Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree7Likes
  • 1 Post By Flycat
  • 3 Post By kobuch
  • 1 Post By thewho
  • 2 Post By Suchar62

Wątek: Oświetlenie samolotu

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie Oświetlenie samolotu


    Polecamy

    Muszę wykonać prezentacje na temat "oświetlenie samolotu- rodzaje i przeznaczenie". Generalnie ten temat jest mi zupełnie obcy. Gdzie mogę znaleźć ciekawą literaturę na ten temat? Dzięki za pomoc

  2. #2
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Np. Aneks 6 ICAO, Cześć pierwsza - samoloty, załącznik 1.

    Pozdrawiamy AON
    sylazone likes this.

  3. #3
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    to można zrobić w trzech zdaniach, żadna filozofia


    obowiązkowe światła nawigacyjne : dwa światła z boku, jedno czerwone po lewej, drugie zielone po prawej, białe z tyłu

    światła antykolizyjne jako dodatek do tego

    taxi light i landing lights - do czego służą to nazwa mówi sama za siebie
    sylazone, bartusek and Budynio like this.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    W którym z powyższych trzech zdań mieszczą się beacons i (ewentualnie, bo to nie element obowiązkowy) logo lights?

    Pozdrawiam, Adam

    PS. O samych landing lights w powiązaniu z pogodą możnaby gruuubo więcej niż trzy zdania.

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    W którym z powyższych trzech zdań mieszczą się beacons
    W antykolizyjnych
    kobuch likes this.

  6. #6
    Awatar Suchar62

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Nadarzyn

    Domyślnie

    Nie należy też zapominać o strobach, turn-offach, wing light oraz dokładniejszym opisie landing lightów jeżeli chodzi o konkretny, to polecam słynną stronkę Aircraft General w części "Lights", nie jest to dość obszerne, ale myślę że pomoże.
    skyhammer and sylazone like this.

  7. #7
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta

    PS. O samych landing lights w powiązaniu z pogodą możnaby gruuubo więcej niż trzy zdania.
    no dokładnie, włącz sobie to w chmurach w nocy a dostaniesz kociokwiku

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    no dokładnie, włącz sobie to w chmurach w nocy a dostaniesz kociokwiku
    gloom raczej mial na mysli wylaczanie swiatel do ladowania w nocy w przypadku gestej mgly bo wtedy latwiej zobaczyc swiatla podejscia.
    W/w raczej nie powoduja dezorientacji jak sie jest w chmurach. Rowniez antykolizyjne nie robia jakiejs strasznej dyskoteki. Na mniejszych samolotach gdzie odleglosci od koncowek sa mniejsze i prawie na wysokosci pilota moze to miec wieksze znaczenie.

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Jedyna sytuacja, w której oślepiły mnie własne "landing lights", to intensywna śnieżyca... W chmurach zazwyczaj nie ma problemu.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    W antykolizyjnych
    Z punktu widzenia procedury dość kłopotliwa do obronienia teza Gdzie beacon, gdzie przeciwkolizyjne (? wiadomo o co chodzi, stroby)

    Choć dla zasady jestem w stanie się zgodzić (uniknięcie kolizji silnika z czymś na ziemi, np. obsługą, jak z tym ATRem rok temu)

    Co do świateł - TheWho już mnie wytłumaczył, dokładnie o tym myślałem, pal licho wysoko ale na podejściu jeśli świeci powietrze to gorzej widać ziemię i wszystko na niej.

    Pozdrawiam, Adam

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Z punktu widzenia procedury dość kłopotliwa do obronienia teza
    Nie za bardzo rozumiem jaka teza i jaka procedura?
    Po prostu napisalem, ze jedne moga sie zawierac w drugich bo np w takim Q400 nie ma takich swiatel jak beacons jak np w ATR. Tzn oczywiscie jest fizyczne swiatelko, ktore ma taka sama funkcje ale nazywa sie Recognition red light a wlacza sie go przelacznikiem anti collision red
    Tak naprawde nazewnictwo to kwestia bardzo luzno traktowana przez kazdego z producentow. Bardziej bym sie skupil na funkcji jaka dane swiatelko pelni.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Z punktu widzenia procedury dość kłopotliwa do obronienia teza Gdzie beacon, gdzie przeciwkolizyjne (? wiadomo o co chodzi, stroby)
    Pozdrawiam, Adam
    Nie.

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nie.
    Krótko, zwięźle i na temat.
    Chyba zbyt skrótowo - z punktu widzenia procedury - to inne światła. Beacony (czy też red collision) to światła ostrzegające o niebezpieczeństwie w wypadku zbliżenia się do samolotu. Stroby to typowe światło antykolizyjne - w trakcie, gdy maszyna się porusza, i istnieje niebezpieczeństwo najechania/wlecenia. Uruchamiane w różnych fazach i do innych celów.

    Oczywiście, sam potem dodałem zdanie o zgodzie, bo samolot na beaconach choć niekoniecznie jest "kolizyjny", to ostrzega inne pojazdy/osoby o niebezpieczeństwie kolizji - choćby spowodowanej śmigłem w hotel, czy kręcącymi się silnikami.

    Chyba tyle, mogę co najwyżej dodać, że z powodu innego znaczenia i innych procedur oraz w świetle pytania oryginalnego, wydaje się, że warto jednak je wyróżnić (podać zarówno beacons, jak i strobes jako oddzielne).

    Pozdrawiam, Adam

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Proponowałbym wyjść z tego co jest w przepisach i pokazać realizację na przykładzie konkretnego typu statku powietrznego, bo mieszając jedno z drugim zawsze będzie... pomieszane.

    Warto też wspomnieć o oświetleniu w środku SP.

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2013

    Domyślnie

    a czy pierwsza część prezentacji http://www.knest.pw.edu.pl/tomczuk/w...ometryczne.pdf może stanowić dla mnie punkt odniesienia? Czy może jest to źle wykonana praca?

  16. #16
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    wykonany kawał dobrej, lecz nikomu niepotrzebnej roboty
    ja bym dał 4+

    pozdr.

  17. #17
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    no to sie roznimy w ocenach, dla mnie pała.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    A to plagiat. Część z mojej wypowiedzi (sięgającej korzeniami do roku 2006 - teraz być może udałoby mi się uniknąć kilku błędów więcej).
    Światła na skrzydłach,kadłubie...
    Część ze strony poświęconej symulacji:
    http://www.aviation.home.pl/old/procedury/lights.html
    A część chyba z translatora
    Seria redbaron świateł anticollision została zaprojektowana dla
    certyfikowanych wymagań samolotu.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •