Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree2Likes
  • 1 Post By sanfran
  • 1 Post By ozim

Wątek: Temperatura w kabinie

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Temperatura w kabinie


    Polecamy

    1.W jaki sposób utrzymuje się odpowiednią temperaturę w kabinach pasażerskich?
    2.Czy przeciwdziałanie wychładzaniu do temperatury otoczenia wymaga dostarczania znacznej ilości energii w stosunku do tego, co zużywane jest na sam przelot?
    3.Czy tarcie kadłuba o powietrze jest znaczącym zjawiskiem w kontekście utrzymania temperatury w samolocie?

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    1. Miesza sie powietrze z zewnątrz, powietrze(częściowo) w kabinie i ciepłe powietrze powstające przy pracy silników
    2. Ciepłe powietrze jest "przy okazji" więc nie jest to ciepło produkowane specjalnie. Pełen samolot ludzi, też dostarcza pewną ilość ciepła
    3. Wydaje mi się że tarcie, przy tej prędkości, jest zbyt małe, by wpływać na temperaturę wewnątrz.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Czyli klimatyzatora niema w samolocie? To jak schładzane jest powietrze np gdy na zewnątrz jest upał 30st?
    A gdy samolot stoi na płycie postojowej?

  4. #4
    uKL
    uKL jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Warszawa/Lublin

    Domyślnie

    Owszem, klimatyzator też jest. Nazywa się PACK.

    Możesz więcej poczytać tutaj: Environmental control system (aircraft) - Wikipedia, the free encyclopedia

  5. #5

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    To jak schładzane jest powietrze np gdy na zewnątrz jest upał 30st?
    A gdy samolot stoi na płycie postojowej?
    Gdy samolot stoi na płycie postojowej, ma wyłączone silniki piloci mogą uruchomić APU, które będzie dostarczało energię, chociażby do klimatyzatora, (do urządzeń pokładowych, oświetlenia itd.) bądź można podłączyć do samolotu zewnętrzne zasilanie. Samolot nie musi lecieć, aby działała klimatyzacja.

  6. #6

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Miami Zobacz posta
    Gdy samolot stoi na płycie postojowej, ma wyłączone silniki piloci mogą uruchomić APU, które będzie dostarczało energię, chociażby do klimatyzatora, (do urządzeń pokładowych, oświetlenia itd.) bądź można podłączyć do samolotu zewnętrzne zasilanie. Samolot nie musi lecieć, aby działała klimatyzacja.
    Jeśli nie jest potrzebna klima, to podłącza sie w 99% GPU, które zapewnia energie dla większości urządzeń oraz testów.

    Zwróć uwagę ile kg/h zużywa GPU szczególnie te elektryczne, a ile APU

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    APU niestety często włącza się chwilę przed uruchomieniem silników, powiedzmy 10 minut... Ogólnie niestety dość późno...

  8. #8
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotr [trzykoty
    3.Czy tarcie kadłuba o powietrze jest znaczącym zjawiskiem w kontekście utrzymania temperatury w samolocie?
    Kwestię atakuje aż dwóch profesorów: At what speed does windchill give way to frictional heating? - The Naked Scientists
    For every solution there is a problem.

  9. #9
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Taka ciekawostka: temperatura poszycia zewnętrznego concorda podczas przelotu:


    Uwaga na wysokość w stopach i stopnie w Fahrenheitach.

    Oraz temperatury w różnych miejscach samolotu podczas przelotu z szybkością 2M:


    Ilustracje zaczerpnięte z książki "Flying Concorde. The Full Story" napisał Brian Calvert

    W każdym bądź razie temperatura podczas lotu powoduje wydłużenie kadłuba o kilka cali. Najlepiej to może obserwować na przykładzie panelu inżyniera pokładowego który podczas lotu odsuwa się od przegrody prawie o 2.54 cm (cal) :-)
    Canonier likes this.

  10. #10
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Pomyślałem trochę i doszedłem do wniosku, że temperatura na prawej osi górnego rysunku jest podana w C a błędnie oznaczona w F.
    Na płycie lotniska przeważnie jest 20C and nie 20F

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    SR-71 Blackbird też rozszerzał się o kilka cali podczas lotu z max. prędkością, nawet do tego stopnia, że wyciakało z niego paliwo podczas postoju na płycie (elementy poszycia były celowo nieszczelne, by dać im możliwość domknięcia się wskutek tarcia i rozszerzalności cieplnej). Po starcie samolot robił szybką rundkę w celu rozgrzania poszycia, tankował w powietrzu i dopiero wtedy rozpoczynał misję.

    Co więcej, mimo sprzeciwu aerodynamików najbardziej narażone elementy pokryto 'blachą falistą' . Oczywiście trochę przesadziłem z tym określeniem, niemniej faktycznie niektóre elementy nie mogły być gładkie bo ulegałyby uszkodzeniom podczas rozszerzania więc zastosowano nieco pofałdowany materiał, który po rozgrzaniu i rozciągnięciu był gładki i satysfakcjonował aerodynamików.

    Nawiązując do oryginalnego pytania o tarcie o kadłub - fakt, że Concorde czy Blackbird tak bardzo się nagrzewają tylko w niewielkim stopniu wynika z tarcia między cząsteczkami powietrza i poszyciem samolotu. Głównym powodem jest fala uderzeniowa wywołująca kompresję powietrza a tym samym wzrost temperatury, czyli zjawisko typowe dla samolotów naddźwiękowych.

    W klasycznym samolocie liniowym lecącym na wysokości przelotwej z prędkością rzędu 0.85 Macha kompresja też występuje ale jest to nieporównywalnie słabsze zjawisko, niemniej przyrost temperatury jest odczuwalny i wynosi 20'-30' C - tzn. przy temp. na zewnątrz wynoszącej -55'C temp. poszycie może w niektórych miejsach wzrosnąć do powiedzmy -30' C. Jeśli dobrze rozumiem obszar spiętrzenia i podwyższonej temperatury występuje tylko w niektórych miejscach płatowca, czyli nie jest tak, że otula samolot ciepłą pierzynką o temp. jedynie - 30'C a więc z pewnością nie ma to wpływu na temp. we wnętrzu samolotu.
    shiver likes this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •