Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree15Likes
  • 2 Post By layoverlover
  • 4 Post By layoverlover

Wątek: Hydraulika i zasilanie

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie Hydraulika i zasilanie


    Polecamy

    Witam,
    Otóż nurtuje mnie pytanie na temat hydrauliki i zasilania w samolotach. Jeżeli rozpatrzymy przypadek, gdzie padną akumulatory i APU, to pilot jest w stanie zapanować nad maszyną?
    1. Silniki, czy nadal będą pracowały ?
    2. Hydraulika (klapy, sloty itp.) co ją zasila ?

    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Hmmm poczytales to forum ? przycisk SZUKAJ nie gryzie
    Ile przypadkow znasz, ze padly jednoczesnie sprezarki, pradnice, APU i akumulatory?
    Zastanowiles sie troche nad tym postem ? Czy to bylo tak dla zabicia czasu w niedziele, spod duzego palca u nogi...
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Glownym zrodlem energii w samolocie sa pradnice napedzane przez silniki. Zakladasz, ze te rowniez nie dzialaja? Jesli tak, to:

    1. Silniki powinny dalej pracowac - FADEC (komputer sterujacy silnikiem) jest zwykle zasilany dodatkowo wlasna pradnica niezalezna od sieci elektrycznej samolotu.
    2. Hydraulika jest (przynajmniej czesciowo) zasilana pompami mechanicznie napedzanymi przez silniki. Kwestia, czy bedzie jak nia sterowac, bo do tego moze byc potrzebny prad (przynajmniej w niektorych samolotach)...

    Czesc samolotow ma jeszcze RAT (Ram Air Turbine), takie smigielko, ktore w sytuacji awaryjnej wysuwa sie spod kadluba i napedza najwazniejsze elementy systemu hydraulicznego i/lub elektrycznego.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 20-01-2013 o 16:20
    ruben323 and BornINBlood like this.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    P.S.

    W A-320 w przypadku calkowitej utraty elektryki (ale zakladamy, ze pracuje chociaz jedna silnikowa pompa hydrauliczna ), samolot bedzie pracowal w trybie "Mechanical Backup", czyli pilot bedzie mial do dyspozycji:

    - stabilizator (trymer steru wysokosci) do sterowania pochyleniem
    - ster kierunku do wykonywania zakretow

    Kontrola nad samolotem bedzie bardzo ograniczona, ale mozliwa. Zalozenie jest takie, ze ten tryb sterowania ma byc uzywany tymczasowo, do momentu chociaz czesciowego odzyskania elektryki.

    Z innych samolotow, to w 737, o ile wiem, stery dzialaja nawet bez hydrauliki (tylko ciezej chodza), a ATR to by chyba nawet nie zauwazyl, ze nie ma pradu...

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Zadając pytanie czysto teoretyzowałem. Przeglądam forum codziennie, lecz może przegapiłem akurat dany wątek ;/. Layoverlover dzięki za odpowiedz, o to mi chodziło !

  6. #6
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    1. Silniki powinny dalej pracowac - FADEC (komputer sterujacy silnikiem) jest zwykle zasilany dodatkowo wlasna pradnica niezalezna od sieci elektrycznej samolotu.
    layoverlover, czy mozesz cos blizej napisac o tej pradnicy? Gdzie jest umiejscowiona i z czego czerpie moc potrzebna do pracy?

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    layoverlover, czy mozesz cos blizej napisac o tej pradnicy? Gdzie jest umiejscowiona i z czego czerpie moc potrzebna do pracy?

    Wszyskie znane mi FADEC'e maja zapasowe zasilanie z wlasnego PMA (Permanent Magnet Alternator) polaczonego mechanicznie z walem wysokiego cisnienia w silniku. Wiec dopoki silnik sie kreci, FADEC bedzie zasilany...

  8. #8
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Layover, jedno pytanie, wiesz może ile litrów płynu hydraulicznego jest w 737 i A320 ?
    pozdr.



    ps uprzedzając odpowiedzi typu "wujek google wie" zaznaczam że nie znalazłem tego nawet w materiałach z Bristol GS a do "wujka googla" mam ograniczone zaufanie

  9. #9

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Layover, jedno pytanie, wiesz może ile litrów płynu hydraulicznego jest w 737 i A320 ?
    pozdr.



    ps uprzedzając odpowiedzi typu "wujek google wie" zaznaczam że nie znalazłem tego nawet w materiałach z Bristol GS a do "wujka googla" mam ograniczone zaufanie
    737NG ,tak na szybko, zbiornik systemu A 25.8 ltr, system B 40.6ltr, standby 13.3ltr

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    Layover, jedno pytanie, wiesz może ile litrów płynu hydraulicznego jest w 737 i A320 ?
    737CL: system A - 18 l, system B - 27, system stby - 11.
    737NG: system A - 22 l, system B - 31, system stby - 14,
    320: system G - 14, system B - 6, system Y - 12.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Wszyskie znane mi FADEC'e maja zapasowe zasilanie z wlasnego PMA (Permanent Magnet Alternator) polaczonego mechanicznie z walem wysokiego cisnienia w silniku. Wiec dopoki silnik sie kreci, FADEC bedzie zasilany...
    Tak gwoli ścisłości to PMA jest podstawowym zasilaniem FADECa podczas pracy silnika. Przy niepracującym silniku FADEC jest podpinany do instalacji elektrycznej samolotu.

  12. #12
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    Tak gwoli ścisłości to PMA jest podstawowym zasilaniem FADECa podczas pracy silnika. Przy niepracującym silniku FADEC jest podpinany do instalacji elektrycznej samolotu.
    Myslalem, ze jest na odwrót.

    Dzięks za info!

  13. #13
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    737CL: system A - 18 l, system B - 27, system stby - 11.
    737NG: system A - 22 l, system B - 31, system stby - 14,
    320: system G - 14, system B - 6, system Y - 12.
    dzięki

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Myslalem, ze jest na odwrót.

    Dzięks za info!
    Założenie jest takie że silnik z FADEC ma być całkowicie niezależny od samolotu dlatego ma swoją pradnicę która w niektórych znanych mi silnikach pełni też funkcję "czujnika" obrotów wału który napędza skrzynkę napędową.

  15. #15

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    great southern land

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez BUFF Zobacz posta
    737CL: system A - 18 l, system B - 27, system stby - 11.
    737NG: system A - 22 l, system B - 31, system stby - 14,
    320: system G - 14, system B - 6, system Y - 12.
    kolega ma racje , ja podalem pojemnosc zbiornikow na plyn hydrauliczny B737 NG ,kolega Buff opisal ile litrow plynu znajduje sie w systemie kiedy wskazania w kokpicie wynosza 100%
    Ski

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •