Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie Do czego to służy - uchwyt pod silnikiem


    Polecamy

    Leciałem ostatnio samolotem Fokker 50 (OO-VLS) i zauważyłem coś dziwnego pod silnikiem - oznaczone owalem. Co to takiego i do czego to służy?

    Przy okazji zaznaczyłem strzałką klapę, która otworzyła się podczas startu - podejrzewam dodatkowe chłodzenie.


  2. #2

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Klapa to wylot powietrza z chłodnicy oleju. Wystający element wygląda na czujnik TAT.

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Trochę myślałem nad tym i zastanawiam się czy to nie jest czasami rodzaj pitotki do pomiaru ciągu generowango przez silnik (torque), bo z drugiej strony był identyczny.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ciąg to po angielsku thrust, podczas gdy torque to moment obrotowy.

  5. #5
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    drenaż...

  6. #6
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    Ciąg to po angielsku thrust, podczas gdy torque to moment obrotowy.
    Tak wiem, ale czytałem gdzieś, że w przypadku gdy silnik napędza śmigło lub śrubę ciąg jest wprost proporcjonalny do momentu obrotowego pobieranego przez śmigło. Tak w uproszczeniu. Czy mogę prosić o potwierdzenie, czy jest to prawda?

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Z zasady nie, bo sprawność śmigła nie jest stała.

  8. #8
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Dzieki.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nawet przy stałej sprawności śmigła tak nie będzie. W wersji wyidealizowanej: moc silnika = moment skręcający na wale * prędkość obrotowa śmigła = siła ciągu * prędkość samolotu - od razu widać, że przy stałym momencie może być wytwarzana zmienna siła ciągu. Oczywiście, uwzględniając zmienę sprawności można wyobrazić sobie sytuację, gdy wytwarzany jest znaczący moment, ale zerowy ciąg.
    Professional Pilot - Power

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PZl Belfegor Zobacz posta
    moc silnika
    A nie moc ZSS?

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    ZSS jako zespół silnik-śmigło? Tak, masz rację - pierwotnie gdy pisałem post tam było "magiczne śmigło" o stałej sprawności 1, śmigło to wyleciało z wiadomości by nie wprowadzać nadmiarowych bytów, ale równania nie zmieniłem.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak, tak, chodziło mi o zespół silnik-śmigło (w niektórych źródłach w zasadzie "zespół śmigło-silnikowy" - i w tychże źródłach skracany do ZSS).

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •