Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie Co decyduje o starcie "z zatrzymania"?


    Polecamy

    Nie mam pojęcia jak to się profesjonalnie określa. Czasem samolot zupełnie zatrzymuje się na końcu pasa i startuje z bardzo dużą siłą ciągu. Czasem kołuje i prosto z kołowania powoli zwiększa siłę ciągu i tak sobie na pół gwizdka startuje. Co/kto o tym decyduje?

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Glasgow

    Domyślnie

    nie jestem ekspertem w tym temacie ale ...wydaje mi sie ze to zalezy od tego czy ma pozolenie na start czy musi na nie czekac
    --
    Can't keep my mind from the circling skies
    Tongue-tied and twisted Just an earth-bound misfit, I

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Decyduje o tym temperament kapitana lub/i warunki dyktowane przez kontrolera w danej chwili.

    1. Jak samolot dostaje pozwolenie na start zanim wjechal jeszcze na pas to zaloga moze sie zdecydowac na "start bez zatrzymania" dla oszczednosci czasu. Moze ale nie musi.
    2. Jak zaloga dostala wyrazne polecenie na zajecie pozycji startowej ale bez samego pozwolenia na start to takie zatrzymanie jest przymusowe - wyboru nie ma.
    3. Jak zaloga dostaje pozwolenie na start zanim wjechal na pas a kontroler dodatkowo poprosil o szybki start (zaloga moze zawsze odmowic jak nie sa gotowi) to raczej mozna sie spodziewac ze sie nie zatrzymaja.

    Nie ma na to profesjonalnych okreslen bo nie jest to czyms bardzo istotnym.

  4. #4
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

  5. #5
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zwane jest to "rolling departure".

    Swoją drogą zastanawiam się, czy w przypadku krótkiego pasa lepszy wynik da właśnie "rolling departure" czy start z hamulców (tzn. samolot trzymany na hamulcach do momentu rozpędzenia się silników w okolice mocy startowej).

    No i jeszcze jedno - niektóre linie lotnicze narzucają pilotom wykonanie checklisty dopiero po ustawieniu się na pasie, co właściwie uniemożliwia pilotom start bez zatrzymania.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    No to na niektorych lotniskach maja problem. Chyba ze lataja na takie gdzie sa 3 operacje dziennie.

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Swoją drogą zastanawiam się, czy w przypadku krótkiego pasa lepszy wynik da właśnie "rolling departure" czy start z hamulców (tzn. samolot trzymany na hamulcach do momentu rozpędzenia się silników w okolice mocy startowej).
    Pewnie zalezy od typu samolotu i od tego pod jakim katem jest twy do pasa. Roznice czasowe pewnie duze nie sa, a dla psychiki kontrolera to wiadomo co lepsze ;p.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Mnie się wydaje że krótszy dystans do oderwania się da start z pełnych hamulców po uprzednim rozkręceniu silników do ciągu startowego. W każdym razie na Lanzarote (pas 2400m) w ciepły dzień mocno obciążony MD82 (znany z dość długich rozbiegów) startował właśnie w ten sposób - zatrzymał się na samym końcu, potem "dał po garach" a później puścił hamulce. Tak samo było w MD82 na LGA (krótkie pasy), ale już nie na ORD.
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis
    Mnie się wydaje że krótszy dystans do oderwania się da start z pełnych hamulców po uprzednim rozkręceniu silników do ciągu startowego.
    Bardzo rzadko to sie widzi, przynajmniej w USA. Latalem duzo sluzbowo w USA (po 2 razy na tydzien) przez okolo 5 lat i nigdy nie bylem swiadkiem takiego startu.

  9. #9
    CzS
    CzS jest nieaktywny

    Dołączył
    Sep 2007

    Domyślnie immediate takeoff

    ja sie "z grubsza" zgadzam z kolegą saturnem
    z ta drobna poprawka ze zaloga sama nie decyduje czy sobie wystartuje dzis z "blokow" czy zrobi immediate takeoff...ja sie spotkalem z taka nazwa ale rolling takeoff tez brzmi dobrze.
    To kontroler zawsze zezwala na line up lub immediate takeoff...zachcianka zalogi malo ma do rzeczy :-)
    pozdrawiam

    P.S. dwa glowne czynniki dla takich startow z hamulcow to stosunkowo mala dlugosc pasa i wysoka temperatura powietrza.

  10. #10
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Bardzo rzadko to sie widzi, przynajmniej w USA. Latalem duzo sluzbowo w USA (po 2 razy na tydzien) przez okolo 5 lat i nigdy nie bylem swiadkiem takiego startu.
    To się stosuje na lotniskach, gdzie pas jest krótki i każdy metr ma znaczenie. Jest to standardem na przykład na London City.

    Cytat Zamieszczone przez CzS
    To kontroler zawsze zezwala na line up lub immediate takeoff...zachcianka zalogi malo ma do rzeczy :-)
    "Immediate takeoff" nie musi być wcale wykonany jako "start bez zatrzymania". Chociaż jest miło, jeśli załoga tak zrobi.

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: immediate takeoff

    Cytat Zamieszczone przez CzS
    ...zachcianka zalogi malo ma do rzeczy :-)
    Ma duzo do rzeczy w jednym przypadku ktory opisalem - dostajes "takeoff clearance" zanim jeszcze jestes na pasie. Wtedy to zalezy wylacznie od zalogi.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    ...która jeśli nie jest w stanie wystartować bez opóźnienia (w skrajnym wypadku: zatrzymania) pownina o tym powiadomić kontrolera zanim zajmie pas. W praktyce niestety jest tak, że samolot deklarujący "ready for departure" często potrafi stanąć na pasie i oznajmić, że potrzebuje jeszcze 3 minutki.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    I dlatego trzeba isc z duchem czasu i wpisywac odpowiednie procedurki do AIP. A potem skrzetnie wypisywac raporciki ;p.

  14. #14
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    ...która jeśli nie jest w stanie wystartować bez opóźnienia (w skrajnym wypadku: zatrzymania) pownina o tym powiadomić kontrolera zanim zajmie pas. W praktyce niestety jest tak, że samolot deklarujący "ready for departure" często potrafi stanąć na pasie i oznajmić, że potrzebuje jeszcze 3 minutki.
    Oj, tak, comajmniej kilka razy słyszałem taką akcję u nas na 29.
    Raz nawet z tego powodu kontroler musiał dać go-around podchodzącej maszynie
    (akurat operacje były 29/29)


    pzdr,
    Paw.

  15. #15
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A ja mam taką obserwację: Kiedyś start bez zatrzymania to było "wielkie święto" - starty takie były nieliczne. Teraz mam wrażenie, że staje się to coraz bardziej normą. Oczywiście tego nie liczyłem, wle na ostatnie 100 startów chyba więcej miałem właśnie bez zatrzymania (mówię oczywiście o lotnictwie komunikacyjnym). Czy to kwestia większego ruchu na lotniskach ? Czy może bezpieczniejszych procedur kontrolnych pozwalających na takie starty?

    No a jeszcze jedna rzecz: Coraz częściej jest tak, że FA wykonują muppetshow w tempie ekspresowym bo samolot już dochodzi do progu i natychmiast startuje. To zwłaszcza w ATRach LOTowskich ma miejsce - one to już prawie zawsze idą z kopyta (w szczególności jak startują z krzyżówki w WAW
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Jak bylem maly jezdzilem sobie w weekendy z rodzicami na taras widokowy. I czasem przez 2h nie bylo zadnego samolotu. Wiec odpowiedz sama sie nasuwa. A co do "muppetshow" to nie powinni zaczynac kolowania jak nie zostal zakonczony albo przynajmniej nie jest mocno zaawansowany, ale wiadomo, presja czasu. Ale i tak w niektorych innych liniach sa bardziej smieszne powody niegotowosci.

  17. #17
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie no, ja oczywiście nie porównuje tego do sytuacji z lat 70tych. I nie mam na myśli tylko EPWA. Bardzo dużo latałem z AMS - zarówno w latach 90tych jak i obecnie i tam też obserwuję znacznie częstsze starty z marszu. No ale to oczywiście nie przekreśla tezy o tym, że to wzrost ruchu jest za to odpowiedzialny.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  18. #18
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jednym z powodow moze byc, ze w niektorych liniach zmienili sposob w jaki nagradzane sa zalogi. Jezeli placi sie za czas od blokow do blokow to wiadomo, ze kazdy bedzie dlugo kolowal
    Pamietam, ze szczegolnie zalogi low-costow sa uczulone, moze wiaze sie to z jakimis premiami za male spalanie ?

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    Nie no, ja oczywiście nie porównuje tego do sytuacji z lat 70tych.
    Az taki stary to ja nie jestem.

    Inne czynniki, oprocz ruchu, to nowoczesniejsze samoloty oraz zmiana procedur, ktore na wielu lotniskach mowia zwyczajnie wprost, ze jesli dostajesz start bedac na pasie to masz ruszyc natychmiast, a jesli jeszcze bedac przed pasem, to masz sie na pasie nie zatrzymywac. Niezastosowanie sie do tego naraza zaloge na nieprzyjemnosci. Dodac do tego nalezy wplyw postrzegania lotniska przez pilotow - im bardziej ruchliwe lotnisko, tym wieksza swiadomosc zalogi ze "ktos im siedzi na ogonie" i dla wlasnego dobra nalezy sie szybko zbierac.

  20. #20
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja jeszcze dorzucę ograniczenie załogi do 2 osób.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •