Aviate, navigate, communicate, - w tej kolejności.
Witam. Mam takie pytanie:
Kiedy ATC prosi pilota np. o zmniejszenie wysokości lub zmianę kursu, to pilot najpierw wykonuje manewr a potem potwierdza przez radio czy odwrotnie? Pytam, ponieważ wydaje mi się, że na dużych, ruchliwych lotniskach czasem panuje "tłok" na danej częstotliwości ATC i pilotowi może być trudno wstrzelić się z odpowiedzią, a chyba nie będzie czekał z wykonaniem manewru aż się zwolni częstotliwość? Bo manewr powinien być wykonany raczej bezzwłocznie...
A więc jak to jest?
Aviate, navigate, communicate, - w tej kolejności.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
A może to dlatego, że jeden leci, a drugi gada?...
For every solution there is a problem.
Nawet jeśli ten sam leci i gada, to, poza wyjątkowymi sytuacjami, raczej pilot nie ma problemu, żeby ruszać rękami, nogami i ustami jednocześnie
Ponadto często polecenia wykonania manewrów są podawane z pewnym wyprzedzeniem, na przykład z określeniem punktu nawigacyjnego, w którym należy manewr wykonać.
Oprócz tego, jeśli w danej sytuacji wymagane jest potwierdzenie (readback), to piloci o tym wiedzą i poza sytuacjami awaryjnymi nikt się nie będzie "na chama" wcinał w dialog, po prostu poczeka chwilę i nada swoją wiadomość po potwierdzeniu. Jeśli potwierdzenia nie ma przez pewien czas, to inna sytuacja - polecenie i tak będzie powtórzone.
@Atco - no tak, ale rozumiem, że chodzi o to co robią piloci PO POTWIERDZENIU instrukcji ATC...
Pozdrawiam!
Piotr
Większość wykonuje, niektórzy udają że wykonują, część prosi o powtórzenie :-P
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Gwoli scislosci, aviate, navigate, communicate to bardziej wskazowka dla sytuacji awaryjnych. W normalnej sytuacji, wyszkolona dwuosobowa zaloga wykonuje i powtarza rownolegle. Jesli radio jest zajete, to wykona przed powtorzeniem, chyba ze ma watpliwosci co do zrozumienia transmisji.
Dziś na AV Herald opis incydentu który może służyć jako ilustracja do pytania/odpowiedzi:
Accident: Southwest B737 at Flint on Sep 2nd 2013, bird strike
(po bird strike podczas startu załoga przez kilka minut nie odpowiadała na wywołania ATC bądź zbywała je odpowiadając "nie teraz" aż nie była gotowa poprosić o instrukcje powrotu na lotnisko)
Zakładki