Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Lease-back - reguła czy wyjątek?


    Polecamy

    Jako żywo pamiętam, jak zdumiało mnie kiedy Lot kupił, przepraszam, pozyskał, pierwsze Embraery 145 i natychmiast odsprzedał je do GECAS, skąd następnie wziął je w leasing. Podzieliłem się tym zdziwieniem z kimś bardziej obeznanym i wytłumaczył mi, że to nic niezwykłego i że wiele linii tak robi. Jest tak czy nie jest tak? Przecież GECAS to nie Caritas i koniec końców rachunek jest wyższy - szczególnie, że PLL Lot były wcześniej właścicielem tych samolotów.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  2. #2
    L4
    L4 jest teraz aktywny
    Awatar L4

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    w lesie

    Domyślnie

    W teorii, chodzi o to, że przewoźnik nie jest od zarabiania na posiadaniu samolotów, tylko na ich wykorzystaniu. To są drogie zabawki, więc żeby mieć na własność trzeba trochę kasy wyłożyć - tutaj wchodzą "instytucje" finansowe, które kase zapewniają, więc przewoźnik może wozić pasażerów/towar i zarabiać na nim, w teorii na tyle dobrze, żeby marża pośrednika się z nawiązką zwróciła.

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    OK, a jakie są korzyści z takiej kolejności, że linia najpierw kupuje, a potem odsprzedaje? Przecież mogła od razu wziąć w leasing. Tylko o podreperowanie bilansu i kreatywną księgowość chodzi?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Najprawdopodobniej chodziło o bieżącą płynność finansową. Tak samo jak ze sprzedażą ich biurowca, terenów, AMS, Petrolotu, i tak dalej...

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań/Mosina

    Domyślnie

    Po pierwsze zwiększa to płynność finansową - daje to dodatkowe środki na bieżącą działalność.

    Po drugie: leasing co do zasady jest tańszy niż kredyt - Lot mógł kupić samoloty na kredyt, potem odsprzedać do leasingu, wyleasingować, a za otrzymane środki spłacić kredyt. W ostatecznym rozrachunku rozwiązanie prawdopodobnie tańsze niż kredyt.

  6. #6
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Kiedys mialem podobna zagwozdke w sprawie samochodow sluzbowych. Moja byla firma odeszla od zakupu samochodow (okolo 50 sztuk miala), celem leasingowania. I wtedy tez zadawalismy sobie pytanie, ze leasingodawca tego charytatywnie nie robi.
    Ktos obeznany z finansami wyjasnil nam, ze dla firmy to lepiej, bo ma stale wydatki na samochody i nie musi ponosc kosztow w przypadku ewentualnych awarii, wypozyczania zastepczych itp, bo robi to leasingodawca, ktory jest jeszcze powiazany kapitalowo z bankami i ma tansze kredyty.
    Podejrzewam, ze tutaj moze sie rozchodzic o cos podobnego

  7. #7
    Awatar Rocko Silento

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    Between EPMI & EPSC

    Domyślnie

    Poza tym cała rata Leasingowa jest odliczalna od podatku a rata kredytowa nie (tylko kapitał jest do odliczenia, nie odsetki)


  8. #8

    Dołączył
    Jul 2010

    Domyślnie

    Ale zaraz, bo ja czegoś nie rozumiem.
    KUPILI te samoloty i ODSPRZEDALI firmie leasingowej?
    Może ktoś mi rozjaśnić?

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bobolino Zobacz posta
    Może ktoś mi rozjaśnić?
    Wikipedia może rozjaśnić:
    Leaseback - Wikipedia, the free encyclopedia

    I tutaj po naszemu.
    Sale and leaseback - sposób na odzyskanie płynności firmy

    To nie jest nic nowego, ani odkrywczego.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wieś z tramwajami.

    Domyślnie

    Może jeszcze chodzić o swoisty "manewr finansowy" polegający na wynegocjowaniu niższej ceny zakupu "za gotówkę" a późniejsze odsprzedanie firmie leasingowej po cenie rynkowej/katalogowej. Różnica od razu zasila konto linii lotniczej w postaci czystego zysku a koszt leasingu rozkłada się na wiele lat. Przy odpowiedniej kalkulacji jest to tańsze niż kredyt na działalność bieżącą.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wieś z tramwajami.

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Rocko Silento Zobacz posta
    Poza tym cała rata Leasingowa jest odliczalna od podatku a rata kredytowa nie (tylko kapitał jest do odliczenia, nie odsetki)
    To zależy od rodzaju leasingu. To co piszesz dotyczy operacyjnego.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •