Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree2Likes
  • 2 Post By Flycat

Wątek: Co to jest oś skrętna skrzydła i moment skręcający skrzydła?

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Co to jest oś skrętna skrzydła i moment skręcający skrzydła?


    Polecamy

    Jedyne wytłumaczenia tych zagadnień znalazłem tu:

    Moment skręcający - WIEM, darmowa encyklopedia
    Oś skrętna skrzydła - WIEM, darmowa encyklopedia

    Są jednak raczej mało obrazowe, dlatego prosiłbym o choć trochę bardziej wyczerpujące wyjaśnienie.

  2. #2
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Wyobraź sobie profil skrzydła. W pewnym miejscu na cięciwie znajduje się punkt zwany środkiem skręceń (tak samo jak na cięciwie znajduje się np. środek parcia). Jest to właśnie fragment osi przechodzącej prostopadle do nas, obserwatorów. Wokół tego punktu (osi) następuje skręcenie skrzydła.
    Przed środkiem skręceń tj. bliżej noska profilu znajduje się środek aerodynamiczny w którym przyczepiona jest siła nośna. Siła ta, pomnożona przez odległość pomiędzy jednym a drugim punktem daje właśnie moment skręcający. Im większa Pz tym silniejsza tendencja do skręcenia, któremu przeciwstawia się sztywność konstrukcji.
    Moment ten zależy od kwadratu prędkości, toteż prędzej czy później sztywność skrzydła okaże się zbyt mała i nastąpi jego ukręcenie. Ponadto dąży się do umieszczenia jak najbliżej osi skrętnej, środka ciężkości skrzydła co ma z kolei znaczenie przy przeciwdziałaniu flatterowi.
    Nie jest to może akademickie wytłumaczenie, ale na potrzeby "mechaniki w praktyce" powinno wystarczyć
    Craviec and moraw2008 like this.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Super odpowiedź, wielkie dzięki! Jeszcze celem uściślenia:

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Przed środkiem skręceń tj. bliżej noska profilu znajduje się środek aerodynamiczny
    Czy środek aerodynamiczny zawsze znajduje się przed środkiem skręceń?

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    odległość pomiędzy jednym a drugim punktem
    Czyli po prostu ramię, tak?

    I na koniec - w jakich książkach o tym piszą?

  4. #4
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    I na koniec - w jakich książkach o tym piszą?
    Tak na szybko sprawdzając, jest co nieco u L. Szutowskiego w "Budowa i Pilotaż samolotów lekkich" przy okazji omawiania rewersu lotek. Na pewno coś też będzie na ten temat w Aerodynamice Abłamowicza. Warto szukać w pokrewnych tematach jak "rewers lotek" czy "aeroelastyczność"
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  5. #5
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Czy środek aerodynamiczny zawsze znajduje się przed środkiem skręceń?
    We wszystkich przykładach i modelach które widziałem, przedstawiany był taki właśnie układ. Nie oznacza to, że nie może być odstępstw od takiego schematu, ale na ten temat niech się już mądrzejsi wypowiedzą.

    Mówiąc o odległości między środkiem aerodynamicznym, a skręceń oczywiście miałem na myśli ramię siły. Schemat tego o czym mowa poniżej, środek skręceń zaznaczony za pomocą sprężyny.




    Co do wiedzy, ja akurat dość dużo pamiętam z Mechaniki lotu autorstwa W. Łaneckiej - Makaruk. W kwestii aeroelastyczności jest do ściągnięcia cały cykl wykładów poświęconeych tym zjawiskom. Podaję linka Materiały pomocnicze - te PDFy na dole (z nich pochodzi rysunek). Warto poszukać jeszcze u Abłamowicza i w podręcznikach wojskowych, teraz niestety nie mam takiej możliwości.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Jeszcze jedną rzecz chciałbym wyjaśnić.

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    środek aerodynamiczny
    To inaczej środek równowagi obojętnej czy to dwa różne pojęcia?

  7. #7
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Mowa tu o środku aerodynamicznym (ognisku) skrzydła, więc są to różne pojęcia.
    Jeśli już to środek równowagi można utożsamiać ze środkiem aerodynamicznym, ale całego samolotu. W stosunku środka skrzydła jest on przesunięty do tyłu, gdyż stanowi wypadkowe miejsce zsumowanych przyrostów sił nośnych od skrzydła, usterzenia, kadłuba itp. W myśl tej zasady, środek ciężkości musi znajdować się przed ogniskiem samolotu (punktem równowagi obojętnej), żeby ten był stateczny.

    Jest troszkę bałagan w tej terminologii, różni autorzy stosują różne nazwy i czasami trzeba je jakoś ze sobą kojarzyć, ale idzie ogarnąć

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Powracam do tematu, ponieważ nie mogę sobie uzmysłowić różnicy pomiędzy środkiem parcia a środkiem aerodynamicznym. Wiem, że ś.p. przemieszcza się wraz ze zmianą kąta natarcia, a ś.a. pozostaje bez zmian. Jednak nie potrafię pojąć dlaczego tak się dzieje skoro, o ile dobrze rozumiem definicje obu środków, oba odnoszą się do sił aerodynamicznych działających na obiekt.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale czy nie za duzo nagle tych środków sie namnożyło:

    1 środek parcia
    2 środek aerodynamiczny
    3 środek skręcen

    W analogicznej literaturze angielskiej na ten sam temat używają tylko dwóch środków

    4 aerodynamic center AC (punkt obrotu)
    5 pressure center PC (przyłożenie siły nośnej)

    Co ciekawe 4 wydaje sie nie być odpowiednikiem polskiego 2.

  10. #10
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Powracam do tematu, ponieważ nie mogę sobie uzmysłowić różnicy pomiędzy środkiem parcia a środkiem aerodynamicznym. Wiem, że ś.p. przemieszcza się wraz ze zmianą kąta natarcia, a ś.a. pozostaje bez zmian. Jednak nie potrafię pojąć dlaczego tak się dzieje skoro, o ile dobrze rozumiem definicje obu środków, oba odnoszą się do sił aerodynamicznych działających na obiekt.
    Zobacz #8 w Wyjaśnienie statycznej stateczności podłużnej Definicja ś.a. i ś.p. odnosi się do tej samej siły, ale zaczepionej w innym punkcie. W przypadku ś.p. punkt ten zmienia się z każdą zmianą kąta natarcia, dlatego żeby uprościć sprawę stosuję się ś.a.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ok, ale w takim razie dlaczego stosuje się dwa różne pojęcia dotyczące tej samej rzeczy? Rozumiem, że ś.a. jest uproszczeniem. Czy to oznacza, że ś.a. używany jest w teorii dla wyjaśnienia pewnych zjawisk, a ś.p. występuje faktycznie?

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Ok, ale w takim razie dlaczego stosuje się dwa różne pojęcia dotyczące tej samej rzeczy?
    Przeczytaj post #8, tam to jest wyjasnione, jestem zupelnie nowy w temacie ale nie mialem zadnego problemu ze zrozumieniem. Przyblizenie jest przyblizeniem, nie ma sensu mowic ze cos "wystepuje faktycznie" a poniewaz cos jest przyblizeniem to juz nie wystepuje.

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Goraco polecam ta stroniczke NASA ktora ten temat omawia wedlug mnie bardzo jasno i obrazowo, tylko trzeba sie nagiac do innej niz polskiej terminologii. Jeszcze dwa dni temu nic nie wiedzialem co to takiego ten Aerodynamic Center ale teraz widze ze tkwi w tym pewna magia, czegos sie nauczylem.

    Aerodynamic Center
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 23-09-2013 o 09:28

  14. #14
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Saturn5, bardzo fajna strona.
    Co do terminologii wydaje mi się, że nie ma problemu tzn. aerodynamic center = środek aerodynamiczny, a center of pressure środek parcia.
    Środek skręceń do chyba shear center/center of twist.

  15. #15
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    No z tym shear center to bym raczej ostrożnie - środek ścinania (znany w naszej literaturze także jako środek zginania, środek sił poprzecznych lub środek sztywności przekroju) jest punktem przekroju belki, do którego przykładając siłę wywołujemy tylko zginanie, co nijak ma się do Twojej (Flycat) definicji środka skręceń (center of twist?)

    Co do reszty jak wyżej. Tu akurat terminologie nasza i ichnia wydają się tożsame. W całym tym bajzlu trzeba po prostu pamiętać, aby nie mieszać środków dla samego profilu/płata z tymi dla całego samolotu oraz nie mieszać środków w aerodynamice (związanych z lotem) ze środkami w wytrzymałości materiałów (związanymi ze strukturą płata rozpatrywanego jako belka zginana i skręcana). Co nie znaczy na 100%, że właśnie tego nie zrobiłem akapit wyżej .

    Craviec, mam nadzieję, że link do stronki NASA'owej rozjaśnił nieco kwestię środka aerodynamicznego profilu. Fakt, że taki punkt istnieje dramatycznie upraszcza wszelakie obliczenia z mechaniki lotu, bo jeśli moment pochylający w tym punkcie jest stały (i zazwyczaj podawany w źródłach dla każdego profilu) niezależnie od kąta natarcia, to przy zaczepieniu układu współrzędnych w tym miejscu automatycznie odpada nam jedna zmienna - i dobrze, bo z pozostałymi (Cz i Cx) i tak robi się straszna zadyma (samo ex-studenckie wspomnienie równań stateczności z wielopiętrowymi ułamkami marszczy okrutnie me oblicze).
    Ostatnio edytowane przez Art-J ; 24-09-2013 o 18:20 Powód: takie tam refleksje

  16. #16
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Co do terminologii wydaje mi się, że nie ma problemu tzn. aerodynamic center = środek aerodynamiczny,
    Wedlug mnie wlasnie nie bo ich Aerodynamic Center to twoj "srodek skrecen".

  17. #17
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie zgadzam się.
    Engineers call the location where the aerodynamic moment remains constant the aerodynamic center (ac) of the airfoil. To jest właśnie środek aerodynamiczny, punkt w którym moment aerodynamiczny pozostaje stały dla różnych kątów natarcia. Środek skręceń to co innego - względem niego, na skutek siły przyłożonej w środku aerodynamicznym "skręca się" profil. W przytoczonym artykule nie ma mowy o skręcaniu tylko momentach jakie towarzyszą Ś.A.

    Żeby nie było, kolejne źródło NASA - polecam szczególnie fig. 2. http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/ca...2003138674.pdf

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •