Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree4Likes
  • 1 Post By N077GL
  • 3 Post By layoverlover

Wątek: Dobieranie paliwa (IŁ-86)

  1. #1
    Awatar Greg_747

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    McCarran / Las Vegas

    Domyślnie Dobieranie paliwa (IŁ-86)


    Polecamy

    Witam,
    Wiele razy słyszałem, o zrzucaniu paliwa przez samoloty - przed przedwczesnym/awaryjnym lądowaniem. Gdzieś widziałem wypowiedź pilota IŁ-86, że lecieli z Polski do USA z międzylądowaniem na Islandii w celu dobrania paliwa. Więc jak to było w tym przypadku? Odległość Warszawa-Reykjavik to mniej więcej 1/3 odległości do NYC. Lądowali więc ze zbiornikami napełnionymi w 2/3? (czyli tankowanie w Warszawie do pełna i dotankowanie do pełna? Czy też lądowali z mniejszą ilością paliwa? Jak się to ma do awaryjnego zrzutu paliwa?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Greg_747 Zobacz posta
    Jak się to ma do awaryjnego zrzutu paliwa?
    Prawdopodobnie nie ma zadnego zwiazku. O tym zrzucaniu paliwa to duzo wiecej pisaniny zwlaszcza wsrod laikow w stosunku do rzeczywistych takich zdarzen. No i trzeba byc sprawdzic czy Il-86 wogole mial zrzut paliwa.

  3. #3
    Awatar Greg_747

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    McCarran / Las Vegas

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    No i trzeba byc sprawdzic czy Il-86 wogole mial zrzut paliwa.
    bardziej chodzi mi o to, jak bardzo obciążonym samolotem oni tam lądowali.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Greg_747 Zobacz posta
    bardziej chodzi mi o to, jak bardzo obciążonym samolotem oni tam lądowali.
    Strasznie krecisz. Taki IL-86 jest wysoce paliwozerny i jak go obciazysz pasazerami i cargo to trasy Waw-NYC nie pokonasz non-stop, a jak sie trzeba zatrzymac conajmniej gdzies raz na paliwo to wlasnie Islandia jest idealnym miejscem. Jak niby sobie wyobrazasz ze mial byc zbyt obciazony ladujac skoro ladowal by nabrac paliwa co sam zreszta ulyszales od kapitana??
    kacper232 likes this.

  5. #5
    Awatar Greg_747

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    McCarran / Las Vegas

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Strasznie krecisz. Taki IL-86 jest wysoce paliwozerny i jak go obciazysz pasazerami i cargo to trasy Waw-NYC nie pokonasz non-stop, a jak sie trzeba zatrzymac conajmniej gdzies raz na paliwo to wlasnie Islandia jest idealnym miejscem. Jak niby sobie wyobrazasz ze mial byc zbyt obciazony ladujac skoro ladowal by nabrac paliwa co sam zreszta ulyszales od kapitana??
    widzę że jeszcze raz muszę napisać. Ja wiem że jest paliwożerny, to nie ma tu nic do rzeczy. Chodzi mi o to, że samolot nie może lądować obciążony (dlatego przytoczyłem ten zrzut, ale już nieważne). Więc zastanawia mnie jak oni tam lądowali obciążoną maszyną, na dobieranie (czyli uzupełnianie):
    - czy zabierali z PL paliwa tylko na dolot do Islandii, a tam zabierali tyle żeby dolecieć do NYC (co byłoby dziwne bo trzebaby za paliwo płacić w walucie, której brakowało)
    - czy tankowali w PL do pełna, na Islandii lądowali żeby dobrać paliwa do pełna (jeśli tak, to przy jakiej masie lądowali na Islandii)
    Nie wiem czy potrafię zadać to pytanie w prostszy sposób
    - pytanie dodatkowe: jakie było zużycie paliwa IŁ-a na takiej trasie, najlepiej w przeliczeniu na 1000km? Wiadomo że zatankowany=cięższy i więcej pali, jednak jest w stanie ktoś to zobrazować?

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Zabiera się tyle paliwa ile wymaga plan lotu, czyli jeżeli plan był do Reykjaviku to mieli paliwo na przelot plus jakąś rezerwę.

  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Czytalbys że zrozumieniem zamiast powtarzać te same pytania. To samolot krótkiego zasięgu, Reykyavik jest na granicy jego możliwości, o jakim więc obciążeniu mowa.

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Odpowiedz na pytanie Grega wcale nie jest taka oczywista. Nie znam zupelnie parametrów i osiągow IŁ'a 86, ale podejrzewam, ze nawet zaatakowany i zaladowany "na full" w WAW, po dolocie do Reykiaviku raczej napewno był juz ponizej max. masy do lądowania.

    Natomiast, czy brali w WAW ile sie dało, czy tylko na dolot do Islandii? IMHO można tak, mozna tak, a mozna jeszcze zrobic pomiędzy - wszystko zalezy od wielu czynników.

    - jeśli z obliczen przed lotem paliwo na dolot z WAW do JFK wychodzi "na styk", albo nawet troche brakuje, to mozna zatankować "na full" i dopiero po analizie zużycia paliwa w czasie lotu zdecydowac, czy musimy lądować po drodze na Islandii, czy nie. Takie cos sie stosuje do dziś, oczywiscie z zachowaniem odpowiednich marginesow bezpieczeństwa.

    - jeśli juz przed lotem wiadomo, ze trzeba lądować po drodze, to z punktu widzenia zużycia lepiej wsiąść paliwo tylko do Islandii, niz wozić go wiecej, ale:

    - jeśli paliwo na Islandii jest duzo droższe, niz w WAW, to opłaca sie robic tzw. Tankering, czyli wziąć wiecej taniego paliwa z WAW, zeby tankować mniej drogiego paliwa w Rejkiaviku. Dział operacyjny linii jest w stanie policzyć ile wiecej paliwa opłaca sie wziąć, uwzględniając różnice cen i zwiększone zużycie ciężkiego samolotu

    - dochodzi temat czasu potrzebnego na tankowanie. Jak przylecimy do Rejkiaviku na pustych zbiornikach , to będziemy mieli dłuższe tankowanie i dłuższy postój, co może mieć dodatkowe konsekwencje (np. godziny czasu pracy załogi, jeśli są "na styk")

    Krtko mówiąc, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, trzeba to policzyć. Sam jestem ciekaw jak to robili...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 20-04-2013 o 22:22
    Adik_s, zicherka and martineho like this.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Greg_747 Zobacz posta
    Chodzi mi o to, że samolot nie może lądować obciążony
    No wlasnie nie moze no i??
    Zastanow sie teraz czy moze byc ciagle "obciazony" po takim 4 godzinnym locie z na Islandie kiedy postoj tam byl napewno zaplanowany, samolot ktory wystartowal z WAW z legalnym Zero Fuel Weight po tych powiedzmy 4 godzinach lotu napewno znajdzie sie ponizej max. landing weight a w kazdym razie do obowiazkow pilotow nalezy to wszystko policzyc jeszcze przed startem. Tankowanie na Islandii bylo 100% zaplanowane wiec i mieli tyle paliwa aby tam (z rezerwa) doleciec. Powtarzasz w kolko o tej "obciazonej" maszynie a to twoj wlasny wymysl. A co do parametrow IL-86 to naprawde ta informacja jest na internecie.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 20-04-2013 o 23:00

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Greg_747 Zobacz posta
    Gdzieś widziałem wypowiedź pilota IŁ-86, że lecieli z Polski do USA z międzylądowaniem na Islandii w celu dobrania paliwa.
    A co to za lot? (Pytam, nie drocze sie.) LOT nie doczekal sie Iłów-86 (ani tym bardziej 96; te pierwsze bylyby pierwszymi w Locie szerokimi kadlubami, a te drugie - gdyby nie mozliwosc zakupu 767, ktora sie pojawila w miedzyczasie, poprawilyby jakosc na trasach atlantyckich, ze wzgl. na szeroki kadlub wlasnie, BTW w ulubionym przez linie ukladzie 3-3-3...). Czy nie chodzi o Iła-62? I czy, przynajmniej w regularnych rejsach, miedzylądowania (w lotach w kier. zachodnim) nie byly w Gander raczej? (BTW, moj lot WAW-JFK w 1985 roku mial w rozkladzie takie miedzyladowanie, ale polecial non-stop (mimo ze kabina pasazerska byla pelna); moze byl akurat korzystny wiatr?)

  11. #11
    Awatar TrustMeIAmADoctor

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Crabapple Cove

    Domyślnie

    Oczywiście chodzi o Iła - 62. Ten model potrzebował "dobierania paliwa" o czym mówił np. kpt. Smolicz w "Czarnym serialu". Ił 62M już nie, zatankowany na full dawał radę przez Atlantyk. O tankowaniach w Reykjaviku nie słyszałem. W Gander owszem, "dobierały" tam też paliwo m.in. CSA i Aeroflot.
    Tu możemy obejrzeć fotki "Kościuszki" w Gander http://www.eastnews.pl/pictures/subj...tion/archives/

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TrustMeIAmADoctor Zobacz posta
    Oczywiście chodzi o Iła - 62
    Nie bylbym taki pewny.
    Jesli rzeczywiscie tankowanie bylo na Islandii (i lecial z Polski) to musial to byc IL-86, IL-62 mial duzo lepszy zasieg i jak sami piszecie zdecydownie tankowalby w Gander.
    Z drugiej strony rzeczywiscie lot IL-86 z Polski mogl tylko byc wynikiem jakiegos tymczasowego ukladu, tych samolotow faktycznie nigdy nie bylo w barwach LOTu.
    Tak naprawde to nic nie mozna wziac za pewnik w poczatkowej historii, jaki to byl samolot, skad/dokad lecial, gdzie tankowal i w czyich barwach.

  13. #13
    Awatar martineho

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK_OSKAR

    Domyślnie


    Polecamy

    wg danych "wikipedycznych" dla Iła 86:

    typowe zuzycie 14t/h pierwsza godzina, 12t/h kolejne
    ~4h WAW-KEF = ~50t paliwa

    MOTW 215t (max paliwo 86t), maksymalna do lądowania 175t,

    po starcie z WAW z MTOW (215t) w KEF 165t

    165t < 175t więc nie ma problemu z lądowaniem

LinkBacks (?)

  1. 10-02-2016, 16:11

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •