To zalezy czy masz na mysli IFR czy VFR.
To zalezy czy masz na mysli IFR czy VFR.
Dla VFR są różne, dla IFR jednakowe.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Pytanie proste ale jak bardzo czesto w branzy lotniczej odpowiedz wcale nie jest prosta - zwlaszcza jak przepisy wchodza w gre. Zeby nie bylo ze ja odpowiadam to masz tu dokument ktory tlumaczy przypadek IFR (jak mowi przedmowcy slusznie podkreslili bedzie duza roznica w lotach VFR i IFR - zalezy od wyposazenia helikoptera i licencji pilota). Dokument jest z FAA ale lepsze to niz nic, poza tym przepisy europejskie sa czesto bardzo zblizone. To powinno ci dac pojecie co do roznic miedzy samolotem i helikopterem.Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
http://www.faa.gov/airports_airtraff...01.html#10-1-2
Nie mam prawie wcale wiedzy lotniczej,ale wnioskuje,że chodzi o różnicę lotu z widzialnością ziemi oraz bez widoczności-tylko na przyrządach.I tu rodzi sie kolejna moja watpliwośc: samolot-wiadomo startuje i ląduje na ściśle określonym obiekcie(pasie startowym lotniska).Smigłowiec zaś(np. LPR-u) może lądować na ulicy,łące, na dachu itp.W przeciwieństwie do lotniska,może napotkać na swej drodze np.słupy wysokiego napięcia,napowietrzne linie telefoniczne,czy inne.Nie wiem co wskazują przyrządy pokładowe i dlatego moje pierwotne pytanie .Ponadto śmigłowiec nie ląduje tak jak samolot(odpada ryzyko uderzenia o ziemie z dużą prędkością).Dlatego ciekawi mnie,czy dla śmigłowców są ustalone inne wartości widzialności w metrach,oraz czy mają zakaz lądowania we mgle np. na terenie zabudowanym.
Napewno nie ma prawnych mozliwosci aby helikopter ladowal IFR poza lotniskiem. Innymi slowy jak laduje na "terenach zabudowanych" czy jakimkolwiek innym miejscu (polu, itp) ktore nie jest lotniskiem przepisy wymagaja ze pogoda musi byc VFR - lub uzywajac twojego jezyka musi miec odpowiednia widzialnosc w pionie i poziomie. Specjalnym przypadkiem jest ladowanie na platformach wiertniczych na morzach/oceanach specjalnie do tego wyposazonych - o ile wiem odpowiednio opracowane podejscia IFR sa mozliwe. Platformy wiertnicze to olbrzymi biznes i trudno sie dziwic ze oni sie postarali o specjalny sprzet, warunki/przywileje.
W locie IFR można przecież wykonać podejście z widocznością. Jeśli ląduje się w terenie przygodnym, to jest to jedyny dostępny rodzaj podejścia. A w podejściu z widocznością miejsce lądowania należy widzieć. Żadnych specjalnych przepisów tutaj nie trzeba.
Z tego co jest napisane w przepisach to w przestrzeni klasy G (czyli niekontrolowanej) na smiglowcach mozna wykonywac lot z widocznoscia "przy widzialnosci w locie mniejszej niz 1500m jezeli wykonuja manewry z predkoscia przy ktorej bedzie wystarczajaco zapewniona mozliwosc zauwazenia we wlasciwym czasie innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkod, aby uniknac kolizji"
Czyli teoretycznie nie ma okreslonej minimalnej widzialnosci.
Zgadza sie, w przestrzeni G nie ma. Potem sie zorientowalem znajdujac ten swietny dokument gdzie operacje IFR helikopterow sa ladnie graficznie rozpracowane, nawet sa podane przyklady podejsc w miescie, itp. Duzo czytania ale doslownie wszystko tu jest.Zamieszczone przez thewho
http://www.faa.gov/library/manuals/a...a/appndxC1.pdf
Zakładki