Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
Like Tree13Likes
  • 11 Post By layoverlover
  • 1 Post By mango
  • 1 Post By radian

Wątek: ILS a lotniska paraliżowane przez mgłę.

  1. #1
    Awatar mango

    Dołączył
    Sep 2013
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie ILS a lotniska paraliżowane przez mgłę.


    Polecamy

    Nurtuje mnie bardzo proste pytanie. Ostatnio wiele portów lotniczych w Polsce jest paraliżowanych przez mgłę.
    W związku z tym zastanawiam się: co stoi na przeszkodzie, by zastosować ILS kat. III C, aby zapobiec takim sytuacjom? Wydaje mi się, że ilość przekierowywanych samolotów powoduje naprawdę duże straty finansowe dla linii/lotnisk. Podejrzewam, że chodzi o koszty tego typu systemu, jednak sam jestem zielony w tych sprawach..

  2. #2
    Awatar moraw2008

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    W wielu tematach poruszany był ten wątek, oj w wielu.. Poszperaj przez wyszukiwarkę.
    Co stoi na przeszkodzie? - ekonomia + uwarunkowania terenowe...

    edit.

    Tu coś znajdziesz:
    ILS

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2011
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Temat rzeczywiście często poruszany, ale ciężko znaleźć prostą odpowiedź przeglądając te różne wątki. Sam jestem ciekaw czemu ILS CAT III jest tak trudny do wprowadzenia.

    Wysyłane z mojego GT-N7000 za pomocą Tapatalk 2
    Trevligt att träffas!

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    CAT IIIC, (czyli 0/0) o ile mi wiadomo, nie jest stosowane nigdzie na świecie - póki co nie ma technologii mogących zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo takich operacji (przy czym głównym problemem nie jest samo lądowanie, a inne aspekty - jak np. kołowanie, czy możliwość znalezienia samolotu na lotnisku przez służby ratownicze w razie "W")

    Natomiast CAT IIIB w cywilizowanych krajach (czyt. wszędzie poza Polską) jest coraz bardziej powszechne i uniezależnia samoloty od pogody w 99,9%. Tylko nasi, decydenci nie widzą problemu, stale twierdząc, że mamy za mało mgieł... Jesteśmy chyba jedynym krajem w Europie (może ex-aequo z Albanią), nieposiadającym ani jedego lotniska z CATIII
    Adik_s, mango, moraw2008 and 8 others like this.

  5. #5
    Awatar mango

    Dołączył
    Sep 2013
    Mieszka w
    Gliwice

    Domyślnie

    Mamy za mało mgieł, a w ostatnich tygodniach codziennie widzimy nagłówki portali informacyjnych "Lotnisko w XXX sparaliżowane, loty przekierowane do XYZ oraz XZY". Przecież w takiej sytuacji żaden lot poranny nie jest pewny. Dziwi mnie to :P
    moraw2008 likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    WROcław

    Domyślnie

    Ostatnio jednak coraz więcej inwestują- Państwowa Agencja Zeglugi Powietrznej odpowiadająca za nawigację, obsługę na wieżach i poszczególne porty(one odpowiadają za oświetlenie, sieć energetyczną i parę innych spraw) w podniesienie kategorii, bo często urządzenia są wysłużone i skoro trzeba zmienić to na nowe z lepszymi parametrami. Jeszcze parę lat temu porty odprawiały znacznie mniej pasażerów, więc liczba operacji kiedy mgły przeszkadzały była sporadyczna. Dziś to znacznie większa liczba. Po kolei: WAW jesienią 2014 -jeśli wszystko pójdzie ok ma mieć CAT IIIa, KRK praktycznie ma wszystko pod CAT II(tam sprawę opóźnia budowa stacji meteo, ale latem PAŻP z wolnej ręki wybrał wykonawcę-sprawa dotyczy też kilku innych lotnisk-WRO,WAW).We WRO również trwają pracę nad CAT II. W WMI urządzenia są gotowe i ILS musi popracować 5 miesięcy w niższej kategorii by został podniesiony-odpowiednie dokumenty muszą wypełnić ULC, PAŻP, ale wiosną, góra latem będzie CAT II. W RZE również trwają prace nad podniesieniem ILS i w przyszłym roku ma być. W KTW nie inwestują, bo w przyszłym roku ma być nowa droga startowa i na niej będzie zainstalowany CAT II. W GDN z tego co pamiętam, też trwają jakiejś prace nad podniesieniem kategorii, ale wątpię by w przyszłym roku się udało,prędzej 2015. Dodatkowo PAŻP instaluje ILS w IEG a nawet w RDO instalują DVOR/DME- powinien być gdzieś do połowy 2014.

    Krótko mówiąc ostatnio niemal wszędzie dzieje się sporo, efektów nie widać, ale myślę, że za rok-przed jesiennymi mgłami parę lotnisk na pewno będzie miała lepszą kategorię- mniej problemów i często warunek rozwoju- Ryanair wymaga od swoich baz ILS CAT II(chociaż jak widzimy, we WRO działają półtora roku na niższej, ale prace trwają) a w Modlinie podali, że otworzą bazę dopiero jak lotnisko uzyska drugą kategorię.

  7. #7
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    We Wrocławiu od ładnych paru miesięcy w ogóle nie ma ILSa.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    WROcław

    Domyślnie

    To dlatego, że właśnie stare urządzenie mające chyba 15 lat muszą zastąpić nowym, które ma działać w CAT II (a technicznie spełnia wymogi CAT III) a do tego port lotniczy musi zainstalować oświetlenie i pozostałą infrę- co pewnie się dzieje np. na RWY przy okazji najbliższych nocnych zamknięć- bo ot tak sobie nie zamykają drogo startowej.

  9. #9
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Ale prawda jest taka, że z zainstalowaniem nowego ILSa we Wrocku bujają się od chyba maja. Podczas wakacji pas też był dosyć często zamykany w nocy, i jak widać świateł nie zrobiono. Nie wiem o co sprawa się rozbija i dlaczego ILS, pomimo, że fizycznie już jest, to w dalszym ciągu nie działa.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez moraw2008 Zobacz posta
    Co stoi na przeszkodzie? - ekonomia + uwarunkowania terenowe...
    W większości nasze porty lotnicze w latach 90. XX wieku bardziej przypominały lotniska aeroklubowe niż główne porty lotnicze "normalnego" kraju w Europie, dlatego mieliśmy w co inwestować i nadal mamy co nadrabiać a to kosztuje...

    Mieliśmy za to dużą liczbę lotnisk wojskowych. Na stan niektórych żal czasami dziś patrzeć.

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta

    Natomiast CAT IIIB w cywilizowanych krajach (czyt. wszędzie poza Polską)
    Tutaj jeszcze bym dodał brak na większości lotnisk ILS (choćby kat. I) na innych kierunkach niż podstawowy (zasadniczy)...

    Cytat Zamieszczone przez mlodyy1985 Zobacz posta
    W KTW nie inwestują, bo w przyszłym roku ma być nowa droga startowa i na niej będzie zainstalowany CAT II..
    Jakby nie było to normalne, że w starą drogę już nie inwestują, jednak jakby nie patrzeć to budowa nowego pasa jest dużą inwestycją, tym bardziej, że podobno ILS 1 kat. ma być na kierunku 09.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    WROcław

    Domyślnie

    W końcu nadrabiają zaległości! W RZE na kierunku zasadniczym ma być CAT II a na pomocniczym CAT I, czyli coś się jednak dzieje, ale kwestia też kierunku wiatrów, bo jeśli na danym lotnisku np. 95% operacji jest na zasadniczym, to lepiej tam wydać kasę na poprawę kategorii (jak jest niska) niż na oprzyrządowanie mało użytkowanego kierunki.

    Jaki jest koszt podniesienia z CAT II co CAT IIIa? Przy okazji gdzieś się przewijało, że podobno przy przejściu z jakiejś kategorii(jakiej?) potrzeba zainwestować w podniesienie również kategorii zabezpieczenia pożarowego. Co poza oświetleniem świateł PAPI, oraz dróg kołowania trzeba jeszcze wykonać?

  12. #12
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Jak czytam, że "ma być", to widzę "kiedyś tam może i będzie" - vide Kraków i jego Cat.II, która "miała być" już chyba w 2008r.
    thewho likes this.

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    A ten VOR co jest w Poznaniu to ten sam co miał być w Krakowie w latach 90-tych.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •