Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie Silnik APU - elementy składowe


    Polecamy

    Witam,
    mam pytanie odnośnie silników APU. Mianowicie, składają się one z:

    1) tzw. power section - sprężarki i turbiny połączonych wałem
    2) load compressor - sprężarka połączona z przekładnią.

    Może ktoś mi wytłumaczyć jakie są zadania każdej z tych części oraz czy są one połączone na sztywno wałem?

    Dzięki za odpowiedzi.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Nie jestem ekspertem od silnikow, ale:

    1) power section - część napędzająca APU, czyli układ sprężarka-komora spalania-turbina

    2) load compressor - druga sprężarka, służąca do zasilania instalacji pneumatycznej samolotu.

    Całość, o ile wiem, "wisi" na jednym wale i kręci się razem.

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Podłączę się pod wątek, skoro już jest...

    OK, pneumatyka załatwiona jest sprężarką przepływową napędzaną bezpośrednio z wału silnika. A co z elektryką/hydrauliką? Jest jakaś przekładnia między wałem silnika turbinowego a wałem generatora/pompy hydraulicznej, czy tak "na żywca"? Czy też jakoś pośrednio?

  4. #4
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    raczej nie ma przekłani pomiedzy generatorem prądu a APU ponieważ większość APU chodzi ze stałą prędkością.

    Generatory napędzane przez silniki główne mają przekładnie CDU ( constant drive unit ) po to aby generatory nie zwiększały czy zmniejszały obrotów i przez to nie zmieniały częstotliwości prądu ( tzw frequency wild generator ) , bo trudniej je wtedy byłoby sparować.

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Przepraszam za wtrącenia laika lotniczego ale wydaje mi się, że:
    - W silniku turbinowym rzeczona turbina kręci się za szybko na bezpośrednie napędzanie generatorów czy pomp. powinna być przekładnia zwalniająca.
    - O parowaniu (a raczej fazowaniu) generatorów wiem co nieco z energetyki, ale tam to jest inna historia.
    Rzut oka w google mówi jednak, że "frequency wild generator" wykorzystuje falownik (elektroniczny układ zamieniający prąd stały na zmienny taki jak w UPSie) do generowania zmiennego prądu w odpowiedniej fazie.

    Jeśli źle mi się wydaje to proszę o skorygowanie (w miarę łagodne :-)

  6. #6
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez malgond Zobacz posta
    Podłączę się pod wątek, skoro już jest...

    OK, pneumatyka załatwiona jest sprężarką przepływową napędzaną bezpośrednio z wału silnika. A co z elektryką/hydrauliką? Jest jakaś przekładnia między wałem silnika turbinowego a wałem generatora/pompy hydraulicznej, czy tak "na żywca"? Czy też jakoś pośrednio?
    ZTCW generator elektryczny jest napędzany za pomocą przekładni. Jeśli chodzi zaś o hydraulikę, to ta w APU w ogóle nie występuje (przynajmniej w tych, z którymi miałem styczność). Co najwyżej prąd generowany przez APU może zostać wykorzystany do napędzania pomp hydro...

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    ZTCW generator elektryczny jest napędzany za pomocą przekładni. Jeśli chodzi zaś o hydraulikę, to ta w APU w ogóle nie występuje (przynajmniej w tych, z którymi miałem styczność). Co najwyżej prąd generowany przez APU może zostać wykorzystany do napędzania pomp hydro...
    Dziękuję, to chyba wyjaśnia sprawę całkowicie.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •