Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree2Likes
  • 1 Post By Buashy
  • 1 Post By tadeuszkominek

Wątek: Hamulce aerodynamiczne.

  1. #1
    Awatar pizzabhoy

    Dołączył
    May 2013
    Mieszka w
    Kołobrzeg

    Domyślnie Hamulce aerodynamiczne.


    Polecamy

    Witam,

    mam pytanie á propos hamulców aerodynamicznych. Według wikipedii jest to powierzchnia, która zwiększa opór aerodynamiczny, bez zmiany siły nośnej, w przeciwieństwie do spojlerów, których zadaniem jest zmiana siły nośnej przy minimalnej zmianie oporu. I mamy do dyspozycji obrazek (http://upload.wikimedia.org/wikipedi...of_a_plane.svg) i owe hamulce są zaznaczone numerem 10, gdzie spojlery to numer 9. Chciałbym się spytać dlaczego te dwa elementy, o podobnej budowie (?), podobnie rozmieszczone, wpływają na różne, zgoła inne, rzeczy.
    Widziałem też, że hamulce mogą występować w innym miejscu niż na skrzydle - gdzie dokładnie?

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Spojler pełni również rolę hamulca aerodynamicznego. Innymi słowy "ta klapa" odchylona mało = speedbrake (hamulec aerodynamiczny do używania w powietrzu), "ta klapa" odchylona dużo = spojler i hamulec aerodynamiczny w jednym.
    Co do ostatniego pytania, to dopiero co podobne padło - BAe146 .
    Eee tam, podpis ;)

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Z tym że w szybowcach hamulcami nazywamy płyty wysuwane prostopadle do płaszczyzny skrzydła, których głównym zadaniem jest zwiększenie opadania. Nie słyszałem by ktoś mówił na nie spoilery.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4
    Awatar zicherka

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    domu.

    Domyślnie

    Bardzo fajnie widac je tu:
    Zdravim

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pizzabhoy Zobacz posta
    Widziałem też, że hamulce mogą występować w innym miejscu niż na skrzydle - gdzie dokładnie?


    http://www.abload.de/img/typhoon1bhw9b.jpg

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Mogą też występować po bokach kadłuba, np. MiG-15:


    na spodzie kadłuba, np. MiG-21:


    na końcówkach skrzydeł, np. A-6A/B:


    pod skrzydłami, np. SBD Dauntless:


    mogą być nim też przeciwstawnie wychylone stery kierunku, np. F/A-18:


    nie mówiąc już o tym, że śmigło w samolocie śmigłowym też może być hamulcem aerodynamicznym.

    Pewnie zapomniałem jeszcze o jakimś rozwiązaniu konstrukcyjnym.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  7. #7
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Minęło 30 minut, więc poproszę o scalenie.

    Jeszcze jednym rozwiązaniem w samolotach z układem "kaczka" (np. Rafale) jest wychylenie przednich powierzchni "w dół" podczas dobiegu przy lądowaniu. Zapewnia to hamowanie aerodynamiczne oraz docisk samolotu (głównie przedniego koła) do pasa.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  8. #8
    FJ
    FJ jest nieaktywny
    Awatar FJ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Goleniów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RzEmYk Zobacz posta
    nie mówiąc już o tym, że śmigło w samolocie śmigłowym też może być hamulcem aerodynamicznym
    Odnośnie hamowania w powietrzu turbo-propem. Jak redukuje się prędkość za pomocą śmigła? Czy np. przy "ostrym zejściu" można użyć wstecznego ciągu?

  9. #9
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FJ Zobacz posta
    Jak redukuje się prędkość za pomocą śmigła? Czy np. przy "ostrym zejściu" można użyć wstecznego ciągu?
    Generalnie dodając obroty i ubierając mocy.

    Użycie rewersu w locie jest zabronione chyba na wszystkich turbopropach. Co najwyżej na niektórych z nich można używać 'zakresu beta' śmigła (bardzo mały skok śmigła - nie wytwarza ciągu ale daje duży opór).
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Gdzieś czytałem, że jak Amerykanie ćwiczyli lądowania C-130 na lotniskowcu to przed przyziemieniem dawali rewers. Ale teraz znalazłem tylko informację, że LSO dawał komendę "engine chop" jak samolot był ok. 1m nad pokładem.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Mam takie pytanie, podczas wznoszenia A-320 ok. 3 minuty po rozpoczęciu rozbiegu ( klapy jeszcze w konfiguracji startowej) w samolocie na 2-3 sekundy minimalnie wysuwają się hamulce aerodynamiczne. Z czym to może być związane?

  12. #12
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Nie jestem specjalistą od A320, ale zauważyłem w różnych samolotach, że często spoilery współpracują z lotkami i unoszą się, gdy pilot chce przechylić samolot na skrzydło lub po prostu koryguje przechylenie. Wówczas unosi się lekko spoiler tylko na jednym skrzydle, na które akurat został wychylony ster (wolant lub joystick lub co ten model akurat ma). Spoiler na drugim skrzydle prawdopodobnie był schowany, więc to raczej nie było hamowanie tylko zakręt, ale niech mnie poprawią specjaliści od A320, jeśli się mylę.
    Inter likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Pytanie do filmu:

    Dlaczego podczas startu są wysunięte hamulce aerodynamiczne (jeżeli to są hamulce aerodynamiczne)? Ma to coś wspólnego z dużym wiatrem z lewej?

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    W a320 hamulce aerodynamiczne i spojlery pełnią jeszcze funkcję lotek, przy niskich prędkościach.
    Inter likes this.

  15. #15
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez tadeuszkominek Zobacz posta
    Dlaczego podczas startu są wysunięte hamulce aerodynamiczne (jeżeli to są hamulce aerodynamiczne)? Ma to coś wspólnego z dużym wiatrem z lewej?
    To jest spoiler i prawdopodobnie był wysunięty tylko na lewym skrzydle. Jeśli faktycznie był silny wiatr boczny z lewej strony to pilot prawdopodobnie już podczas rozbiegu ustawił lotki lekko na lewe skrzydło, żeby mu tuż po oderwaniu nie poszło gwałtownie do góry z powodu wiatru. Widać jak chwilę po oderwaniu spoiler chowa się nieco i pracuje równolegle z lewą lotką.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •