ci znaleźć wykres zmian gęstości powietrza wraz z wysokością.

    Oczywiście możesz do problemu podejść inaczej - mianowicie samolot z grubsza musi cały czas utrzymać tę samą siłę nośną, a więc i ten sam opór. Wtedy możesz z tej zależności wyliczyć jak zmienia się jego prędkość w zależności od gęstości powietrza i otrzymać wykresy jak wyżej.

  4. #4
    Awatar michał s

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Dzięki wielkie! Bardzo mi pomogliście.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    mianowicie samolot z grubsza musi cały czas utrzymać tę samą siłę nośną, a więc i ten sam opór.
    To nie jest prawda.
    To fakt ze sila nosna jest prawie stala ale wcale z tego nie wynika ze opory aerodynamiczne beda stale. Nawet opory typu 'induced' nie beda stale a do tego dochodza i inne opory nie zwiazane z tworzeniem sily nosnej.
    Dla poziomo lecacego samolotu opory sa rowne sily ciagu. Dla poczciwej starej Cessny z silnikiem tlokowym (bez turbo-sprezarki) opory beda najwieksze na poziomie morza i beda malaly z wysokoscia. Dla samolotu odrzutowego typowo opory beda najwieksze okolo FL260-300 i beda stopniowo mniejsze im wyzej (zakladamy przepustnice ustawiona w tym samym miejscu).

    Cytat Zamieszczone przez michał s Zobacz posta
    Wiadomo, im wyżej tym mniejsza gęstość powietrza a im rzadsze powietrze tym mniejszy opór...
    Jest tu wiecej dodatkowych czynnikow, w tym mozliwosci silnika. Mozliwosci silnika (nawet odrzutowego) spadaja po przekroczeniu pewnej wysokosci i rezultatem tego beda mniejsze opory.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez michał s Zobacz posta
    mniejsza gęstość powietrza a im rzadsze powietrze tym mniejszy opór.
    Opor bedzie mniej wiecej proporcjonalny do gestosci powietrza i do kwadratu szybkosci. Przez ta szybkosc calosc sie matematycznie komplikuje bo szybkosc bedzie funkcja parametrow silnika i ustawienia przepustnicy.

    Jak natomiast chcesz sobie poogladac troche ciekawych wykresow (jest tam tez sporo zaawansowanej matematyki na temat oporow aerodynamicznych) to w tym dokumencie na rysunku 3.29 masz szereg krzywych pokazujacych zaleznosc oporow w funkcji szybkosci i wysokosci. Jak widac rzeczywiscie latanie wysoko zmniejsza opory dlatego zreszta latanie pasazerskim odrzutowcem na niskiej wysokosci z gazem "do dechy" jest niemozliwe (nielegalne) z uwagi na opory ktore moga przekroczyc dozwolone wartosci podczas gdy jak najbardziej mozesz latac z tym gazem "do dechy" na wysokosciach FL300 i wyzej.

    http://faculty.dwc.edu/sadraey/Chapt...oefficient.pdf
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 14-01-2013 o 08:59

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •