Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree18Likes
  • 6 Post By Flycat
  • 1 Post By alien
  • 7 Post By aaben
  • 4 Post By Canonier

Wątek: Słyszalność odrzutowców a zachmurzenie

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie Słyszalność odrzutowców a zachmurzenie


    Polecamy

    Czy moje odczucie, że w przypadku zachmurzenia te same odrzutowce na przelotowej słychać (z ziemi) wyraźnie głośniej, ma pokrycie w rzeczywistości? Jeśli tak, to jakie zjawisko fizyczne jest za to odpowiedzialne?

  2. #2
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    Fizykiem jestem raczej z zamiłowania, ale z tego co pamiętam, dźwięk w ośrodku gęstszym - a więc i w bardziej wilgotnym jak chmury - rozchodzi się szybciej
    np:
    woda - 1490 m/s
    powietrze - 343 m/s
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  3. #3
    Awatar flyboy16

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Porządzie

    Domyślnie

    Wszystko się zgadza ,podobnie jest z pociągami .We mgle lub gdy jest rosa słychać je znacznie wcześniej niż w normalnych warunkach.

  4. #4
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Nie mówiąc już o tym jakby przystawić ucho do stalowej szyny
    Tom_EPKK, Mateos33, lew3k and 3 others like this.

  5. #5
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    @Tom_EPKK
    Odpowiadasz na inne pytanie, niż to, które padło w starterze. shiver nie pytał o prędkość, a o zasięg.

    Większa wilgotność powietrza rzeczywiście ma wpływ na zmniejszenie tłumienia fal dźwiękowych, za to nie ma istotnego wpływu na prędkość, z którą się one rozchodzą (wzrost nie przekraczający 1%). Prędkość dźwięku w powietrzu zależy prawie wyłącznie od jego temperatury.

    Istotny wpływ na to, jak na powierzchni Ziemi słychać silniki z przelotowej, mają też ruchy samego powietrza (prąd strumieniowy 0,25 Ma to przecież nic nadzwyczajnego) oraz refrakcja (ugięcie) fal akustycznych na granicach warstw powietrza o różnych własnościach fizycznych - fale mogą być wzmacniane lub wygaszane.
    Przy czym ten ostatni efekt może mieć całkowicie chaotyczny charakter dla obserwatorów na ziemi - fale dźwiękowe, poprzesuwane w fazie o różne wartości w wyniku ugięć, interferując ze sobą mogą tworzyć strefy o zwiększonej głośności, a w niewielkiej odległości od nich strefy ciszy (względnej, niekoniecznie całkowitej).
    For every solution there is a problem.

  6. #6
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Prędkość dźwięku w powietrzu zależy prawie wyłącznie od jego temperatury.
    to czemu w machometrze nie ma termometru ?

  7. #7
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Radziecka nauka zna takie przypadki.
    Zależność prędkości dźwięku od właściwości powietrza

    To po pierwsze.
    Po drugie, jesteś recydywa, i ostatni raz używam za ciebie wyszukiwarki, kurde balans!
    kobuch likes this.
    For every solution there is a problem.

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Większa wilgotność powietrza rzeczywiście ma wpływ na zmniejszenie tłumienia fal dźwiękowych
    Tu znalazłem odpowiedź na swoje pytanie. Dziękuję wszystkim, którzy się udzielili.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Dlaczego zawsze najpierw przelatuje w zenicie samolot a dopiero po kilku sekundach słychać jego silniki?

    I dlaczego przykładowo a380 jest praktycznie niesłyszalny, nawet w zenicie a każdy inny samolot jest wyraźnie słyszalny, to też zauważyłem.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Tarnów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flyboy16 Zobacz posta
    podobnie jest z pociągami .We mgle lub gdy jest rosa słychać je znacznie wcześniej niż w normalnych warunkach.
    To akurat trochę inne zjawisko.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polsky16 Zobacz posta
    Dlaczego zawsze najpierw przelatuje w zenicie samolot a dopiero po kilku sekundach słychać jego silniki?
    Czas propagacji.

    Gdy samolot leci na wysokości, dajmy na to, 5000 m (na 10000 raczej już nie słychać, przynajmniej w mieście, gdzie jest spory szum), dźwięk silników dociera po 5000/340 ≈ 15 sekundach. W tym czasie samolot zdąży przesunąć się całkiem sporo na tle nieba. W rezultacie słyszymy dźwięk dochodzący z kierunku "za samolotem". Efekt jest szczególnie łatwo słyszalny w przypadku myśliwców, które są ogólnie głośniejsze. Nie jest to, jak niektózy mówią, spowodowane nadźwiękową prędkością samolotu.

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    No ale jeśli samolot leci te 700-800km/h a V dźwięku to 1200 to jakim cudem najpierw widzę samolot a potem słyszę?

    Na 11-12km jak leci 747/dc10/md11/777/330/340 dźwięk jest kolosalny słychac go wyraźnie a a380 prawie wcale, jakby szybował w powietrzu. Dlaczego?

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polsky16 Zobacz posta
    No ale jeśli samolot leci te 700-800km/h a V dźwięku to 1200 to jakim cudem najpierw widzę samolot a potem słyszę?
    Masz wolne uszy.
    Tom_EPKK, Mimis, QbaqBA and 4 others like this.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie


    Polecamy



    Nareszcie.
    Kazor, Mateos33, Jerry and 1 others like this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •