Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree4Likes
  • 2 Post By layoverlover
  • 2 Post By N077GL

Wątek: Przeciągnięcie w kominie

  1. #1
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Przeciągnięcie w kominie


    Polecamy

    Siema, ostatnio wyczytałem na stronie: BB Aero - Prywatny Ośrodek Szkolenia Lotniczego - kursy szybowcowe, samoloty ultralekkie - Jaka jest prędkość przeciągnięcia szybowca krążącego w kominie termicznym?, że krążenie w kominie w zasadzie niczym nie różni się od zakrętu i szybowiec zwala się w korka w nim równie łatwo co w zakręcie.

    Dotychczas tłumaczyłem sobie to w ten sposób, że komin "podmuchuje od spodu skrzydło", przez co zwiększa się podskrzydłem ciśnienie, co powoduje większą różnicę ciśnień pomiędzy górną i dolną krawędzią, co z kolei skutkuje przyrostem siły nośnej i wznoszeniem szybowca.
    Skoro siła nośna w kominie rośnie, to szybowiec może z mniejszą prędkością krążyć, a różnica ciśnień jest zachowana. Wszystko się zgadza, bo nieraz instruktor miał w zakręcie 90km/h, a momentami dochodziło do 80km/h (na termice) i z szybowcem nic się nie działo.

    W linku piszą o bezwładności. Jak to w końcu jest? Moja teoria jest błędna? :P

    No i kolejna sprawa. Im mniejszy skok śmigła, tym mniejszy opór, ale także i ciąg. Logiczne jest, że przy starcie i lądowaniu gdy prędkości są małe skok daje się na full. Gdy prędkości są większe, zmniejsza się opór, dając mniejszy skok. A co, gdy jesteśmy na 5.000m? Wtedy mamy dużą prędkość, więc normalnie dałoby się mniejszy skok, ale opory powietrza też są niskie, więc można dać trochę więcej? Jest jakiś wykres dla skoku w zależności od prędkości i wysokości?

    Jeżeli chodzi o mieszankę, to rozumiem, że na skład mieszanki wpływa tylko ciśnienie powietrza (wysokość), jeżeli nie mamy turbosprężarki?

  2. #2
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    W tym temacie Lotnictwo ultralekkie aktualnie toczy się dyskusja na temat przeciągnięcia w zakręcie.

    W książce Sebastiana Kawy Niebo pełne Żaru jest wykres zmiany prędkości minimalnej w zależności od przechylenia szybowca SZD-51 Junior i jest to w bardzo ciekawy sposób opisane. Niestety teraz nie mam jej przy sobie, a nie przeczytałem jeszcze dokładnie tego rozdziału

    Znalazłem też taki przelicznik Aircraft Turn Information Calculator Może Ci się przyda.
    W polu Aircraft Rated Stall Speed wpisujesz prędkość przeciągnięcia, w polu niżej przechylenie w stopniach. Klikasz calculate i odczytujesz z pola Increased Stall Speed jaką wartość przy danym przechyleniu przyjmuje prędkość minimalna.

  3. #3
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    No tak, ale to co ja piszę z tym podwiewaniem i w związku z tym zwiększeniem siły nośnej, co powoduje zmniejszenie prędkości zwalenia się w kora ma sens? :P

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    No tak, ale to co ja piszę z tym podwiewaniem i w związku z tym zwiększeniem siły nośnej, co powoduje zmniejszenie prędkości zwalenia się w kora ma sens? :P
    IMHO nie. Traktuj komin jako strumień powietrza wznoszący się z prędkością np. 4 m/s. Jeśli szybowiec ma opadanie własne 1 m/s, to wypadkowa prędkość wznoszenia szybowca wyniesie 3 m/s - natomiast wszystkie zasady aerodynamiki/mechaniki lotu pozostają bez zmian - prędkość przeciągnięcia w kominie powinna być taka sama jak poza kominem - oczywiście z uwzględnieniem przechylenia.
    thewho and Mimis like this.

  5. #5
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Tak jest w stanie ustalonym. Ale np. w moencie wlotu w komin, dopóki prędkości się nie ustabilizują, mogą się pewnie dziać różne rzeczy.

  6. #6
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    No to niewiem jak to jest, że mój instruktor wykręca się przy 80km/h :P
    Może coś ze prędkościomierzem, a może poprostu troche się pomyliłem. W związku ztym mam jedno pytanie, nie jest niebezpieczne wykręcanie się nisko w potarganych kominach, które wymagają ciasnego krążenia?

  7. #7
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    No to nie wiem jak to jest, że mój instruktor wykręca się przy 80km/h :P
    Z taką prędkością się krąży, nie widzę w tym nic niezwykłego (zakładam, że mowa o Puchaczu, Bocianie)

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    nie jest niebezpieczne wykręcanie się nisko w potarganych kominach, które wymagają ciasnego krążenia?
    Krążenie nisko w potarganych kominach jest trochę ryzykowne, bo może nie udać się nabrać wysokości i może być ciężko z dolotem do lotniska/lądowaniem w terenie przygodnym. Jeżeli jednak sukcesywnie z każdym okrążeniem wysokość wzrasta to nie ma powodu do obaw. Pytanie też, ile metrów rozumiesz jako "mała wysokość". Samo ciasne krążenie nie jest niebezpieczne jeżeli umie się to robić i nie przeszkadza się przy tym innym szybowcom.

  8. #8
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    No z jednej strony ludzie piszą, że w kominie prędkość przeciągnięcia wynosi tyle co w normalnym locie. No ale skoro tak, to 80km/h w zakręcie przy dużym obciążeniu to prawie granica korkociągu, jak nie prędkość przy której szybowiec zwala się w normalnym locie w korek.

    Skoro 80km/h jest spoko, to czemu na kręgu instruktorzy każą latać 100-110km/h w zakręcie? Mowa o Puchaczu :P

    A co do krążenia nisko, to chodzi o to, że na małej wysokości kominy są poszarpane, co wymusze głębokie krążenie, co przy zwiększa prędkość przeciągnięcia.


    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    IMHO nie. Traktuj komin jako strumień powietrza wznoszący się z prędkością np. 4 m/s. Jeśli szybowiec ma opadanie własne 1 m/s, to wypadkowa prędkość wznoszenia szybowca wyniesie 3 m/s - natomiast wszystkie zasady aerodynamiki/mechaniki lotu pozostają bez zmian - prędkość przeciągnięcia w kominie powinna być taka sama jak poza kominem - oczywiście z uwzględnieniem przechylenia.
    No niby tak, no ale coś musi powodować ten wzrost prędkości wznoszenia szybowca :P
    Powoduje to jak mniemam powietrze które "idzie do góry", a skoro tak to wywiera ono ciśnienie na dolnej krawędzi skrzydła, co powoduje przyrost siły nośnej, co nie?

    Nie mogę się odzwyczaić od mojego twierdzenia :P

  9. #9
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Skoro 80km/h jest spoko, to czemu na kręgu instruktorzy każą latać 100-110km/h w zakręcie? Mowa o Puchaczu :P
    110km/h to trochę przesada moim zdaniem. Uczą tak dlatego, że podczas nauki zakrętów uczeń "nie czuje" jeszcze tak dobrze szybowca i lepiej jest, żeby miał trochę za dużo na prędkościomierzu, niż za mało i zwalił się w korkociąg na małej wysokości. Pamiętam, że na swojej podstawówce też byłem uczony, że przed zakrętem należy oddać delikatnie drążek. W dalszym etapie szkolenia już od tego się odchodzi.

  10. #10
    Awatar damian1982

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    SKAVI

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Skoro 80km/h jest spoko, to czemu na kręgu instruktorzy każą latać 100-110km/h w zakręcie? Mowa o Puchaczu :P
    Nie wiem jak ciasne kręgi kręcicie w tym kominie, ale o ześlizg nie trudno zwłaszcza jak komin poszarpany. Pamiętaj, że w ciasnym zakręcie końcówkę "wewnętrznego" skrzydła powietrze opływa dużo wolniej niż powietrze, które opływa skrzydło na zewnątrz zakrętu. Jak zerwie Ci strugi na wewnętrznym skrzydle to zaczyna ono ciągnąć szybowiec w korek w kierunku zakrętu i pogłębia jeszcze bardziej sytuację. Pewnie instruktor woli mieć zapas prędkości niż latać na granicy przeciągnięcia.


    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    coś musi powodować ten wzrost prędkości wznoszenia szybowca :P
    Powoduje to jak mniemam powietrze które "idzie do góry", a skoro tak to wywiera ono ciśnienie na dolnej krawędzi skrzydła, co powoduje przyrost siły nośnej, co nie?
    Latasz w poruszającej się masie powietrza,. Jeśli komin czyli masa powietrza porusza się ku górze, to i Twój szybowiec razem z nią. Nie zmienia to jednak faktu, że względem tegoż ośrodka w którym się poruszasz musisz tak czy inaczej pilnować prędkości.
    Ostatnio edytowane przez damian1982 ; 12-05-2013 o 19:52

  11. #11
    Awatar andrewm12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Czyli wychodzi na to, że to poprostu kwestia wyczucia szybowca

    Dzięki za odpowiedź, ciekawa sprawa :P

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Im mniejszy skok śmigła, tym mniejszy opór, ale także i ciąg. Logiczne jest, że przy starcie i lądowaniu gdy prędkości są małe skok daje się na full. Gdy prędkości są większe, zmniejsza się opór, dając mniejszy skok. A co, gdy jesteśmy na 5.000m? Wtedy mamy dużą prędkość, więc normalnie dałoby się mniejszy skok, ale opory powietrza też są niskie, więc można dać trochę więcej? Jest jakiś wykres dla skoku w zależności od prędkości i wysokości?
    Cieżko mi sie to czyta bo według mnie używasz pojęcie skoku śmiała na opak, to co ty nazywasz małym skokiem ja raczej nazywam duzym i na odwrót, ja kojarze skok śmigla z katem natarcia śmigla - przy starcie ten kat/skok (pitch) dajesz mały, za to większe obroty (cos jak 1-bieg w samochodzie) na wysokości to sie zmienia, tak jakbyśmy przechodził na wyższy bieg, skok śmigla zwiększasz aby zmniejszyć obroty silnika. Poza tym jedynie patrzysz sie na opór śmigla a sa jeszcze inne bardzo ważne czynniki - obroty silnika i tzw. efektywność (doskonalosc) śmigla, zreszta wykresy ktore zwykle znajdziesz właśnie opisują doskonałość pracy śmigla w funkcji wysokości/szybkości. Jest sporo zaawansowanej literatury na ten temat z różnymi wykresami, to jest trochę bardziej złożony problem niż opisujesz.

    http://www.nar-associates.com/techni...ncy_screen.pdf
    damian1982 and Canonier like this.

  13. #13
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez andrewm12 Zobacz posta
    Czyli wychodzi na to, że to poprostu kwestia wyczucia szybowca
    Dokładnie to kwestia utrzymywania stałej prędkości w zakręcie.

  14. #14
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    W samolocie nie sterujesz skokiem, tylko obrotami. Skokiem steruje odpowiedni system, który próbuje utrzymać zadane obroty.

  15. #15
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    To może najpierw kolega andrewm12 niech sprecyzuje, czy chodzi mu o śmigła samonastawne (CSP) czy te o "ręcznie" zmienianym skoku, bo czytając odpowiedzi o jednych a myśląc o drugich dopiero dostanie Sajgonu w głowie.

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Art-J Zobacz posta
    dopiero dostanie Sajgonu w głowie.
    Nie powinien bo fizyka jest identyczna w obu wypadkach.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •