Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Ile paliwa spala śmigłowiec ?


    Polecamy

    Dokładniej : interesuje mnie czy śmigłowiec spala więcej paliwa w locie poziomym,czy w tzw.zawisie>Kiedyś widziałem nad Rzymem śmigłowiec w zawisie na pułapie paruset metrów i zaintrygował mnie problem zużycia paliwa.Może ktoś wie cokolwiek więcej na ten temat ?

  2. #2
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Pali tyle samo,bo śmigła kręcą się z tą samą prędkością niezależnie od tego czy helikopter jest w zawisie czy nie-to tylko kwestia przechylu wirnika w odpowiednią stronę


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    Pali tyle samo,bo śmigła kręcą się z tą samą prędkością niezależnie od tego czy helikopter jest w zawisie czy nie-to tylko kwestia przechylu wirnika w odpowiednią stronę
    Czyli jezeli smiglowiec ma paliwa na 3 godziny lotu to znaczy, ze moze zamiast tego wisiec nieruchomo przez 3 godziny w miejscu? Szczerze to watpie... (pomijajac fakt chlodzenia silnikow) 8)

  4. #4
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Pali więcej, bo do zawisu potrzeba o wiele więcej mocy silników. Przy ruchu w poziomie dochodzi siła nośna z opływu wirnika (nawet kadłuba) przez powietrze. Można to zresztą łatwo zauważyc na pokazach, jak maszyna stoi w zawisie, a jak odlatuje to wyraźnie cichną silniki. Zresztą zaraz forumowi piloci wiatraków pewnie podadzą więcej info.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Pali więcej, bo do zawisu potrzeba o wiele więcej mocy silników. Przy ruchu w poziomie dochodzi siła nośna z opływu wirnika (nawet kadłuba) przez powietrze. Można to zresztą łatwo zauważyc na pokazach, jak maszyna stoi w zawisie, a jak odlatuje to wyraźnie cichną silniki. Zresztą zaraz forumowi piloci wiatraków pewnie podadzą więcej info.
    Ja tam ekspertem nie jestem, ale jak autobus stoi na przystanku, a potem odjeżdża, to też mu wyraźnie cichnie silnik

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    jak autobus stoi na przystanku, a potem odjeżdża, to też mu wyraźnie cichnie silnik
    To jest związane z drugą zasadą dynamiki Żeby się autobus rozpędził musi zuzyć więcej siły, niż jak ma utrzymywać prędkość...

  7. #7
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Cytat Zamieszczone przez frik
    Pali więcej, bo do zawisu potrzeba o wiele więcej mocy silników. Przy ruchu w poziomie dochodzi siła nośna z opływu wirnika (nawet kadłuba) przez powietrze. Można to zresztą łatwo zauważyc na pokazach, jak maszyna stoi w zawisie, a jak odlatuje to wyraźnie cichną silniki. Zresztą zaraz forumowi piloci wiatraków pewnie podadzą więcej info.
    Ja tam ekspertem nie jestem, ale jak autobus stoi na przystanku, a potem odjeżdża, to też mu wyraźnie cichnie silnik
    A co to ma do rzeczy??? Chodzi o moment, kiedy wiatrak przechodzi z zawisu do lotu poziomego, wtedy aby utrzymac pułap słychac wyraźnie jak spadają obroty. Zwróc uwagę na jakichś pokazach w przyszłym roku .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  8. #8
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    A mi się wydaje, że po prostu jest dalej i tyle!
    To taki dowcip, gdyby ktoś nie zauważył.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tomasz Piotrowi
    Dokładniej : interesuje mnie czy śmigłowiec spala więcej paliwa w locie poziomym,czy w tzw.zawisie
    Znowu proste pytanie ale nie prosta odpowiedz. Moze palic wiecej lub mniej w locie poziomym - zaleznie od szybkosci.

    Podejrzewam ze nikt z nas nie jest fachowcemn ani pilotem helikopterow wiec musimy sie uciec do szukanie czegos na necie.

    Otoz w ksiazce ktora prawie cala jest do przeczytania na necie Principles of Helicopter Aerodynamics moza znalezc ladny wykres (strona 168/169, figure 5.6/5.7) ktory pokazuje potrzebna noc w funkcji szybkosci lotu. I okazuje sie ze ta zaleznosc jest bardzo podobna w helikopterze i samolocie. Helikopter poruszajacy sie z predkoscia zero (zawis w miejscu) rzeczywiscie potrzebuje duzo mocy, potem jak jego szybkosc zaczyna rosnac to potrzebna moc maleje i osiaga pewne minimum przy pewnej szybkosci, po czym przy dalszym zwiekszaniu szybkosci moc potrzebna zaczyna szybko rosnac. Przypominam ze bardzo podobnie jest w samolocie - lecac z minimalna szybkoscia potrzebujesz duzo wiecej mocy niz lecac z wieksza szybkoscia, przy pewnej szybkosci jest minimum mocy. Ciekawostka (moze nie az tak zaskakujaca) jest ze helikopter jest tu bardzo podobny.

    http://books.google.com/books?id=-Pn...BU#PRA1-PT1,M1

  10. #10
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Podam przykład:
    Agusta 109E z PW206 przy masie około 2800 kg, temperatura około 20 stopni C, elewacja 100 m n.p.m., zawis z wpływem ziemi wymaga w przybliżeniu 80% momentu (w śmigłowcach turbinowych i samolotach turbośmigowych parametrem określającym moc jest najczęściej moment obrotowy na wale silnika), zużycie paliwa osiąga wtedy wartość około 220 kg/h (275 l/h). W ustalonym locie poziomym na wysokości 1500 ft AMSL w tych warunkach śmigłowiec ten osiąga prędkość 140 kt IAS. W dużym przybliżeniu można więc stwierdzić, że A109E do zawisu potrzebuje tyle mocy (zużycie paliwa jest zatem zbliżone) co podczas lotu z prędkością przelotową. Każdy wzrost prędkości powyżej 140 kt związane jest z większym niż podczas zawisu zużyciem paliwa.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    zawis z wpływem ziemi
    Przy okazji spytam, czy analogicznie wpływ ziemi dla śmigłowców sięga do wysokości równej ok. rozpiętości wirnika?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #12
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Analogiczne do czego?
    Przyjmuje się, że wpływ ziemi występuje przy odległości tarczy wirnika od powierzchni ziemi mniejszej niż jego średnica.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter
    Analogiczne do czego?
    Przyjmuje się, że wpływ ziemi występuje przy odległości tarczy wirnika od powierzchni ziemi mniejszej niż jego średnica.
    Analogicznie do samolotów, gdzie przyjmuje się że efekt ekranowania występuje na wysokości mniejszej od rozpiętości skrzydeł. Czyli pełna analogia .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Nie wysuwałbym zbyt daleko idących wniosków. W przypadku śmigłowca zjawisko opisuje się tzw. teorią strumieniową wirnika, wywodzącą się z ... naukowego podejścia do projektowania śrub okrętowych.

  15. #15
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Fakt, że po napisaniu się zastanowiłem że raczej zbieżnośc, nie analogia. Znaczy wysokośc podobna, ale mechanizm powstawania efektu już jest inny .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A jak to jest z zawisem bez wpływu ziemi? Tzn. z momentem i zużyciem paliwa podczas takiego zawisu?
    Eee tam, podpis ;)

  17. #17
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    800 ft AMSL, tj. w granicach 300 ft AGL, 2750 kg, -3 st. C, TRQ=80%, zużycie około 220 kg/h. Różnica zatem pomiędzy zawisem z wpływem i bez wpływu ziemi nie do zauważenia, choć sporą rolę odgrywa tu różnica temperatury i nieco mniejsza masa śmigłowca.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •