Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree2Likes
  • 1 Post By Craviec
  • 1 Post By Art-J

Wątek: Temat o śmigłach

  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Temat o śmigłach


    Polecamy

    Śilnik tłokowy posiada moment obrotowy, z którego można obliczyć jego moc. Jak wiadomo przy pewnych obrotach silnika przypada maksymalny moment obrotowy; podczas dalszego zwiększania obrotów moment obrotowy spada, ale moc jeszcze wzrasta do pewnego punktu. Przy czym jednostkowe zużycie paliwa jest najmniejsze gdzieś pomiędzy tymi dwoma punktami. Kiedy śmigło jest na stałe spięte z silnikiem to wraz ze wzrostem obrotów stawia coraz większy opór silnikowi. Przy śmigle o zmiennym skoku zmiany te można (i zapewne tak się dzieje) kompensować zmianą skoku śmigła.
    Moje pytanie brzmi: jak sie dobiera śmigło stałe do danego silnika, jakie obroty - nie konkretne ale w odniesiu do punktów moment i moc - osiąga silnik przy pełnym otwarciu przepustnicy.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dobór śmigła stałego jest zawsze pewnym kompromisem - trzeba wypośrodkować pomiędzy lepszymi osiągami na małych prędkościach (start, wznoszenie) a lepszymi osiągami na większych prędkościach (przelotowych). Większe kąty nastawienia śmigła umożliwiają osiąganie większych prędkości na przelocie, ale jednocześnie pogarszają charakterystyki startu i wznoszenia - i odwrotnie przy mniejszych kątach nastawienia - samolot ma lepsze osiągi przy starcie i na wznoszeniu, gorsze na przelocie. Wybór zależy głównie od planowanego przeznaczenia samolotu.

    Co do drugiej części pytania. Myślę, że aby na nie odpowiedzieć należałoby się przyjrzeć charakterystykom poszczególnych silników. Tutaj można znaleźć kilka słów o jednym z najpopularniejszych silników montowanych w samolotach lekkich (są również odnośniki do innych typów silników): Continental O-200 - Wikipedia, the free encyclopedia.
    RedLite likes this.

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzięki, pogrzebię w temacie, bo jest interesujący.

  4. #4
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Sanfran, nie zapominaj, że obciążenie zespołu śmigło-silnik nie zależy tylko od obrotów, ale w co najmniej jednakowym stopniu od prędkości i wysokości lotu samego statku powietrznego. Nawet przy śmigle o stałym skoku, Twoje stwierdzenie "Kiedy śmigło jest na stałe spięte z silnikiem to wraz ze wzrostem obrotów stawia coraz większy opór silnikowi" jest prawidłowe raczej tylko w momencie zmiany obrotów na wyższe, bo już później, gdy cały samolot przyspiesza, wówczas posuw śmigła wzrasta -> kąty natarcia na łopatach maleją -> współczynnik oporu na łopatach maleje -> a zatem moment oporowy śmigła MALEJE, aż do uzyskania równowagi między mocą wytwarzaną przez silnik (przy danym ustawieniu przepustnicy) a mocą pochłanianą przez śmigło. Ba, jeśli samolot przyszpiesza dalej (np nurkuje), to w pewnym momencie już nie silnik napędza śmigło, ale śmigło napędza silnik (tzw. wiatrakowanie) i wtedy to ten drugi stawia większy opór temu pierwszemu (do czasu, gdy silnik zacznie gubić zawory, tłoki i zęby z reduktora ).

    Dobór śmigła do samolotu to jedna wielka rzeźba w g... yy, powiedzmy, w budyniu . Na studiach robiłem to nie raz, ale tylko dla śmigieł samonastawnych (i dzięki Bogu, bo dla stałych procedura jest znacznie bardziej upierdliwa). Posługiwaliśmy się tradycyjną, "ręczną" recepturą z czasów przedkomputerowych ("Mechanika Lotu" Fiszdona), więc nie wiem jak to teraz robią mocarze uzbrojeni w dzisiejsze narzędzia numerycznej mechaniki płynów.

    Tak czy owak, zarówno w przypadku śmigieł o stałym skoku, jak i nastawnych, punkt wyjścia i początek zabawy był ten sam: wybór optymalnej prędkości lotu, np. tej, z którą nasz "latawiec" będzie zazwyczaj podróżował; wybór optymalnej wysokości lotu (potrzebny ze względu na gęstość powietrza), założenie mocy silnika i odpowiadających jej obrotów (na przykład dla ekonomicznych warunków przelotowych, podanych przez producenta silnika). Potem obliczenie tzw. cechy średnicowej Cd, grzebanie w charakterystykach różnych śmigieł w celu wybrania takiego, które przy posuwie i Cd dla zadanych przed chwilą warunków zapewni najwyższą sprawność; potem obliczenie średnicy, sprawdzenie prędkości na końcówkach łopat i... powrót do punktu wyjścia, bo zazwyczaj pierwsze dobrane śmigło było niedobre . W następnej kolejności wyznaczanie mocy rozporządzalnej zespołu napędowego, które wymagało obliczania tzw. wspołczynników mocy, jeszcze bardziej mozolnego wytrzeszczania się w charakterystyki śmigłowe i na ich podstawie wyznaczania mocy rozporządzalnej dla szeregu prędkości i wysokości lotu.

    A "najfajniejsze" jest to, że oprócz warunków przelotowych trzeba gdzieś uwzględnić start i wnoszenie, jak już Craviec wspomniał. Dochodzi tu zatem jeszcze jeden współczynnik (ciągu) i zabawa zaczyna się od nowa - obliczenia powtarzamy iteracyjnie aż uda się kompromisowo wybrać takie śmigło, które wszystkich zadowoli (no, chyba że mamy górę pieniędzy na zaprojektowanie od zera śmigła nowego).

    Zagadnienie ciekawe, ale nikczemne zarazem!
    Mimis likes this.

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Art-J, dziękuję bardzo fajna odpowiedź.
    Czy wiesz może jak śmigła samonastawne nazywają się po angielsku, bo wujek google nie ma zbyt wielu odpowiedzi po polsku.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tutaj masz krótko i zwięźle opisane po angielsku różne rodzaje śmigieł: TYPE OF AIRCRAFT PROPELLER. Na podstawie tego artykułu łatwiej znaleźć wiele ciekawych informacji na ten temat - sam przez to przechodziłem

    I polecam jeszcze wątek z naszego forum, który niedawno sporo mi wyjaśnił: Przestawialne śmigło.

  7. #7
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Wujek google mógł nie pomóc, bo u nas jedni mawiają samonastawne, inni stałoobrotowe, tak czy owak obie frakcje maja na myśli tzw. Constant Speed Propeller. Poczytaj do kanapek to co Craviec podlinkował, gdyż zaiste, ciekawe niuanse były poruszane w tamtym wątku.

  8. #8
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    A tak przy okazji, moze ktoś przypomnieć co to dokładnie jest posuw smigla?

  9. #9
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    A tak przy okazji, moze ktoś przypomnieć co to dokładnie jest posuw smigla?
    Posuwem śmigła nazywamy: stosunek prędkości lotu do prędkości obwodowej.

    Ale coby za mądrze nie pisać (Domicz, Szutowski "Podręcznik Pilota Samolotowego" s.12)
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  10. #10
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    O.K. , dzieki. Nie pamietałem wlasnie jak czym sie rożni skok rzeczywisty, od posuwu. Wychodzi na to, ze to to samo

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •