Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie


    Polecamy

    A jeśli już jesteśmy przy temacie czy stsowane sa i jesli tak to jakie zabezpieczenia przed pojawianiem sie ptaków pobliżu pasów startowych?

  2. #2
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Tak, ultradzwieki, sokoły, przeganianie psami.

  3. #3

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ktoś w komentarzu walnął, żeby zakładać kratki na silnik, żeby ptaki nie wpadały

  4. #4
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciej
    to po prawej to zwyczajny OCP
    To napewno nie jest zwyczajny OCP to cos nazywa sie SMART PROBE i jest ich cztery !

    Andrzej

  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Cytat Zamieszczone przez maciej
    to po prawej to zwyczajny OCP
    To napewno nie jest zwyczajny OCP to cos nazywa sie SMART PROBE i jest ich cztery !

    Andrzej
    Ale to tylko na E70/75? I drogie to cholernie w porównaniu do zwykłej rurki Pitot'a.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6
    Awatar fulcrum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Na CPH widziałem jak ptaki petardami hukowymi przeganiali.
    – A jeśli po drodze coś się zepsuje i będziemy musieli lądować przymusowo na morzu?
    – To byłoby bardzo niefortunne... – odezwał się Hassel chichocząc złośliwie.
    –Zaufajcie wtedy Panu Bogu i firmie Pratt &Whitney.

    Mapa pomników lotniczych w Polsce
    Moje zdjęcia na Flickr

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Cytat Zamieszczone przez maciej
    to po prawej to zwyczajny OCP
    To napewno nie jest zwyczajny OCP to cos nazywa sie SMART PROBE i jest ich cztery !
    Andrzej
    Ale to tylko na E70/75? I drogie to cholernie w porównaniu do zwykłej rurki Pitot'a.
    Chyba wszystkie nowsze i większe maszyny linowe tak mają, nie tylko Embraerki.
    Np. 737: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5981996

    Na czym dokładniej polega różnica między "zwyczajnym OCP" a "SMART PROBE"?
    Każdy zwyczajny OCP przecież też może mieć kilka sond, których pomiary są analizowane przez komputer, gdzie skrajne parametry są odrzucane, a te najbardziej zbliżone uśredniane.
    Trochę inaczej jest to w samolotach wojskowych naddźwiękowych. Jest tam sonda do prędkości poddźwiękowych i do prędkości naddźwiękowych lub 2w1. Automatycznie się to przełącza w zależności, z jaką prędkością się leci.
    Może ktoś kto się na tym zna, więcej o tym napisze? W razie co, to mnie sprostujcie :P
    Sory że robie mały OT

    Pozdrawiam
    Pozdrawiam
    Maciej

  8. #8
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciej
    Chyba wszystkie nowsze i większe maszyny linowe tak mają, nie tylko Embraerki.
    Np. 737: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5981996
    Zechciej znalezc AOA PROBE na Emb-170/175 /na zjeciu 737 zakreskowany na czerwono/.

    Andrzej

  9. #9
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Ktoś w komentarzu walnął, żeby zakładać kratki na silnik, żeby ptaki nie wpadały
    I dlaczego ten uśmiech na końcu ? Przeciez to byłoby najprostsze rozwiązanie, ale.... no własnie, skoro to takie proste to dlaczego tego się nie stosuje ? Fachowców poproszę o odpowiedź !



  10. #10

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Ktoś w komentarzu walnął, żeby zakładać kratki na silnik, żeby ptaki nie wpadały
    I dlaczego ten uśmiech na końcu ?
    Wydaje mi się to dziwne, jakoś sobie nie wyobrażam samolotów z takimi kratami na silnikach...

  11. #11
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Ktoś w komentarzu walnął, żeby zakładać kratki na silnik, żeby ptaki nie wpadały :D
    I dlaczego ten uśmiech na końcu ? Przeciez to byłoby najprostsze rozwiązanie, ale.... no własnie, skoro to takie proste to dlaczego tego się nie stosuje ? Fachowców poproszę o odpowiedź !
    Żaden ze mnie fachowiec, ale przy tych prędkościach żadna kratka ptaka nie powstrzyma, co najwyżej go wstępnie rozdrobni. A możliwość uszkodzenia się kratki i wpadnięcia jej elementów do silnika to gorsza sprawa niż ptaszor.

  12. #12
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    taka kratka zaburzałaby przepływ strumienia powietrza wpadającego do silnika co powodowałoby jego niestabilną prace.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    taka kratka zaburzałaby przepływ strumienia powietrza wpadającego do silnika co powodowałoby jego niestabilną prace.
    Sądze że nie mogłoby to powodować takiech zaburzeń.
    Jeśli chodzi o "szatkowanie" ptaka przy wielkich prędkościach to uważam że aż tak źle by nie było. Ptaszki "atakują" samoloty na startach i lądowaniach głównie a wówczas prędkość jest wcale nie taka wielka.



  14. #14
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Cytat Zamieszczone przez Canon
    Ktoś w komentarzu walnął, żeby zakładać kratki na silnik, żeby ptaki nie wpadały
    I dlaczego ten uśmiech na końcu ? Przeciez to byłoby najprostsze rozwiązanie, ale.... no własnie, skoro to takie proste to dlaczego tego się nie stosuje ? Fachowców poproszę o odpowiedź !
    No więc tak - niejako w niektórych silnikach coś w rodzaju kratki jest - w silnikach wojskowych i niektórych cywilnych (JT8D na przykład) na wlocie jest przednia rama wentylatora która pełni też rolę kierownicy - z tym że jest to zazwyczaj kilka łopatek o odpowiednim przekroju - ptaka raczej nie poszatkują ale za to zatrzymały kiedyś człowieka (pokazywany w różnego rodzaju Reality TV przypadek jak bodajże wciągnęło gościa do Prowlera).
    Gęstsza kratka którą tutaj niektórzy mają na myśli jest niemożliwa głównie ze względów aerodynamicznych / przepływowych.
    KZ

  15. #15
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    taka kratka zaburzałaby przepływ strumienia powietrza wpadającego do silnika co powodowałoby jego niestabilną prace.
    Ogólnie rzecz biorąc o to właśnie chodzi.
    KZ

  16. #16
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    I nawet biorąc pod uwagę stosunkowo niskie prędkości przy starcie i podejściu, to kratka taka musiałaby być dość solidna, aby spełniać swoją 'szatkująco-zabezpieczającą' funkcję. Prawdopodobnie należałoby wyposażyć ją w instalację przeciwoblodzeniową, a to dodatkowa komplikacja konstrukcji, dodatkowe kilogramy i dalsze zmniejszenie czynnego przekroju wlotu powietrza, o zaburzeniu przepływu już nie mówiąc.
    Zderzenia z ptakami są na tyle rzadkie (oczywiście całkiem wykluczyć ich nie można), silniki(szczególnie nowe) na tyle niezawodne, maszyny zdolne do lotu po utracie silnika, że stosowanie kratek nie ma uzasadnienia. Poza tym, na usunięcie ptaszysk z okolic lotnisk, też są przeznaczane niemałe pieniądze i to ewentualnie na tym kierunku należy szukać dalszych udoskonaleń czy nowych, doskonalszych metod.

  17. #17
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    A co z samolotami jednosilnikowymi , odrzutowymi ? Mówię oczywiście o maszynach wojskowych !
    Co robić aby wyaliminować choćby przypadek amx ?
    http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...071562&nseq=17



  18. #18
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Sądze że nie mogłoby to powodować takiech zaburzeń.
    na laboratorium z aerodynamiki "dmuchaliśmy" profil który zawieszony był na stalowych drutach przekroju chyba 2mm. po przeprowadzeniu pomiarów okazało się, że te 6 drutów generowało 80% całkowitego oporu w przepływie, a skoro generowało tyle oporu to dopowiedz sobie co działo się z przepływem powietrza za nimi.

    tak naprawde silnik odrzutowy, a szczególnie sprężarka to delikatne urządzenie, które potrzebuje do właściwego działania naprawde szczególnych warunków.

    z tym mieleniem ptaków to też nie jest tak że przelatuje on przez sprężarke, komore spalania, turbine i wylatuje dyszą. tak jak napisał KZ przed sprężarką jest kierownica wlotowa która jest dosyć mocna, a za nią dopiero łopatki, które notabene mogą się zniszczyć przy zassaniu jakiegoś średniej wielkości ciała obcego nawet mniejszego od ptaka

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    A co z samolotami jednosilnikowymi , odrzutowymi ? Mówię oczywiście o maszynach wojskowych !
    W wojskowych wiekszym problemem jest jak nie zostac zestrzelonym, tak wiec problem ochrony przed ptakami jest raczej jednostkowy i racczej malo powazny.

  20. #20
    Awatar TermiT

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Jeśli dobrze kojarzę to w tym przypadku wszystko było względnie w porządku, bo piloci katapultowali się i odnieśli jedynie lekkie obrażenia.
    I w lotnictwie cywilnym i wojskowym najważniejsze jest życie osób na pokładzie, trochę inaczej się te cele realizuje.
    Doktryna cywilna zakłada, że, aby chronić ludzi na pokładzie maszyna musi być za wszelką cenę sprowadzona na ziemię w miarę w jednym kawałku, doktryna wojskowa przewiduje awaryjne opuszczenie maszyny i (upraszczając oczywiście) nie martwienie się dalszym jej losem.
    Specyfika działań wojskowych jest taka, że zagrożenie kolizją z ptactwem jest na pewno wyższe niż w lotnictwie cywilnym i nie ma sposobu na jego radykalne zmniejszenie.
    Być może też nie każda kolizja powoduje całkowitą utratę mocy i konieczność katapultowania się, ale tutaj po nieudanym restarcie silnika innego wyjścia nie mieli.
    To podobno F-16:
    http://pl.youtube.com/watch?v=LXrjLXI-A64

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •