Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree10Likes

Wątek: Czy nazwy waypointów są unikalne?

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie Czy nazwy waypointów są unikalne?


    Polecamy

    Nazwy waypointów (jak to nazwać po polsku?) składają się z pięciu liter i zasadniczo powinny być "wymawialne" w języku angielskim, przynajmniej z grubsza. Ponadto nadający nazwy starają się wymyśleć "mnemoniczne" nazwy, żeby łatwiej się kojarzyło. Dlatego też wydaje mi się, że pięć liter z dodatkowymi ograniczeniami to trochę mało.

    W związku z tym pytam, czy nazwy waypointów są unikalne na skalę globalną, czy też mogą się powtarzać - oczywiście w odległych geograficznie miejscach, aby kontekst był zachowany?

  2. #2
    Awatar flyboy16

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Porządzie

    Domyślnie

    No jasne że się powtarzają.
    kml likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Powtarzają. Jak w FMC wklepujesz punkt po punkcie, to wyskakuje czasem kilka możliwości do wyboru, ale zawsze podane są koordynaty, no i tak jak napisałeś, punkty te są odległe geograficznie od siebie.

    EDIT: Chodzi mi o FMC Boeinga, bo w Airbusach nie wiem jak jest.

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    No jasne, że działa to podobnie!
    Punkty o takich samych nazwach podane są w kolejności - od najbliższego do najdalszego. W zależności od sytuacji - bądź od ostatniego WP (przy ręcznym wklepywaniu trasy) bądź od obecnej pozycji, jeśli jest to pierwszy punkt - direct-to.
    Zresztą baza danych jest robiona przez np. Jeppessena a nie Boeinga czy Airbusa.
    Kaczorra likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    BTW Jeppsen należy do Boeinga.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez malgond Zobacz posta
    powinny być "wymawialne" w języku angielskim, przynajmniej z grubsza
    Sa tez takie ktorych nazw celowo nie wymowisz (FAA) naprzyklad: RVDCT lub STMSN i sa zwykle oznaczone innym symbolem na mapie, dokladnego celu ich "odrebnosci" nie znam.

  7. #7
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Ba, są i takie pseudo angielskie w wymowie, z krainy nadwiślańskiej. 'IWAJNA' (EVINA) czy 'OLAJLA' (OLILA) raczej w eterze nie uświadczysz.

    Wysłane z mojego GT-I9100

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Don Corleone Zobacz posta
    (EVINA) (OLILA)
    Do wymowy raczej latwiutkie nawet dla anglosaksona.

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Najtrudniejszy z jakim się do tej pory spotkałem to... SUPUT. Większości pilotów z Niemiec trzeba zapodać jako ZUPUT żeby wiedzieli gdzie lecieć.
    GoldenDave likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10
    Awatar vivere

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    ZUPA ZUPA !!!

    (znajomy nie mógł zrozumieć czemu tak krzyczeli na jakimś meczu)

    a to przecież super

    przepraszam za OT
    tango fox, Kaczorra and pitekman like this.
    vivere militare est

  11. #11
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Najtrudniejszy z jakim się do tej pory spotkałem to... SUPUT. Większości pilotów z Niemiec trzeba zapodać jako ZUPUT żeby wiedzieli gdzie lecieć.
    Z naszego podwórka to jeszcze XIGRI, czyli "ZIGRI" dla załóg RYR.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Sa tez takie ktorych nazw celowo nie wymowisz (FAA) naprzyklad: RVDCT lub STMSN i sa zwykle oznaczone innym symbolem na mapie, dokladnego celu ich "odrebnosci" nie znam.
    To sa nowe punkty czysto oparte na GPS. Zamiast typowego trojkata na mapach enroute oznaczone sa niebieskim kolkiem w ksztalcie kompasu. Wiele z nich definiuje nowe Q-routes lub T-routes ale sa i takie ktore sa "zawieszone" i nie sa czescia zadnej typowej drogi. Wiekszosc z nich ma nazwy ktore sie bez problemu da wymowic ale sa juz takie ktorych nie sposob wymowic bez literowania. Kontroler mi powiedzial ze wymawialnosc zaczyna miec mniejsze znaczenie w dobie direct air-ground oraz niektore z tych punktow definiuje ODP (Optimal Descent Procedure) i nigdy nie ma potrzeby ich wymawiac.
    Kaczorra, thewho and GoldenDave like this.

  13. #13
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zapomnieliście o LAAZIZ.

  14. #14
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    ja bym raczej zapytał kto te nazwy do cholery wymysla ?

    moi faworyci w tym zestawieniu to KOTEK, BURAK, BABOL
    Don Corleone likes this.

  15. #15
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Najtrudniejszy z jakim się do tej pory spotkałem to... SUPUT. Większości pilotów z Niemiec trzeba zapodać jako ZUPUT żeby wiedzieli gdzie lecieć.
    Nie zapominajmy też o punkcie DODER, który Niemcy lubią wymawiać jako (mniej więcej) D(h)ODAA

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    ja bym raczej zapytał kto te nazwy do cholery wymysla ?

    moi faworyci w tym zestawieniu to KOTEK, BURAK, BABOL
    Czesc nazw przychodzi bodajze od ICAO z losowanej puli, czesc jest wymyslana lokalnie, i nie zawsze calkiem przypadkowo.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    W takim razie skąd sie wzięła BIBKA?

  18. #18
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Pewnie z wolnego wieczoru i niespodziewanego spotkania starych przyjaciół.

  19. #19
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitekman Zobacz posta
    BTW Jeppsen należy do Boeinga.
    Ok, tylko że nazwy punktow nie są nadawane przez dostawcę bazy danych (BTW - Jeppesen nie jest jedynym dostawcą nawigacyjnych baz danych) a pochodzą z krajowych AIP. I czy to ma znaczene kto to wymyśla...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Czesc nazw przychodzi bodajze od ICAO z losowanej puli, czesc jest wymyslana lokalnie, i nie zawsze calkiem przypadkowo.
    Rozmawiałem (mailowałem) kiedyś z człowiekiem który się zajmuje tym - podział jest 3+2 lub 2+3 (nie pamiętam teraz z głowy). Pierwsze znaki przychodzą z ICAO, końcówkę "wymyśla się" lokalnie, w sposób dowolny. Jest oczywiste, że często końcówki są budowane do całości "znaczącej" w końcu w przestrzeni danego kraju jest najwięcej ruchu lokalnego i łatwość zapamiętania/wymowy liczy się później w komunikacji.

    Pozdrawiam, Adam

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •