Wyobraź sobie profil skrzydła. W pewnym miejscu na cięciwie znajduje się punkt zwany środkiem skręceń (tak samo jak na cięciwie znajduje się np. środek parcia). Jest to właśnie fragment osi przechodzącej prostopadle do nas, obserwatorów. Wokół tego punktu (osi) następuje skręcenie skrzydła.
Przed środkiem skręceń tj. bliżej noska profilu znajduje się środek aerodynamiczny w którym przyczepiona jest siła nośna. Siła ta, pomnożona przez odległość pomiędzy jednym a drugim punktem daje właśnie moment skręcający. Im większa Pz tym silniejsza tendencja do skręcenia, któremu przeciwstawia się sztywność konstrukcji.
Moment ten zależy od kwadratu prędkości, toteż prędzej czy później sztywność skrzydła okaże się zbyt mała i nastąpi jego ukręcenie. Ponadto dąży się do umieszczenia jak najbliżej osi skrętnej, środka ciężkości skrzydła co ma z kolei znaczenie przy przeciwdziałaniu flatterowi.
Nie jest to może akademickie wytłumaczenie, ale na potrzeby "mechaniki w praktyce" powinno wystarczyć
Zakładki