Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
  1. #1

    Dołączył
    May 2007

    Domyślnie Wyciągarka szybowców


    Polecamy

    Znowu zadam pytanie tutaj, nie znajdując lepszego miejsca

    Czy po odczepieniu szybowca, gdy lina opada na spadachroniku, wyciągarka sie zatrzymuje? Jeśli nie, czy wtedy tempo zbliżania liny do bębna jest wyższe/niższe/takie same jak w momencie wyciągania szybowca i jaki to ma wpływ na poprawność zwinięcia?

  2. #2
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie, oczywiście że się nie zatrzymuje.
    Z tego co zauważyłem na EPLS, w momencie wyczepienia czuć duuży spadek oporu i ujmuje się gazu.
    Bęben nieznacznie (chociaż w jakim stopniu nie do końca pamiętam) zwalnia by wybrać z lotniska pozostałą część liny, a hamowanie zaczyna się gdy zostaje na oko 20 - 40parę metrów liny.

    Na poprawność zwinięcia pewnie ma wpływ ta prędkość zwijania - gdyby byla mała i opór spadochronika wtedy mniejszy to lina mogłaby się coś krzaczyć.
    Ale wyciągarki mają rolki układające linę więc nie sądzę by to był wpływ duży.

  3. #3
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Kolejność jest taka:
    1. Operator wyciągarki zdejmuje "nogę" z gazu.
    2. Pilot szybowca czuje brak ciągu i wyczepia linę.
    3. Linę zwija się w miarę opadania spadochronu na jałowych obrotach, ew. nieco podwyższonych. Chodzi o to, żeby oszczędzić linie tarcia o ziemię i położyć ją bez splątań.
    4. W wyciągarkach jednobębnowych najczęściej zatrzymuje się bęben po opadnięciu spadochronu na ziemię - powód jak wyżej.
    5. W wielobębnowych podciąga się spadochron pod samą wyciągarkę (aby nie mogła się zaplątać o drugą linę).

    Tempo zwijania liny nie ma wpływu na jakość zwinięcia - od tego są rolki układacza liny.

  4. #4
    Awatar Suchar62

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Nadarzyn

    Domyślnie


    Polecamy

    Zgadzam się z przedmówcą, poza tym gdy lina jest jeszcze ciągnięta, spadochronik jak i ona sama jest łatwiejsza do zauważenia dla ekipy która ją ściąga i zawozi na start, co daje w efekcie szybsze jej przetrasportowanie tamże, szybszy start i większa przepustowość lotów. Gdy dzieje się to na podstawówce szybowcowej, ten ostatni czynnik, ma chyba największe znaczenie. Pozdrawiam, Suchar62

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •