Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree8Likes
  • 1 Post By Behemot
  • 1 Post By Irik
  • 1 Post By Szynus
  • 1 Post By klemenko
  • 3 Post By DCTunlimited
  • 1 Post By Roddy

Wątek: Pedały w samolocie - hamulce, orczyk

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie Pedały w samolocie - hamulce, orczyk


    Polecamy

    Cześć,
    Ostatnio po obejrzeniu odcinka "Katastrof w przestworzach" poświęconej katastrofie Jaka-42 w Jarosławiu 7 września 2011 nurtuje mnie pewne pytanie.
    Otóż pedały w samolocie służą do kontrolowania zarówno orczyka od steru kierunku, jak i hamulców. Pilot podczas startu naciskał je bezwiednie, co spowodowało hamowanie samolotu podczas rozbiegu i ostatecznie katastrofę. Możliwe, że nieprawidłowo trzymał nogi na pedałach (wspomniano, że Jaku 42 jest inaczej niż w Jaku-40, do którego był przyzwyczajony), być może przyczynił się problem neurologiczny powodujący brak czucia w nogach.

    A moje pytanie jest następujące: w jaki sposób pilot wie, kiedy naciskając na pedał przestawia orczyk, a kiedy hamuje? Chodzi o różną siłę nacisku (raczej nie sądzę), czy sposób naciskania pedału? Na czym polega ta różnica w używaniu pedałów między Jakiem-42 a Jakiem-40, czy innymi samolotami?

    Pozdrawiam.

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Pedaly poruszaja sie w dwojaki sposob - wcisniecie "do dolu" (jednego lub obu jednoczesnie) powoduje uruchomienie hamulcow, natomiast pchniecie jednego "do przodu" (drugi pojdzie automatycznie "do tylu") to praca orczykiem.

    Roznica w pedalach miedzy Jakami polega na roznicy w minimalnej sily potrzebnej do wcisniecia hamulca. W Jaku 40 zwykle polozenie nogi bylo niewystarczajace, a w Jaku 42 juz tak.
    Roddy likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Łódź/Chełm

    Domyślnie

    Aerosim Solutions Boeing rudder pedals.avi - YouTube

    Co prawda pokazane na pedałach zrobionych do sim, ale ładnie widać. Chcąc ożyć orczyka przesuwasz pedały przód/tył. Hamujesz wciskając je w dół.

    edit: coś net mi laguje i kolega mnie wyprzedził
    Roddy likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Najprościej chyba to wytłumaczyć na zasadzie, pedał cały wchodzi w ściankę na wprost = skręcanie
    pedal naciskany od gory na jego dalszy koniec, delikatnie się ugina w podłogę = hamowanie
    Roddy likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    Bonn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Roddy Zobacz posta
    Otóż pedały w samolocie służą do kontrolowania zarówno orczyka od steru kierunku, jak i hamulców. [CIACH]
    A moje pytanie jest następujące: w jaki sposób pilot wie, kiedy naciskając na pedał przestawia orczyk, a kiedy hamuje?
    Małe uściślenie terminologiczne: potoczne orczykiem określa się właśnie pedały. Dawno temu nie były to dwa osobne pedały wyglądające trochę jak w samochodzie, a właśnie orczyk - wygięta deska lub rura, którą naciskało się nogami z jednej lub drugiej strony. Precyzyjniej byłoby zapytać, czy pilot naciskając pedał (lub bardziej żargonowo orczyk) wie, czy wychyla ster kierunku, czy hamuje.

    Z podobnych wypadków przypominam sobie cyrkiel podczas startu Wilgi w moim aeroklubie lata temu, z powodu naciśnięcia na lewy hamulec przez pasażera w locie widokowym. Koleś odwrócił się, żeby spojrzeć na pasażerów z tylnej kanapy i noga jakoś tak sama nacisnęła na górną część pedału no i po cyrklu Wilga wyglądała trochę jak Pirat.
    Roddy likes this.

  6. #6
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez klemenko Zobacz posta
    ...no i po cyrklu Wilga wyglądała trochę jak Pirat
    Jako nie mogę skumać...

  7. #7
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Jako nie mogę skumać...
    Prawdę mówiąc to mnie też to trochę zdziwiło :/



    P.S. Chodzi o to, że po podparciu się skrzydłami wygięły się jak w szybowcu Pirat
    Canonier, Roddy and klemenko like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  8. #8

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie ma to jak szybko, konkretnie i na temat.
    Pięknie dziękuję wszystkim! To forum jest super!
    Pozdrawiam.
    klemenko likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •