Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree10Likes

Wątek: Rejs nad Biegunem Południowym?

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Rejs nad Biegunem Południowym?


    Polecamy

    Jak sie wpisze EZE-PER do www.gcmap.com , to pokazuje trase prawie dokladnie nad Biegunem Poludniowym. Nie wiem, czy ktos rzeczywiscie wykonuje takie rejsy (prawie 12600 km... moze na jakims 345 lub 777LR by sie dalo), ale... czy w ogole teoretycznie jest to mozliwe? Gdyby zaszla koniecznosc awaryjnego lądowania na Antarktydzie, i gdyby nawet udalo sie znalezc potrzebny do tego kawalek *rownego* lodu - to czy w ogole mozliwa by byla jakas akcja ratownicza? Jeden z aspektow tego: czy takie rejsy moglyby sie odbywac tylko w czasie dnia polarnego?

  2. #2
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Takie samo pytanie możesz postawić w przypadku dowolnego lotu międzykontynentalnego - środek oceanu nie jest wcale bardziej przyjemnym miejscem dla samolotu od lądu Antarktydy.
    Trasy lotów nie są planowane w zależności od rodzaju podłoża dostępnego 10 km pionowo w dół, ale przy uwzględnieniu odległości do najbliższego lotniska. A z tym rzeczywiście nie jest zbyt wesoło w okolicach bieguna południowego. (Jest tu pewna różnica pomiędzy możliwościami A345 a B77LR - Boeing to dwusilnik i podlega rygorom ETOPS. Great Circle Mapper ma zakładkę ETOPS - wybierz B777, zaznacz np. 180 minut, i zobaczysz jego praktyczny "zasięg".)

    Ale fizycznych przeszkód uniemożliwiających samo latanie nad biegunem południowym nie ma, teoretycznie (z punktu widzenia warunków meteo na przelotowej) jest to jak najbardziej możliwe.
    Z akcją ratunkową jest rzeczywiście gorzej, mimo że można w rozsądnym czasie dotrzeć z pomocą w dowolny punkt nad powierzchnią Antarktydy, pogoda panująca na powierzchni może całkowicie uniemożliwić jakiekolwiek operowanie (zrzuty, próby desantu ratowników, etc). Nie dlatego, że ciemno, ale raczej z powodu sakramenckich wichrów, które mogą trwać całymi tygodniami.

    Spośród dzisiejszych rejsowych połączeń najbliżej Antarktydy (ale wciąż "tylko" nad Południowym Pacyfikiem) jest chyba uruchomiony w ostatnich latach SYD-SCL by QF. Jest to też chyba najdłuższy regularny rejs odbywany wyłącznie nad wodą (zdetronizował AKL-YVR?...)
    For every solution there is a problem.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    to czy w ogole mozliwa by byla jakas akcja ratownicza?
    Wszystko jest pewnie mozliwe co nie znaczy ze latwe.
    I napewno sporo czasu by uplynelo zanim pomoc by sie znalazla na miejscu (i ile takich 'rozbitkow' by przezylo do tego czasu jest watpliwe).
    Specjalnie wyposazone C-130 lataja regularnie na Biegun Pld. doworzac sprzet i ludzi do tamtej stacji badawczej ale tylko za ich lata.
    Biegun Pln. jest chyba duzo bardziej ciekawszy bo nad nim regularne loty pasazerskie sie odbywaja.

  4. #4
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Jak sie wpisze EZE-PER do www.gcmap.com , to pokazuje trase prawie dokladnie nad Biegunem Poludniowym. Nie wiem, czy ktos rzeczywiscie wykonuje takie rejsy (prawie 12600 km... moze na jakims 345 lub 777LR by sie dalo), ale... czy w ogole teoretycznie jest to mozliwe? Gdyby zaszla koniecznosc awaryjnego lądowania na Antarktydzie, i gdyby nawet udalo sie znalezc potrzebny do tego kawalek *rownego* lodu - to czy w ogole mozliwa by byla jakas akcja ratownicza? Jeden z aspektow tego: czy takie rejsy moglyby sie odbywac tylko w czasie dnia polarnego?
    teoretycznie jest to możliwe jednak nikt nie zaryzukuje. w przeszłości organizowany loty widokowe nad antarktydą ale po tej Katastrofa lotu Air New Zealand 901 katastrofie zaprzestano ich wykonywania

  5. #5
    Awatar kaspric

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Spośród dzisiejszych rejsowych połączeń najbliżej Antarktydy (ale wciąż "tylko" nad Południowym Pacyfikiem) jest chyba uruchomiony w ostatnich latach SYD-SCL by QF. Jest to też chyba najdłuższy regularny rejs odbywany wyłącznie nad wodą (zdetronizował AKL-YVR?...)
    Z tym lotem oraz FRA-ANC Condorem można poskładać zrobić kozackie dookoła świata

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Ja czekam na NRT-SCL non stop. Oczywiście niezbyt intensywnie czekam, i jeśli się nie doczekam, to się nie pochlastam.
    Ogólnie dla mnie ważny jest raczej cel podróży, a nie latanie dla samego "przelecenia się". Ale taką trasę chętnie bym zrobił, to byłby prawdziwy lot "nad wodą".

    A Qantas, kiedy zaczął latać SYD-SCL, jednocześnie obciął SYD-EZE. Trasa do Buenos Aires sięgała jeszcze dalej na południe, podchodziła pod 70oS.
    For every solution there is a problem.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Dzieki za odpowiedzi.

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Biegun Pln. jest chyba duzo bardziej ciekawszy bo nad nim regularne loty pasazerskie sie odbywaja.
    Na przyklad? Tzn. chodzi mi o to, czy ktos lata *dokladnie* nad Biegunem Polnocnym. No, powiedzmy minimalnie z boku, zeby dalo sie zobaczyc tę oś globusa wystającą z lodu.

    Probowalem sprawdzac na GCMap, ale nawet trasa typu STO-ANC omija(ła) Biegun Polnocny dosc daleko. Inna rzecz ze od tych kilkunastu (czy troche wiecej) lat, Anchorage stracilo na znaczeniu jako punkt postojowy na "polar route" (wlasnie chyba bardziej jednak "polarnej" niz scisle "biegunowej"?). PS. A z Moskwy do Tokio to chyba nikt nie latał przez Anchorage...

  8. #8
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Proszszsz... link
    Zwróć uwagę na kursy podane w stopniach - praktycznie czysty nord. Zaznaczyłem też ETOPS 120/180, dla dwusilnika spełniającego wymogi ETOPS 180 (a jest ich jak psów) dostępna jest właściwie cała półkula północna (poza małym farfoclem Pacyfiku).

    Oczywiście rzeczywiste trasy nie muszą przebiegać po ortodromie (prąd strumieniowy, etc.). Ale mogą.
    For every solution there is a problem.

  9. #9

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie

    Co do powyższego posta, to trasa lotu EWR-SIN (SQ21) teoretycznie przebiega w okolicach Bieguna Północnego. W praktyce jednak najczęściej można go spotkać nad Polską

  10. #10
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Najczęściej, albo i nie najczęściej. W lecie nie tak często jak w zimie, kiedy front polarny (który dodatkowo jest zwykle lepiej wyrażony niż w lecie) schodzi w niższe szerokości.
    A dystans do pokonania, przy locie nad Polską po ~UL980, wzrasta jedynie o 6,5% w porównaniu z trasą po ortodromie nad biegunem. link Dlatego warto polować na oszczędności związane z układem wiatrów.
    For every solution there is a problem.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Na przyklad? Tzn. chodzi mi o to, czy ktos lata *dokladnie* nad Biegunem Polnocnym.
    Lataja tak blisko bieguna ze z okna latwiutko zobaczysz, naprzyklad: Waszyngon-Pekin, Newark-Singapore, itp. Okolo 40 lotow na dobe. A i tak wszystko zalezy od wiatrow danego dnia i dopominanie sie o liste lotow ktore lataja "dokladnie" nad jest nonsensem bo to tak samo jak ktos by chcial liste aut na ulicach ktore jada dokladnie 50,000000 km/h. To nie sa loty turystyczne nad Biegun pln.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Raz jeszcze dzieki za odpowiedzi.

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    to tak samo jak ktos by chcial liste aut na ulicach ktore jada dokladnie 50,000000 km/h.
    Hi hi, taką liste ukladaloby sie dosc krotko.

  13. #13
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    PS. W moim przykładzie pominąłem DXB-SEA, dla którego ortodroma praktycznie pokrywa się z DXB-SFO, ale z lekką odchyłką w pożądanym kierunku.
    For every solution there is a problem.

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    teoretycznie jest to możliwe jednak nikt nie zaryzukuje. w przeszłości organizowany loty widokowe nad antarktydą ale po tej Katastrofa lotu Air New Zealand 901 katastrofie zaprzestano ich wykonywania
    Loty widokowe nad Antarktydą ciągle się odbywają, choć nie jestem pewien czy latają nad samym biegunem.



    Organizują je: Antarctica - Antarctica Sightseeing Flights wspólnie z Quantas.

    btw - na powyższym filmie groteskowo wygląda zestawienie surowych widoków zza okna z geriatric party na pokładzie, które swego czasu świetnie by się nadawało do reklamy OFE
    klemenko, mgab and Maciey like this.

  15. #15
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Skoro już o południu mowa, jak to jest z inklinacją busoli? Tak sobie myślałem, że skoro busole używane na półkuli północnej teoretycznie mają dociążony południowy biegun igły magnetycznej, to chyba nie koniecznie muszą się sprawdzać w sytuacji odwrotnej tj. na półkuli południowej. Czy taki ciężarek zamontowany w tym samym miejscu nie zwiększył by tylko wartości inklinacji zamiast ją skompensować? Pytam, bo ostatnio jak przedstawiłem taki pogląd zostałem wyśmiany i kazali mi się popukać w czółko, bo przecież nikt nie widział, żeby piloci w momencie przekraczania równika wyjmowali śrubokręty i montowali nową "północną" lub "południową" busolę

  16. #16
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ozim Zobacz posta
    groteskowo wygląda zestawienie surowych widoków zza okna z geriatric party na pokładzie,
    A co, geriatric party może być tylko na OIOM-ie?

    A poważnie, dla mnie dziwaczniejsza jest jasność o godzinie 00:00.
    Sylwester pod palmą - proszę bardzo (czy raczej: dobra, niech będzie; naturalna sceneria to przysypane śniegiem góry, i szlus ).
    Ale środek dnia w sylwestrową "noc"?...

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    ... zostałem wyśmiany i kazali mi się popukać w czółko, bo przecież nikt nie widział, żeby piloci w momencie przekraczania równika wyjmowali śrubokręty...
    I słusznie cię wyśmiali. W lotnictwie czas jest na wagę złota - piloci wyjmują wkrętarki.
    For every solution there is a problem.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Skoro już o południu mowa, jak to jest z inklinacją busoli? Tak sobie myślałem, że skoro busole używane na półkuli północnej teoretycznie mają dociążony południowy biegun igły magnetycznej,
    O ile mi wiadomo magnetyczne kompasy lotnicze nie maja wbudowanych zadnych takich ciezarkow.

  18. #18
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    O ile mi wiadomo magnetyczne kompasy lotnicze nie maja wbudowanych zadnych takich ciezarkow.
    Te w testach na ulicy Marcina Flisa 2 w Warszawie mają
    ruben323 likes this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  19. #19

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Ciekawostka ze w listopadzie 2001 mial sie odbyc wyjatkowy czarterowy lot Pld.Afrykanskiego 744 dookola Globu z dokladnym przelotem nad dwoma biegunami. Lot mial wystartowac z JFK i zatrzymac sie tylko na paliwo w Rio Gallegos, Perth i Pekinie i wrocic do JFK. Miano pobic rekord takiego innego lotu o okolo 2 godziny (chciano sie zmiescic ponizej 52 godzin). Sprzedano 237 miejsc i w klasie ekonomicznej bilet kosztowal okolo $8000, w 1-ej cena juz byla bliska $15000. W ekonomicznej tylko co drugie miejsce mialo byc sprzedane. Na pokladzie mial byc byly astronauta amerykanski Thomas Stafford ktory mial grac role przewodnika wycieczki. Start mial sie odbyc 17.XI.2001. Nie bylem w stanie sprawdzic czy lot faktycznie sie odbyl ale podejrzewam ze go odwolano z uwagi na wydarzenia 9/11. Tutaj znalazlem nawet stare ogloszenie z metoda jak rezerwowac miejsca:


    South African Airways announced that it will operate a specially chartered Boeing 747-400 that will fly around the world over both the North and South Poles. This flight will commence on November 17, 2001, and will attempt to break the old record of 54 hours, 7 minutes, 12 seconds set on October 28-30, 1977 by 2 hours and 56 minutes.

    ``POLAR BYRD II'' will fly from New York's JFK International Airport to Rio Gallegos, Argentina; then continue over the South Pole to Perth, Australia; then continue on to Beijing, China; then over Russian airspace en route to the North Pole; then back to JFK. General Thomas P. Stafford, USAF (Ret.), who was the APOLLO X and APOLLO-SOYUZ mission commander, will host the 237-passenger flight. General Stafford holds the all-time world air speed record for circumnavigating the Earth in a spacecraft -- APOLLO X -- at 24,791.4 miles per hour. ``Polar Byrd II'' is named after Admiral Richard Byrd, the first man to fly over the South Pole in 1929.

    This flight is now open for booking. First Class accommodations include full sleeper-beds and tickets will cost 14,495 USD. Business Class seats will be sold at 9,495 USD and Economy Class at 7,495 USD. All Economy Class passengers will have an empty adjacent seat for extra room. South African Airways, acting as Reservations Agent for Concorde Spirit Tours, will book the non-refundable seats.

    For bookings:
    Toll Free: 1-866-722-3595 (North America only)
    Telephone: 954-767-8722
    Fax: 954-769-5079
    E-Mail: overbothpoles@fll.flysaa.com


  20. #20
    ols
    ols jest nieaktywny
    Awatar ols

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Tu trochę więcej, trzy podejścia z których żadne nie doszło do skutku: Polar Byrd II
    damian1982 likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •