Na tym polega ze wplyw/przeplyw powietrza w silniku zostaje na tyle zaburzony ze silnik przestaje pracowac poprawnie lub wrecz gasnie.
Na tym polega ze wplyw/przeplyw powietrza w silniku zostaje na tyle zaburzony ze silnik przestaje pracowac poprawnie lub wrecz gasnie.
Stall (po polsku chyba pompaż) w przypadku silnika to zaburzenie przepływu powietrza, zwykle związane ze sprężarkami - najgorszy przypadek to surge czyli prkatycznie odwrócenie przepływu
Zasadniczo silnik się powinno tak zaprojektować żeby był stall free i nie miał restykcji jeżeli chodzi o operowanie przepustnicą (najczęściej stosuje się odpowiedni software sterujący dopływem paliwa, VSV (Variable Stator Vanes) i VBV (Variable Bleed Valve) , skutki są takie że szczególnie przy wysokich mocach prowadzi to do fizycznych uszkodzeń części silnika , z samolotem najcześciej się nie dzieje nic poza tym że silnik nie dostarcza ciągu....
Katastrofą to zwykle nie grozi chyba że próbuje się lądować na lotniskowcu samolotem wyposażonym w tandetny silnik ;-)
KZ
Zakładki