Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 81
Like Tree38Likes

Wątek: Kontrolerzy ruchu lotniczego w Polsce

  1. #21

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    Podsumowując dla kilku kolegów: Forum Prostych Pytań to nie jest Forum Dla Ludzi, Którzy Nie Chcą Przyjąć Odpowiedzi. I jeszcze jedno, dla kolegi Filusa: jak Cię rzeczywiście ciekawi, to znajdziesz czas, żeby się choć trochę, całkiem płytko, powgłębiać . I tak odpowiadający tutaj, na przykład Aaben lub Layoverlover, wykazują się świętą cierpliwością i zasługują na pomnik co najmniej .
    Eee tam, podpis ;)

  2. #22
    Awatar Filus EPWA

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Ok, rozumiem. Czyli jak mnie coś ciekawi, albo czegoś nie wiem, a chciałbym wiedzieć to nie ma najmniejszego powodu zaglądać na forum, a już napewno nie na FPP. Lepiej sobie poszukac gdziekolwiek indziej, bo FPP (Forum Prostych Pytań) nie jest forum na którym można dostać odpowiedź na Proste pytania. Można jedynie dostać kolejną "zjebkę" czego przykład mamy kolejny raz (post #21). Dzięki aaben, w wolniejszej chwili przestudiuje.
    Dla mnie EOT.

  3. #23
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Filus EPWA Zobacz posta
    Ok, rozumiem. ...
    Wydaje ci się. Nie rozumiesz.
    Ale jak EOT, to EOT.
    For every solution there is a problem.

  4. #24

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polsky16 Zobacz posta
    Chodziło Malgond mi raczej że w XXI wieku jest technologia satelitarna.
    Jest, ale jest bardzo droga i trudna w realizacji. Być może największe armie świata mogą sobie pozwolić na 100% pokrycie powierzchni Ziemi radiodetekcją satelitarną w czasie rzeczywistym - ale tylko być może, bo szczegóły są tajne. Przypominam, że mówimy o radarze, czyli wykrywaniu obiektów odbijających fale radiowe. Prowadzenie takiej detekcji z satelity jest szczególnie utrudnione, bo cała Ziemia odbija fale. Naziemny radar kontroli ruchu lotniczego ma ułatwione zadanie, bo wykrywa obiekty "na tle nieba", czyli większość wiązki leci w Kosmos, echo dają tylko obiekty latające, poza tym ewentualne odbicia od terenu (przy wiązce kierowanej pod niskim kątem do horyzontu) są stałe i stosunkowo łatwo je "odjąć". Satelita ma trudniej.

    Po pierwsze, satelita "oświetlający" Ziemię wiązką radiową dostaje z grubsza stałe (z dokładnością do rzeźby terenu), mocne echo od powierzchni, wykrycie na tym tle jakichś niedużych obiektów jest bardzo trudne. Historycznie stosowano np. wiązkę niemal styczną do powierzchni, więc większość jej nie "wracała", odbijając się w Kosmos, wyraźne echo dawały "wystające" nad powierzchnię obiekty, takie jak okręty na oceanie. Na lądzie ta technika już się nie sprawdzała.

    Po drugie, satelita na niskiej orbicie nie stoi w miejscu, tylko zap***** niemal 8 km/s, więc teraz jest nad danym obszarem, a za kilka/kilkanaście minut go nie ma. Wróci za około półtorej godziny, ale będzie już trochę "obok", bo Ziemia się obróciła... Wycinek powierzchni widoczny z niskiej orbity też jest stosunkowo niewielki, kilka tysięcy kilometrów średnicy, z tego tylko jakąś małą część da się skutecznie obserwować radarowo w konkretnej chwili (skanowanie), zależnie od użytej techniki. Żeby uzyskać pokrycie znacznego obszaru non-stop potrzebna jest cała konstelacja satelitów. Dla uzyskania sensownej czasowej rozdzielczości pomiarów i tak dużo niższej niż na ziemi (antena radaru naziemnego robi jeden obrót kilka-kilkanaście razy na minutę), trzeba by ich naprawdę dużo.

    Po trzecie, moc echa radarowego spada z czwartą potęgą odległości, więc żeby coś wykryć, trzeba naprawdę dużych mocy nadajników - a z mocą na orbicie jest krucho... Słoneczko daje 1.4 kW na metr kwadratowy, z tego daje się na prąd zamienić poniżej 10%. Naziemne radary dalekiego zasięgu (obszarowe) potrzebują do zasilania wszystkich szpejów mocy ciągłej rzędu setek kilowatów.
    Finch, Filus EPWA and Mateos33 like this.

  5. #25
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Wydaje ci się. Nie rozumiesz.
    Ale jak EOT, to EOT.
    No to żeś mu wytłumaczył
    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    How it works - Flightradar24.com - Live flight tracker!
    Za to tutaj wzór odpowiedzi krótkiej aczkolwiek bardzo pomocnej. Tak trzymać
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  6. #26
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Wzor odpowiedzi, ktorej pytajacy nie zrozumial i zglosil pretensje.

  7. #27
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Myślę, że pytający zgłosił pretensje do wcześniejszej "zjebki" od Mimis, a aabenowi podziękował za link do informacji, których szukał.
    Filus EPWA likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  8. #28

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Ale ja się pytałem w jaki sposób "JA" widzę samoloty na FR24 które znajdują się nad Atlantykiem, Indyjskim, Arktycznym, baa, nawet kołem podbiegunowym no i nad "BARDZO WIELKIM" oceanem Spokojnym, tam jest samolotów od groma. Lądu tam niema, wysp też, neta też to dlaczego ja te samoloty widzę? Mogę się o stówę założyć że one tam są na bank, bo nad moim domem się zgadzają w 100 a nawet w 1000 procentach.

  9. #29
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Przeciez linka do opisu dzialania FR24 dostales, nikt ci raczej nie bedzie tutaj tego przepisywal...
    RzEmYk, malgond and lew3k like this.

  10. #30

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Czyli sat elitarnie są "łapane"? Czytałem to przetłumaczone na polski i nie rozumiem.
    Kiedyś to FR miał zasięg tylko nad lądem a nad oceanami wcale nie było ani 1 samolotu.

  11. #31
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Samoloty widoczne nad oceanami to praktycznie tylko pomarańczowe z danych FAA. Teraz pytanie czy nad oceanem FAA podaje rzeczywistą (z opóźnieniem 5 minut) pozycję, czy na podstawie planu lotu i warunków gdzie ten samolot powinien być? Na stronie FR podają tylko że FAA ma dane m.in. z radarów, ale tutaj chodzi o miejsca gdzie pokrycia radarowego brak.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #32

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Aha ale podana jest szybkość i pułap i nawet się przesuwają. Żółte też są frik.

  13. #33
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Zależy od rodzaju oraz klasy urządzen. Np. nie wszystkie samoloty LOTowskie posiadały ADS-B, nie we wszystkich krajach sa to obowiązkowe urządzenia. No i komunikaty FAA sa jednak inne niz pełne odpowiedzi z ADS-B. Wymagana jest tez odpowiednia infrastruktura naziemna - np. Australia ma kompletne pokrycie dla samolotów powyzej zdaje sie FL100 czy jakoś, a brak nad Afryką czy morzami. Zauwazcie, ze to co jest to są glównie okolice wysp...
    P.S. Źeby byo jasne- nad Australią w odleglościach ponad około 200 NM od wybrzeźa czyli poza zasięgiem radarów - na ADS-b oparta jest kontrola ruchu lotniczego.
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 04-09-2013 o 17:58
    Pozdrawiam!
    Piotr

  14. #34

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    ZTCP to te dane z FAA są na podstawie planów lotów, uaktualnione zgodnie z sytuacją ruchową.

    FAA przymierza się do dozorowania zależnego opartego na odbiornikach umieszczonych na satelitach, mieli z tego korzystać od 2018 roku.

  15. #35
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polsky16 Zobacz posta
    Żółte też są frik.
    Przy wybrzeżach i wyspach. Na środku oceanów są to dane z FAA, nie z ADS-B.
    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    ZTCP to te dane z FAA są na podstawie planów lotów, uaktualnione zgodnie z sytuacją ruchową.
    No proszę, nawet się domyśliłem poprawnie
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #36

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    z FAA czyli z czego? Wg FR pisze ze z satelity.

    Weźcie sobie prosze włączcie FR24 i na cały świat dajcie to wyraźnie widać że samoloty lecą nad wodami gdzie wysp w pobliżu niema. Więc one nie sa złapane przez satelite jak wg FR? Tylko one są tam prawdopodobnie wg rozkładu lotu? A skad by znali dokładne położenie, prędkość, pułap jak nawet prędkość się co chwile zmienia?
    A właściciele linii lotniczych też nie widzą wszystkich swoich samolotów np nad oceanami? Jeśli dobrze kojarzę to w przypadku AF447 samolot cały czas wysyłał jakieś dane techniczne nawet jak był na środku atlantyku do władz Air France.

  17. #37
    Awatar Filus EPWA

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Z tego co wyczytałem, to wygląda to tak:
    FR pobiera dane o statkach powietrznych z trzech żródeł:
    -ADS-B czyli automatyczny system, który cały czas wysyła dane o samolocie (prędkość, wysokość kurs etc.) Plany są takie, żeby w niedalekiej przyszłości każdy statnek powietrzny był w to coś wyposażony i żeby stopniowo kontrola ruchu powietrznego przechodziła z danych radarowych na dane pochodzące od ADS-B.
    -MLAT czyli system radarowy, który określa położenie samolotu na podstawie różnicy czasu odbicia fali radiowej między statkiem powietrznym a pewną ilością stacji radarowych.
    -FAA czyli pozycjonowanie samolotów poprzez odbieranie danych z Federalnej Administracji Lotnictwa, która zna plany lotów, warunki atmo, oraz monitoruje ruch powietrzny wysyłając zapytania o położeniu do Transpondera ModeS zainstalowanego na samolocie.

    I to chyba wszystkie możliwości. A to że zdarzają się samoloty widoczne na przestrzeniach nie objętych kontrolą radarową jest wynikiem składania informacji z tych trzech źródeł.
    A teraz proszę kolegów o opinię, czy ja dobrze wyczytałem i czy dobrze rozumiem. Jeśli nie to co jest nie tak?

    A co do pytania polsky16 to ja tam widzę, że żółte samoloty są widoczne wokół jakiś lądów (gdzie jest umieszczony odbiornik ADS-B) a na środku oceanu sa tylko pomarańczowe (FAA).

  18. #38

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Filus EPWA Zobacz posta
    MLAT czyli system radarowy, który określa położenie samolotu na podstawie różnicy czasu odbicia fali radiowej między statkiem powietrznym a pewną ilością stacji radarowych.
    Tutaj nie chodzi o odbicie fal radiowych - MLAT też odbiera sygnały wysyłane z samolotu, np. przez ADS-B.
    Jeśli dobrze rozumiem, to różnica jest taka, że "pakiet" z ADS-B w zawiera wszystkie potrzebne informacje (wysokość, prędkość itd.), a w starszych systemach nie (albo FR nie potrafi ich rozkodować), w związku z tym MLAT odbiera "jakiś" pakiet (ważny jest tylko czas jego odebrania), a dane (wysokość, prędkość itd.) wylicza sobie sam, na podstawie różnicy czasu odebrania pakietów. W każdym bądź razie cały czas to samolot emituje sygnały, nie ma tutaj żadnych prawdziwych radarów "oświetlających" samolot wiązką radarową.

    Ja też mam pytanie odnośnie MLAT - gdyby samolot wysyłał powiedzmy 100 sygnałów/sekundę, to odbiorniki MLAT mogłyby odebrać mniej więcej w tym samym czasie różne pakiety danych z tego samego samolotu. Czy nadajniki w samolotach wysyłają informacje na tyle rzadko, że ten problem nie występuje, czy może każdy pakiet zawiera unikalny identyfikator?

  19. #39
    Awatar Filus EPWA

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    No ja rozumiem, że każdy pakiet danych ma jakiś kod identyfikacji. System MLAT jest dokładniejszy niż kontrola radarowa, gdyż może pozycjonować obiekt co sekunde. Ograniczeniem jest tylko czas obróbki danych przez komputer. Wuczytałem to wszystko tu :MLAT

    Jest tam również mowa o LAM (Local Area Multilateration). Rozumiem, że to że na FR, na lotnisku Schiphol widzimy pozycje pojazdów poruszających się po płycie etc. to jest właśnie LAM. tak?

  20. #40

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    @Filus: to nie ten MLAT, ale zasada jest podobna.

    Ten z FR24 opiera się na pomiarach czasu nadejścia odpowiedzi transpodera modu C lub S samolotów nie posiadających nadajników ADS-B. Czyli radar kontroli ruchu "pinguje" samolot, ten odpowiada serią impulsów w modzie C (squawk code) lub S (hex code). Stacje nasłuchowe w systemie MLAT FR24 odnotowują czasy nadejścia odpowiedzi wraz ze squawkiem/hexem. Na podstawie różnicy tych czasów i lokalizacji stacji można wyznaczyć pozycję samolotu o danym identyfikatorze. Reszta to już korelacja tych kodów z innymi danymi.

Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •