Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree35Likes

Wątek: Dlaczego koła w samolotach są pompowane azotem a nie powietrzem?

  1. #1
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie Dlaczego koła w samolotach są pompowane azotem a nie powietrzem?


    Polecamy

    Wbrew pozorom pytanie nie jest tak banalne jak się wydaje.

    Pozdrawiam BAS

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Para wodna w powietrzu , myślę że to jeden z powodów.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2013
    Mieszka w
    EPRA

    Domyślnie

    Mi się wydaję , że pompowane azot wydłuża żywotność opony i zmniejsza możliwość pęknięcia podczas lądowania jak i startowania przy dużej prędkości i temperaturach. ;]

  4. #4
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ciśnienie w oponach powinno bezwzględnie zgadzać się z zaleceniami producenta samochodu. Należy co jakiś czas kontrolować ciśnienie w kołach, gdyż zmienia się ono w zależności od temperatury otoczenia. Ciśnienie 2,0 barów w temperaturze +20 şC – spada do 1,74 barów w temperaturze -5 şC, natomiast w temperaturze -20 şC wynosi zaledwie 1,59 barów. Najlepszym sposobem zachowania idealnego ciśnienia w oponie jest pompowanie kół azotem.

    Azot jest gazem, który nie zmienia swojej objętości w zależności od temperatury – zarówno dodatniej jak i ujemnej, w każdym razie zakres zmian jest tak niewielki, że można je uznać za nieistotne.
    Poprawia to bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko wystrzału opony przy zbyt wysokiej temperaturze. Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż opona napełniona powietrzem, co przekłada się również na trwałość opony i zawieszenia oraz zmniejsza zużycie paliwa – nawet do 10%!


    Azot wydłuża żywotność opon i felg!
    Dzięki znikomej ilości tlenu ograniczamy zużycie warstwy butylowej i karkasu, dzięki czemu opona może służyć przez dłuższy czas. W ten sam sposób usuwamy wilgoć z wnętrza opony, przez co pozbywamy się problemu rdzewienia felg – azot nie wchodzi w reakcję z metalem.


    Kto stosuje tę technologię?
    Pomysł wykorzystania tego gazu nie jest wcale nowy! Pomimo, iż to rozwiązanie stało się dostępne dla kierowców samochodów osobowych stosunkowo niedawno, było stosowane w pojazdach specjalistycznych, takich jak maszyny przemysłu wydobywczego czy wielotonowe samochody ciężarowe. To właśnie ciężarówki były przyczyną szerokiego zastosowania tego wynalazku. Głównym powodem było wysokie ryzyko wypadku, spowodowanego rozerwaniem opon dużych samochodów ciężarowych, które z olbrzymimi ładunkami przemierzały bardzo długie trasy.


    Generalnie chyba chodzi o utrzymanie stałego ciśnienia w podwoziu,przy gwałtownych zmianach temperatury na jakie jest narażone koło samolotu w czasie lotu(-40 st.C),a temperaturą na ziemii po wylądowaniu.

  5. #5
    rolnik
    Goście

    Domyślnie

    Najważniejszą cechą dla której stosuję się Azot w kołach lotniczych to jest to że nie podtrzymuje spalania.
    rekson and flyboy16 like this.

  6. #6
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    "
    Mam zakład oponiarski.
    Ostatnio przyjechał do mnie taki jeden bananowiec, wziął najdroższe opony (których nikt nie chciał kupić od kilku sezonów) i pyta czy pompujemy azotem, bo to komfort, bezpieczeństwo itd.
    Odpowiedziałem, że samym azotem niekoniecznie, ale mogę mu zaproponować specjalną mieszankę: 70% azotu, 21% tlenu i homeopatyczne dodatki helu, argonu i innych gazów szlachetnych, ale będzie musiał zapłacić stówkę.
    Skorzystał z oferty, a ja zgodnie z umową, napompowałem mu koła powietrzem...
    Cymbał jeden...
    "
    klemenko, kml, mgab and 26 others like this.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Niepostrzymywanie spalania przez azot. Z ciekawostek, ponieważ tlen ma sporo większą przenikalność przez gumę niż azot, to w nowej, pompowanej powietrzem oponie, po kilku miesiącach używania będzie prawie sam azot.
    Edit: neutralność oksydoredukcyjna azotu (czyli po naszemu, że metal nie będzie rdzewieć a guma się utleniać) też ma znaczenie.
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Czy koła w samolotach mają dętki?

  9. #9
    rolnik
    Goście

    Domyślnie

    nie

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Dałbyś spokój z tą agitką oponiarzy. Nic nie mam do Ciebie, ale ten zacytowany tekst, to jest porażka.

    Cytat Zamieszczone przez urban787 Zobacz posta
    Azot jest gazem, który nie zmienia swojej objętości w zależności od temperatury – zarówno dodatniej jak i ujemnej, w każdym razie zakres zmian jest tak niewielki, że można je uznać za nieistotne.
    Takich bzdur dawno nie czytałem...

    Dzięki znikomej ilości tlenu ograniczamy zużycie warstwy butylowej i karkasu


    W stopniu kompletnie pomijalnym w stosunku do, na przykład, normalnego zużycia bieżnika. Chyba, że opona ma służyć do stania w ciemnym garażu na kołkach - promieniowanie UV ma większy wpływ na gumę niż tlen, a na kołkach dlatego, że samo stanie uszkodzi mechanicznie oponę prędzej, niż tlen ją nadweręży.

    W ten sam sposób usuwamy wilgoć z wnętrza opony, przez co pozbywamy się problemu rdzewienia felg.


    Chyba na pustyni Atacama Tam poziom wilgotności faktycznie może być mniejszy na zewnątrz opony. Wszędzie indziej felgi korodują najpierw na powierzchni bocznej, narażonej na wodę, sól i obtłukiwanie lakieru.


    Powody, które podają inni Koledzy - mniejsza przenikalność azotu przez gumę oraz pewne ograniczenie palności (raczej niewielkie, skoro na zewnątrz tlenu jest dość) - mają jakiś sens. Zresztą, opony lotnicze kosztują tyle, że można sobie pozwolić na odrobinkę ekstrawagancji...

    EDIT: znalazłem jeszcze jeden "powód", dla którego oponiarze zalecają azot - podobno opony są wtedy "zimniejsze". Nie mam pojęcia w jaki sposób, jeśli zarówno ciepło właściwe jak i przewodność cieplna azotu i powietrza różni się bardzo niewiele.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Oto co ma do powiedzenia Boeing w tej sprawie:
    In addition, Boeing has received reports of three confirmed cases and other suspected cases in which a wheel/tire assembly exploded when the oxygen in air-filled tires combined with volatile gases given off by a severely overheated tire. In one case, the tire became overheated as a result of a dragging brake, and the wheel/tire assembly exploded when it reached the auto-ignition temperature. In another case, a wheel/tire assembly explosion in the wheel well during flight was suspected in the catastrophic loss of one airplane. A similar explosion caused severe damage to two others.
    As a result, the U.S. Federal Aviation Administration issued Airworthiness Directive 87-08-09 requiring that only nitrogen be used to inflate airplane tires on braked wheels. However, tires may be topped off with air in remote locations where nitrogen may not be available if the oxygen content in the tire does not exceed 5 percent by volume.
    W skrócie: Boeing zna trzy potwierdzone przypadki, gdzie wypełniona powietrzem i przegrzana opona eksplodowała pod wpływem wzrostu temperatury. Jedna eksplodowała gdy kombinacja tlenu i gazów lotnych wydzielających się z przegrzanej opony osiągnęła temperaturę zapłonu co zakończyło się katastrofą, dwa inne podobne przypadki doprowadziły do poważnych uszkodzeń.

    W związku z tym FAA wydało dyrektywę nakazującą pompowanie kół wyłącznie azotem (w wyjątkowych przypadkiach dopuszcza się uzupełnianie ubytków powietrzem max do 5% objętości tlenu)
    thewho, Mimis and Kazor like this.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez urban787 Zobacz posta
    Azot jest gazem, który nie zmienia swojej objętości w zależności od temperatury – zarówno dodatniej jak i ujemnej, w każdym razie zakres zmian jest tak niewielki, że można je uznać za nieistotne.
    Ojej, jako fizykowi cos takiego az kole w oczy.

    Juz od XVIII wieku wiemy ze wszystkie idealne gazy sie rozszerzaja proporcjonalnie do temperatury (przy stalym cisnieniu) jesli temperatura jest wyrazona w stopniach Kelvina i od tego prawa nie ma wyjatkow. Jakkolwiek zaden gaz nie jest zupelnie iealnym gazem to typowe gazy jak powietrze, tlen, azot, itp. mozna uznac za idealne w dosc szerokim zakresie. Nic nie zyskujesz pod wzgledem rozszerzalnosci uzywajac azot zamiast powietrza.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 16-04-2013 o 19:41
    klemenko likes this.

  13. #13
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Ojej, jako fizykowi cos takiego az kole w oczy.

    Juz od XVIII wieku wiemy ze wszystkie idealne gazy sie rozszerzaja proporcjonalnie do temperatury (przy stalym cisnieniu) jesli temperatura jest wyrazona w stopniach Kelvina i od tego prawa nie ma wyjatkow. Jakkolwiek zaden gaz nie jest zupelnie iealnym gazem to typowe gazy jak powietrze, tlen, azot, itp. mozna uznac za idealne w dosc szerokim zakresie. Nic nie zyskujesz pod wzgledem rozszerzalnosci uzywajac azot zamiast powietrza.
    Myslałem że znalazłem mądrą odpowiedz na zadane pytanie.
    Na szczęście to nie moje teorie,a z fizyki miałem 3.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Dopiero doczytałem resztę - post do usunięcia...

  15. #15
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Czy koła w samolotach mają dętki?
    Koła w większości samolotów przystosowanych do latania z pasów o złej jakości nawierzchni mają dętki.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  16. #16
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Ciekawy wątek. Pompowanie azotem to także standard w wielu seriach sportów motorowych (choćby formuła 1 na przykład). Uzasadnienie, z jakim się dotychczas spotykałem zawsze opierało się na problemie wilgoci - suche "jak wiór" powietrze owszem może i rozszerza się z temperaturą podobnie do azotu, ale uzyskać takowe nie jest wygodnie i prosto, zaś wszelkie nieliniowości we wzroście ciśnienia wynikające z wpływu przeklętej pary wodnej są nie do przyjęcia w sportach, gdzie geometria pracującego ogumienia musi być pod absolutną kontrolą. "Liniowo puchnący" azot problem łatwo rozwiązuje.

    Czy jest to równie ważne w lotnictwie - wydaje mi się, że nie aż tak. Zakładam, że to, co Hawky zacytował w poście #11 ma większe znaczenie.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Ale ale, suche powietrze naprawdę nietrudno uzyskać . Może chodzi o to, że jak mamy azot to od razu sprężony, i bez żadnych agregatów, osuszaczy itp. możemy "w polu" pompować, mając tylko reduktor?
    Eee tam, podpis ;)

  18. #18
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Art-J Zobacz posta
    Pompowanie azotem to także standard w wielu seriach sportów motorowych (choćby formuła 1 na przykład).
    Azot w kołach aut wyścigowych jest lepszy, ale jego wyższość nad "powietrzem" jest bardzo minimalna. Owszem w miarę wzrostu temperatury mniej ciśnienia przybywa, ale różnica jest minimalna.



  19. #19
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzięki za informację o dętkach.
    Kiedy dętki zaczęły znikać z kół samolotów (startujących z pasów o lepszej jakości), przed czy po samochodowych oponach bezdętkowych?
    W przypadku samochodów osobowych to są zdaje się lata 80.
    Pamiętam jak 1989 roku miałem praktykę w FSM Tychy, to maluchy z kołami 12" miały dętki, natomiast BISy z 13" kołami dętek już nie posiadały.
    (BTW miałem BISa i był to bardzo przyzwoity samochód)

  20. #20
    bas
    bas jest nieaktywny
    Awatar bas

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    EPLL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    itp. możemy "w polu" pompować,
    ZTCP(szczegółów nie pamiętam) był już wypadek(chyba gdzieś w Afryce), że nie było azotu pod ręką, samolot długo stał a później kołował na niedopompowanej oponie, opona wystrzeliła podczas rozbiegu, doszło do jakiegoś pożaru "na goleni", palące się podwozie poszło w górę, doszło do pożaru... samolot się rozbił.

    Pozdrawiam BAS

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •