Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree5Likes
  • 2 Post By Mimis
  • 2 Post By gloom
  • 1 Post By Flycat

Wątek: Czym się kierował Airbus projektując czterosilnikowca 340?

  1. #1
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie Czym się kierował Airbus projektując czterosilnikowca 340?


    Polecamy

    Wieczorem się zastanawiałem jaki był cel projektowania samolotu czterosilnikowego, topowego modelu Airbusa. 4 silniki aby ominąć ETOPS, ale po co? 777 obsługuje chyba większość tras bez żadnych problemów przestrzegając ETOPS. Projektanci chyba wzięli pod uwagę, że koszty eksploatacji 4 silnikowego samolotu są większe niż 2 silnikowego, jednak musieli mieć coś co by te koszty wyrównało, bądź przewyższyło (chodzi o dochody/oszczędności). Czytałem, że A-340 jest nieopłacalny jeżeli puszcza się go w trasy na których wykorzystałoby się jego maksymalny zasięg, więc teraz nie wiem już jaka była koncepcja tego samolotu. Gdyby ktoś mógł mnie oświecić, możemy uznać że ten typ to był błąd Airbusa, czy może lekcja przed produkcja A-380?

  2. #2
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    A o chronologii słyszał?

    W jaki sposób były rozłożone w czasie decyzje i wydarzenia, które teraz porównujesz, jak gdyby działy się w tym samym momencie? Czy A340 był odpowiedzią Airbusa na pojawienie się 777?
    I jak zmieniały się w czasie ceny paliwa, które w końcu wysłały A340 na śmietnik?
    For every solution there is a problem.

  3. #3
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Oczywiście jak ceny paliw się zmieniały wiem, ale samolot projektując trzeba brać takie rzeczy pod uwagę. A-340 chyba był ewenementem w tej kategorii (dość mała pojemność jak na 4 silnikowca, cyt "flying tanker with a few people on board," Air France-KLM SA's chief executive Pierre-Henri Gourgeon). A o decyzjach jakie były podejmowane oczywiście przyznaję się, że nie wiem dlatego zadałem tu pytanie aby ta wiedzę pogłębić i zrozumieć historię tegoż projektu.

  4. #4
    Awatar piciuuu

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Po pierwsze ETOPS nie był kiedyś tak łaskawy jak teraz, po drugie IAE zrezygnował w późnej fazie projektowania z produkcji silnika SuperFan (przekładnia dopiero teraz wróciła do łask z serią PW1000), po trzecie nikt wtedy nie był w stanie zaoferować wystarczająco mocnego źródła napędu, by wystarczyły 2 silniki, no i na koniec A340-tki aż tak złe nie są (vide Lufthansa), dopiero 77W mocno je zdeklasowała, ale nie każdemu opłacało się przewracać flotę do góry nogami dla tego samolotu.



  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A ja podkreślę jeden fragment wypowiedzi kolegi:
    Cytat Zamieszczone przez piciuuu Zobacz posta
    po trzecie nikt wtedy nie był w stanie zaoferować wystarczająco mocnego źródła napędu
    bo wg mnie jest to najważniejszy powód. A pojemności wcale nie miał małej, szczególnie -300, przecież w momencie pojawiania się był drugim największym pod względem liczby pasażerów samolotem na świecie, zaś cytaty typu "flying tanker" to tylko lekka złośliwość piszącego .
    mikii77 and Adik_s like this.
    Eee tam, podpis ;)

  6. #6
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    OK jeżeli faktycznie chodzi o dostępną moc to przyjmuję to wytłumaczenie i dzięki

  7. #7
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    A jak ktoś chce zgłębić nieco bardziej temat, to polecam tę pozycję: Airbus A340 and A330 (Jetliner History): Amazon.co.uk: Guy Norris, Mark Wagner: Books
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    A jak ktoś chce zgłębić nieco bardziej temat, to polecam tę pozycję: Airbus A340 and A330 (Jetliner History): Amazon.co.uk: Guy Norris, Mark Wagner: Books
    Paperback, 128 str., cena za nową 120,75 GBP. A ludzie narzekają ze ksiazki *w Polsce* sa drogie...

    Czy z tych wymienionych na powyzszej stronie sprzedawcow wariantu "used" ktorys wysyla do Polski?

  9. #9

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Ja bym jeszcze o kilku rzeczach na obronę chciał wspomnieć.

    1. Trzeba widzieć ten samolot jako taki trochę pomysł Airbusa na bardzo popularne w tym czasie słowo "wspólny", czy też raczej "w xx% tożsamy". To było takie rozszerzenie linii 33x w kierunku "większy". Ale jeden certyfikat dla pilota, identyczny kadłub (poza długością oczywiście), _chyba_ bardzo zbliżone skrzydło (mają identyczną rozpiętość), jedynie cztery silniki - ale za to wspólne w znacznym stopniu z mniejszymi A32x (CFM56-5C w 343). Czyli A330, a jeśli potrzebujesz czegoś większego, to dobierz A340.
    2. Oczywiście, samolot z czterema silnikami jak pisałeś ma uzasadnienie, gdy ETOPS nie pozwala polecieć (lub ogranicza trasę "na wprost"). Stąd spory zasięg - i to miało także swoje uzasadnienie.

    Oczywiście, jak okazało się, że można zrobić silniki o ciągu powyżej 90 tys. lbs ciągu (w uproszczeniu - o ciągu powyżej 400kN, wiem że przybliżam trochę w dół), to koncepcja 777 okazała się dużo skuteczniejsza. Airbus 340-500/600, który przyszedł później, szedł już w całości na ultrarange i ładunek, ale to już był łabędzi śpiew (kto zapłaci za MTOW przy droższym paliwie i siedzeniu?) i sprzedało się ich ledwo 130.

    Zresztą cały ten łańcuch widać też w reakcji na pierwszy projekt A350 (a konkretniej, próbie jego powtórzenia przez A i reakcji klientów). Ale na dziś starczy już bajania

    Pozdrawiam, Adam
    alien and biedny_miś like this.

  11. #11
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Pewnie ma to też związek z koncepcją Airbusa dotyczącą hubów przesiadkowych i ogólnie schematem lotów dalekodystansowych. Tylko teraz mają na to segment VLA, a samoloty szerokokadłubowe do 400 miejsc to jak się jednak okazało miejsce raczej dla A330 i 350 niż 340.
    alien likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Paperback, 128 str., cena za nową 120,75 GBP. A ludzie narzekają ze ksiazki *w Polsce* sa drogie...

    Czy z tych wymienionych na powyzszej stronie sprzedawcow wariantu "used" ktorys wysyla do Polski?
    Może jasonisherwood? Ma odnośnik do cen wysyłki poza UK, wybierz jsonisherwood, na dole po prawej "contact the seller" i
    zapytaj o wysyłkę do Polski.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    EPBA / KHWD

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez bgdn Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Paperback, 128 str., cena za nową 120,75 GBP. A ludzie narzekają ze ksiazki *w Polsce* sa drogie...

    Czy z tych wymienionych na powyzszej stronie sprzedawcow wariantu "used" ktorys wysyla do Polski?
    Może jasonisherwood? Ma odnośnik do cen wysyłki poza UK, wybierz jsonisherwood, na dole po prawej "contact the seller" i
    zapytaj o wysyłkę do Polski.
    Nie trzeba zawracać głowy sprzedawcy i czekać na odpowiedź, wystarczy dodać towar do koszyka, wklepać adres wysyłki w Polsce, i kliknąć "Dispatch to this address". Przed sfinalizowaniem zakupu masz jeszcze stronę "Review Your Order" na której pokazuje sumę zamówienia. Jak koszt wysyłki jest z kosmosu, to po prostu nie klikasz "Place your order" tylko uciekasz na stronę główną i wyrzucasz z koszyka.

    FYI, od rzeczonego jsonisherwood:
    Items: Ł6.57
    Postage & Packing: Ł4.02
    Order Total: Ł10.59

    Koniec Amazon 101 OT. :P

LinkBacks (?)

  1. 09-02-2013, 11:39

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •