Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 31
  1. #1
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Co MOZE kapitan a czego nie wolno F/O?


    Polecamy

    Byc moze bylo to walkowane, ale tak na szybko nie moglem znalesc Co moze/musi robic kapitan, bo F/O tego robic nie wolno? z tego co sie orientuje to starty i ladowania. Cos jeszcze? jak np. wyglada kwestia komunikacji z ATC, kto sie zglasza i powtarza...

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jesli chodzi o podzial obowiazkow podczas wykonywania lotow to raczej stosuje sie podzial pilot-flying (czyli ten co pilotuje) i pilot-non-flying (czyli ten co zajmuj sie np komunikacja) - PF jak i PNF moze byc zarowno kapitan jak i FO. Dokladny opis tego co robi poszczegony pilot znajduje sie w instrukcji operacyjnej przewoznika
    Co do odpowiedzialnosci za bezpieczne wykonananie lotu to odpowiedzialny jest zawsze kapitan bez wzgledu na to czy to on pilotuje samolot czy nie i jest to zapisane w przepisach "ogolnych" czyli np JAR-OPS, Aneks 6 itd.

  3. #3
    Awatar loresipsum

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Re: Co MOZE kapitan a czego nie wolno F/O?

    Cytat Zamieszczone przez loresipsum
    Byc moze bylo to walkowane, ale tak na szybko nie moglem znalesc Co moze/musi robic kapitan, bo F/O tego robic nie wolno? z tego co sie orientuje to starty i ladowania. Cos jeszcze? jak np. wyglada kwestia komunikacji z ATC, kto sie zglasza i powtarza...
    EDIT: prosba do admina o przeniesienie do FPP bo przypadkowo mi sie tutaj wkleilo.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Co MOZE kapitan a czego nie wolno F/O?

    Cytat Zamieszczone przez loresipsum
    z tego co sie orientuje to starty i ladowania.
    Nie, FO tez wykonuje starty i ladowania. Jakby nie robil to by biedaczek wyszedl z prawy :/

  5. #5
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Trochę źle zadałeś pytanie, bo jeśli mówimy o obowiązkach, to kapitan raczej nie "może" a "musi"

    Starty/lądowania - ta kwestia jest omawiana przed lotem, czy leci kapitan, czy f/o. Oczywiście decydujące zdanie ma kapitan. Jeżeli pilotuje f/o, kapitan ustawia częstotliwości i prowadzi komunikację radiową (w powietrzu). Kołować może tylko kapitan.

    Kapitan tez podejmuje decyzje o starcie (biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, techniczne itp.). Przed startem przeprowadza zewnętrzną kontrolę sprawności maszyny.

    Kapitan sprawdza czy samolot został odpowiednio zatankowany (samo tankowanie "nadzoruje" wcześniej f/o).

    Generalnie kapitan jest szefem, on podejmuje ostateczne decyzję (o starcie czy lądowaniu), on dowodzi załogą i pasażerami.

    Jest jeszcze zasada cross-check, ona dotyczy obu pilotów (w skrócie: to co Ty wykonujesz, ja sprawdzam).

  6. #6
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Inspekcje zewnętrzną może przeprowadzac zarówno FO jak i CPT, w szczególach opisują to FCOM'y i SOP'y linii lotniczych.
    Z tym, że kolowac może tylko kapitan to też bzdura, bo
    a)w niektórych samolotach tiller jest po obu stronach,
    b) są sytuacje, w których np. F/O leci na lewym fotelu a na prawym egzaminator przy checkride, załóżmy, że tiller jest tylko po lewej stronie. To co, FO się będzie zamieniał miejscem, bo on 'nie może kolowac"?
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  7. #7
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Inspekcje zewnętrzną może przeprowadzac zarówno FO jak i CPT, w szczególach opisują to FCOM'y i SOP'y linii lotniczych.
    Z tym, że kolowac może tylko kapitan to też bzdura, bo
    a)w niektórych samolotach tiller jest po obu stronach,
    b) są sytuacje, w których np. F/O leci na lewym fotelu a na prawym egzaminator przy checkride, załóżmy, że tiller jest tylko po lewej stronie. To co, FO się będzie zamieniał miejscem, bo on 'nie może kolowac"?
    No bardzo ładne wyjątki znalazłeś. Już kiedyś dyskutowaliśmy o tym, że w większości samolotów tiller jest tylko po lewej stronie.

    Co do inspekcji, z tego co wiem także w większości przypadków kapitan robi zewnętrzną, a f/o wewnętrzną.

  8. #8
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez marcin_EPKK

    No bardzo ładne wyjątki znalazłeś. Już kiedyś dyskutowaliśmy o tym, że w większości samolotów tiller jest tylko po lewej stronie.

    Co do inspekcji, z tego co wiem także w większości przypadków kapitan robi zewnętrzną, a f/o wewnętrzną.
    Fakt, np. tyle latających arbuzów, ależ to dużo wyjątków
    Powtarzam Ci po raz kolejny, że to czy inspekcje robi cpt,fo, czy cpt lub fo ustalają wewnętrzne procedury danych linii. A co rozumiesz przez pojęcie inspekcji wewnętrznej, nie mam pojęcia.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  9. #9
    Awatar marcin_epkk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    1.
    Cytat Zamieszczone przez wegi
    inspekcji wewnętrznej
    Głupio to brzmi, rzeczywiście, a chodzi o kokpit (bezpieczniki, zasilanie, papiery, tabele, komputer, tankowanie itd.).

    2.
    Swoją wiedzę opieram głównie na 737 więc stąd to nieporozumienie
    A mój błąd bierze się stąd:
    http://www.lotnictwo.net.pl/viewtopi...t=5692&start=0
    Jakoś mi w mózgu zapadło to co pisał saturn5, a umknęła mi odpowiedź AllOvera

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Do uprawnień dowódcy należą:
    - wydawanie poleceń podległym członkom ząłogi (jak głupio b to nie brzmiało, to capt. podejmuje decyzje)
    - mozliwość nie dopuszczenia do rejsu członka załogi
    - mozliwośc odmówienia wpuszczenia na pokład pasażera, ladunku
    -mozliwośc odmówienia wykonania lotu, jezeli samolot nie spełnia wymagań dot. bezpieczenstwa

    Obowiązki:
    - zweryfikowanie i zaakceptowanie OPL
    -briefing dla załogi
    - upewnienie się, że ilośc paliwa zgadza się z okreslona w OPL
    - upewnienie się o prawidłowym rozkładzie załadunku
    - upewnienie sie, że na pokładzie znajduja się wszystkie wymagane przepisami dokumenty

    Kapitan bierze pełna odpowiedzialnośc za maszyne, załoge i pasażerów. Podpisuje loadsheety, przeglądy, ew. MELe

    Co do siedzenia capt. na prawym stołku...w czasie gdy f/o zajmuje lewy stołek (praktyka kapitańska, line check kapitański instruktor siedzi na miejscu obserwatora i nie może brać udziału w wykonywaniu czynności lotniczych).
    pzdr.

  11. #11
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Czytałem gdzieś, że cpt dostał ataku serca podczas lotu i nie dożył lądowania. Co w takim wypadku z kołowaniem? Pasażerów się wysadza na pasie czy są jakieś inne mozliwości? Wiadomo, że ciała raczej nikt nie będzie wyciągał na korytarz.

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran
    Wiadomo, że ciała raczej nikt nie będzie wyciągał na korytarz.
    Dlaczego nie? Beda go probwac reanimowac na fotelu?

  13. #13
    Awatar Cicki

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ulm

    Domyślnie

    Kapitan rowniez decyduje o ewentualnym wpuszczeniu pasazera do kokpitu, wiec jesli ktos z Was bedzie chial odwiedzic zaloge podczas lotu, to nie dajcie sie splawic stweardessom tlumaczeniom o sterylym kokpicie itp. tylko wyraznie dajcie im do zrozumienia, ze to kapitan podajmuje decyzje w tej kwestii. W koncu w swoim samolocie jest drugim po Bogu...

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No i wreszcie dowódca a/c jest tym, który może odmówić wykonania polecenia (np. ATC) jeśli uzna, że zagraża to bezpieczeństwu lotu.

    Zagadka: czy w samolocie z jednoosobową załogą wybiera się dowódcę?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Zagadka: czy w samolocie z jednoosobową załogą wybiera się dowódcę?
    Wybierac to raczej nie ma z kogo
    Ale dowodca oczywiscie jest

  16. #16
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    nie, pilot jest dowódcą SP.

  17. #17
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Pytanie jest raczej o to, czy dowódca w ogóle musi siedzieć za sterami
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  18. #18
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    wydaje mi sie ze tak bo to on podejmuje decyzje (jako dowodca)

  19. #19
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Instruktor ATC też odpowiada za wszystko, co robi praktykant, a radia nie trzyma.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  20. #20
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    Pytanie jest raczej o to, czy dowódca w ogóle musi siedzieć za sterami
    No jezeli to zaloga jednosobowa to wypadaloby zeby za nimi siedzial
    W przypadku zalogi wielosobowej moze przydzielic to zadanie innym czlonkom zalogi.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •