Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2007

    Domyślnie Dlaczego niektóre samoloty mają winglety, a inne nie?


    Polecamy

    Dlaczego niektóre samolty mają winglety, a inne nie, skoro to taka dobra rzecz - zmniejszają turbulencje, zuzycia paliwa, przyspieszają wznoszenie itp?

  2. #2
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Bo winglety wcale nie sa takie oczywiste i juz dzis wiadomo ze mozesz uzyskac ten sam efekt innymi metodami - naprzyklad tak jak to jest w 777 gdzie koncowki skrzydel sa lekko podwiniete ("raked wingtips"). Ekonomia wingletow wcale nie jest tak oczywista i jednostronna jak to przedstawiasz - tutaj jest dosc techniczna dyskusja na ten temat (po angielsku):

    http://www.airliners.net/discussions...d.main/109076/

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    DUS-TMA

    Domyślnie

    Czesc chlopaki. Mam takie pytanko dotyczace wingletow. Pracuje na lotnisku i zaobserwowalem trzy rodzaje wingletow. Nie wiem czy wszystkie nazywaja sie winglety czy jakos inaczej ale to wlasnie chcialbym ustalic - przy waszej pomocy.

    Nie mam chwilowo zbyt duzo czasu wiec nie wkleje zadnych zdjec ale sprobuje opisac.

    Wiec mamy koncowki skrzydel "wygiete" ku gorze - to sa winglety tak?

    Widzialem jeszcze koncowki skrzydel wygiete na koncu o 45 stopni. Koncowki te wygladaly jak trapez. (widzialem na A330 LTU)

    Widzialem tez na koncu skrzydel jakby "doklejone" trojkaty. (widzialem przy A320 Bluewings).

    Czy wszystkie te koncowki to tzw. winglety czy moze maja jakas inna nazwe?
    No i czy wszystkie pomagaja zaoszczedzic paliwo, pomagaja w szybszym wznoszeniu sie i podczas turbulencii "uspokajaja" samolot?

  4. #4
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    http://en.wikipedia.org/wiki/Winglet#Notable_examples

    Tak pokrótce: Są winglety, po prostu wygięte ku górze końcowki skrzydeł (A330, A340, B744, MD-11), są blended winglets, które są mocniej wyprofilowane ku górze i gładko przechodzą w płat (737, 757, Embraery E-Jets), oraz wingtip fence, prostopadłe do skrzydła powierzchnie (A320, A380).

    Wszystkie winglety zmniejszają wiry schodzące ze skrzydła, zamieniając je na ciąg, zmniejszają opór indukowany (nie jestem pewien czy "płotki" A także tak działają) poprzez zwiększenie rozpiętości płata, co dopiero w konsekwencji pozwala zaoszczędzić paliwo, sprawiają że łagodniej się leci przez turbulentne powietrze itp.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  5. #5
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Wszystkie winglety zmniejszają wiry schodzące ze skrzydła, zamieniając je na ciąg,
    ?

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Ten ciąg minimalny ale jednak jest, zauważ że winglety są minimalnie pod kątem do kierunku lotu, wiry schodzą spod płata i trafiają na winglet, ale przez to że nie jest on prostopadły to się wytwarza niewielka siła ciągu . To miałem na zasadach lotu . No i jeszcze zazwyczaj jest wyprofilowany w płat, więc przez sam lot się też wytwarza na nim siła od przepływu powietrza.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Chyba zes cos nie do konca zrozumial. Opor sie zmniejsza nie dlatego ze wieksza jest rozpietosc , tylko redukowane sa wiry. A z twojego opisu to jesli juz to nie ciag, tylko co najwyzej sila nosna.

  8. #8
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie


    Polecamy

    do tego co napisał behemot można dodać, że winglet się zwęża co powoduje zmniejszanie się różnicy ciśnień między górną, a dolną powierzchnią skrzydła co powoduje zmniejszenie oporu indukowanego i tym samym powstających na końcach skrzydeł wirów. ja to miałem na aerodynamice

    jeszcze do tego wir nie schodzi tylko spływa jeśli już poprawiamy terminologie. no i raczej wątpie żeby winglet miał jakikolwiek udział w wytwarzaniu siły nośnej.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •