Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree2Likes
  • 1 Post By michał
  • 1 Post By Atco

Wątek: Pytania początkującego miłośnika lotnictwa

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie Pytania początkującego miłośnika lotnictwa


    Polecamy

    Witam, mam na imię Grzegorz, mieszkam w Radomiu, lotnictwem interesuje się od niedawna, postanowiłem założyć konto na tym forum by móc zdobywać wiedzę. Moje doświadczenie w temacie lotnictwa cywilnego (bo taki rodzaj lotnictwa najbardziej mnie interesuje) jest na prawdę nie wielka. W związku z powyższym mam kilka pewnie banalnych i podstawowych pytań lecz dla mnie wiedza ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mojego rozwijającego się hobby.


    1.Gdzie mogę znaleźć informację pod jakimi korytarzami powietrznymi znajduje się Radom?
    2.Czy istnieje wykaz gdzie i o której będzie przelatywał dany samolot w danym korytarzu?
    3.Czy wykonywanie zdjęć samolotów pasażerskich znajdując się przy lotnisku cywilnym jest legalne? Nie ma ograniczeń? Zakazów?
    4.Korzystam z flightradar24, jak dokładnie interpretować oznaczenia np. AFL2018 Co daje konto premium na flightradar24?
    5.W wykazie odlotów dla danego lotniska znajduję informację o (locie?) np. EZY7252 lecz na mapie widnieje pod postacią EZY661A, jak to interpretować?
    6.Jak maksymalnie wykorzystać skaner nasłuchowy, tzn co mogę usłyszeć za pomocą skanera pomijając komunikaty z lotnisk, czy istnieje system/program za pomocą którego nasz skaner może odbierać sygnał z pozycją samolotu? Biorąc pod uwagę iż skaner pracuje na częstotliwości od 108MHz do 512MHz.
    7.W jaki inny sposób mogę śledzić na bieżąco dany samolot pomijając systemy typu flightradar24?
    8.W jaki sprzęt jest się dobrze zaopatrzyć by móc obserwować samoloty na wysokościach przelotowych?
    9.Jaką literaturę dotyczącą lotnictwa polecacie?
    10.Gdzie mogę znaleźć podstawowe informacje na temat danych technicznych samolotów pasażerskich?


    Bardzo proszę o odpowiedź na powyższe pytanie doświadczonych użytkowników forum. Wiedza ta jest dla mnie niezbędna. W razie pytań będę jeszcze pisał. Postaram się również brać czynny udział na forum, nie tylko w tym temacie.


    Pozdrawiam Grzegorz

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Witamy nowego użytkownika Mam nadzieję, że dowiesz się tutaj wszystkiego czego tylko chcesz ;p

    1 AIP Polska - AIP Poland Załóż sobie konto i poszukaj w dziale ENR (z tego co pamiętam mapy dróg lotniczych były w ENR 6)
    2 Widziałem gdzieś rozkłady lotów po korytarzach, ale były one tworzone przez użytkowników forum, a nie były podane na zasadzie oficjalnych danych. Na naszym forum jest to ten temat Rozkłady, prognozy i informacje o nowych rejsach. Jeśli zamierzasz podglądać przelotówki, to lepiej zaprzyjaźnij się z działem "Samoloty na wysokościach przelotowych"
    3 Przy lotnisku cywilnym moim zdaniem można robić zdjęcia bez obaw, chociaż słyszałem, że czasami mogą być jakieś problemy (np z El Al w Waw), nie jestem w stanie Ci powiedzieć czy jest to prawda. Po prostu rób zdjęcia i ciesz się tym, najwyżej usuniesz zdjęcia
    4 https://premium.flightradar24.com/premium/
    6 Nie znam się na tym i nie wiem jak jest z pozycją samolotu, ale możesz za pomocą specjalnego programu odbierać depesze ACARS. W sprawie skanera lepiej pytać tutaj Skanery, częstotliwości , ACARS
    8 Ja używam np zwykłej lornetki, ale coś więcej możesz znaleźć tutaj http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogo..._przelotowych/
    9 Ja na początek polecam wszelkie albumy lotnicze, klasyki jak np "Dywizjon 303" itp. Po prostu czytaj co wpadnie Ci w ręce, na pewno nie zaszkodzi
    10 Zależy o jak bardzo zaawansowane dane Ci chodzi. Podstawowe takie jak silniki, wymiary czy pojemność znajdziesz na wikipedii czy w ww. albumach. Bardziej zaawansowanych trzeba poszukać, lecz w internecie można znaleźć wszystko


    Kurcze, teraz doczytałem, że pytanie było do doświadczonych użytkowników. Sorka, że się wyrwałem i jeśli gdzieś się pomyliłem to przepraszam
    Zapraszam do czynnego udziału na forum

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez michał ; 20-02-2013 o 16:38 Powód: uzupełnienie
    skyhammer likes this.

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    5. Nr rejsu na bilecie/w rozkładzie nie zawsze pokrywa się ze znakami wywoławczymi. Wiele linii używa do celów korespondencji z kontrolą ruchu lotniczego callsignów będących kombinacją liter i cyfr, jak podany przez Ciebie Easyjet. A wszystko to po to, żęby zminimalizować ryzyko pomyłek - swego czasu w takim na przykład Gdańsku jednocześnie latały Lot 3932 i Lot 3923 (jednocześnie to znaczy jeden był po starcie a drugi przed lądowaniem). Nietrudno o sytuację, kiedy kontroler mówi coś do jednego samolotu a reaguje drugi. Mieszane literowo-cyfrowe znaki wywoławcze rzadko są do siebie podobne.
    skyhammer likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Dziękuje za dotychczasowe odpowiedzi, zatem krótka analiza:
    1. UL980, UL621, UM984 dobrze sprawdziłem?
    2.Dobra poradzę sobie.
    3.Ok, dzięki.
    4.Już mniej więcej wiem o co chodzi z tymi numerami.
    5.Dzięki wielkie, myślę ,że temat wyczerpany.
    6.Zainteresuje się systemem ACARS.
    7.Tu bez odpowiedzi.
    8.Posiadam lornetkę Nikon 10x50 powinna być dobra.
    9.Albumy? W sumie racja A na temat aspektów technicznych? Systemy łączności, sterowania itp?
    10.Odpowiedź znajdę w pozycji 9, chodziło mi o sylwetki samolotów, rodzaj silnika, podstawowe wyposażenie, liczba pasażerów itp.

    Jeżeli ktoś chciałby uzupełnić odpowiedzi na pytania to bardzo proszę, czym więcej tym lepiej. A na tę chwilę serdecznie dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.

  5. #5
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dużo informacji o statkach powietrznych, bardziej od strony potrzeb kontrolerów, znajdziesz tutaj:

    SKYbrary - Browse all aircraft

    albo tu:

    http://contentzone.eurocontrol.int/aircraftperformance/
    Ostatnio edytowane przez Atco ; 20-02-2013 o 18:40
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  6. #6
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    9. Może prasa lotnicza? Przegląd lotniczy (najbardziej mi odpowiada), Skrzydlata Polska, Pilot Club lub jakieś inne.

  7. #7
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    2. Nie przywiązuj się za bardzo do tras i czasów, "korytarz" to tylko kreska na mapie, nie na niebie. A główną zaletą samolotu (oprócz szybkości) jest to, że nie potrzebuje on żadnej drogi (oprócz startowej ).

    I samoloty to wykorzystują, np. ANZ35, który w drodze z Hongkongu do Londynu jutro przeleci np. nad Warszawą, pojutrze może pojawić się nad Zatoką Ryską, i jest to całkowicie normalne.
    "Ciężki" ruch z Londynu na Daleki Wschód (Singapur, Bangkok, Kuala Lumpur), który zwykle będziesz widział nad Radomiem (UL980), może nagle przenieść się na parę dni nad 50 równoleżnik (UL984) albo jeszcze dalej na południe, jeżeli akurat tam powieje korzystnie (albo na północy niekorzystnie).

    I tak dalej. Schematy ruchu należy traktować orientacyjnie, nie możesz mieć pretensji do losu, jeśli akurat będziesz miał wolny dzień, pogoda będzie bezchmurna, a na niebie nie pojawi się prawie nic z tego, na co się nastawiałeś.
    For every solution there is a problem.

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Alien, zmiksowales dwa tematy. Jeden - zmiana planowanej trasy w poszczegolne dni, drugi - latanie "po prostej" (skrotem), za zgoda ATC.

  9. #9
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie


    Polecamy

    A dlaczego miałem nie zmiksować?
    Dla człowieka z lornetką efekt jest taki sam. A możliwość przewidzenia przez niego zmian w obu przypadkach - delikatnie mówiąc - dyskusyjna.
    For every solution there is a problem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •