Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree8Likes
  • 1 Post By malgond
  • 1 Post By bedrzich
  • 3 Post By Atco
  • 2 Post By Behemot
  • 1 Post By thewho

Wątek: Kolejność podczas wykonywania polecenia ATC przez pilota.

  1. #1
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie Kolejność podczas wykonywania polecenia ATC przez pilota.


    Polecamy

    Witam. Mam takie pytanie:
    Kiedy ATC prosi pilota np. o zmniejszenie wysokości lub zmianę kursu, to pilot najpierw wykonuje manewr a potem potwierdza przez radio czy odwrotnie? Pytam, ponieważ wydaje mi się, że na dużych, ruchliwych lotniskach czasem panuje "tłok" na danej częstotliwości ATC i pilotowi może być trudno wstrzelić się z odpowiedzią, a chyba nie będzie czekał z wykonaniem manewru aż się zwolni częstotliwość? Bo manewr powinien być wykonany raczej bezzwłocznie...
    A więc jak to jest?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Aviate, navigate, communicate, - w tej kolejności.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Jak mnie jakiś czas temu wzięło na słuchanie live ATC z approach KRK, miałem wrażenie, że odpowiedzi przychodzą "natychmiast". To było tylko wrażenie?

  4. #4
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    A może to dlatego, że jeden leci, a drugi gada?...
    For every solution there is a problem.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Nawet jeśli ten sam leci i gada, to, poza wyjątkowymi sytuacjami, raczej pilot nie ma problemu, żeby ruszać rękami, nogami i ustami jednocześnie

    Ponadto często polecenia wykonania manewrów są podawane z pewnym wyprzedzeniem, na przykład z określeniem punktu nawigacyjnego, w którym należy manewr wykonać.

    Oprócz tego, jeśli w danej sytuacji wymagane jest potwierdzenie (readback), to piloci o tym wiedzą i poza sytuacjami awaryjnymi nikt się nie będzie "na chama" wcinał w dialog, po prostu poczeka chwilę i nada swoją wiadomość po potwierdzeniu. Jeśli potwierdzenia nie ma przez pewien czas, to inna sytuacja - polecenie i tak będzie powtórzone.
    arek_waw likes this.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    @Atco - no tak, ale rozumiem, że chodzi o to co robią piloci PO POTWIERDZENIU instrukcji ATC...
    thewho likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Większość wykonuje, niektórzy udają że wykonują, część prosi o powtórzenie :-P
    pitekman, Jerry and Mimis like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Gwoli scislosci, aviate, navigate, communicate to bardziej wskazowka dla sytuacji awaryjnych. W normalnej sytuacji, wyszkolona dwuosobowa zaloga wykonuje i powtarza rownolegle. Jesli radio jest zajete, to wykona przed powtorzeniem, chyba ze ma watpliwosci co do zrozumienia transmisji.
    thewho and arek_waw like this.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Aviate, navigate, communicate, - w tej kolejności.
    Troche zakreciles temat bo w kontekscie pytania wychodzi na to, ze najpierw sie np znizam a pozniej o to prosze
    Mimis likes this.

  10. #10
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    Zegrze | EPWA / EPMO

    Domyślnie

    Wszystko jasne. Dziękuję wszystkim.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    EPBA / KHWD

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziś na AV Herald opis incydentu który może służyć jako ilustracja do pytania/odpowiedzi:

    Accident: Southwest B737 at Flint on Sep 2nd 2013, bird strike

    (po bird strike podczas startu załoga przez kilka minut nie odpowiadała na wywołania ATC bądź zbywała je odpowiadając "nie teraz" aż nie była gotowa poprosić o instrukcje powrotu na lotnisko)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •